פסיכוזה ודיכאון 02.02.2021

הפרעות מטבוליות בילדות והסיכון לפסיכוזה ולדיכאון בצעירים

האם לשינויים ספציפיים ברמות אינסולין בצום וכן לשינויים ב-BMI בילדות המוקדמת יש השפעה ארוכת טווח על הסיכון להתפרצות פסיכוזה ודיכאון בצעירים?

דיכאון (אילוסטרציה)
דיכאון, כאב (אילוסטרציה)

הפרעות מטבוליות לרוב מופיעות במקביל להופעת פסיכוזה ודיכאון ותורמות לתמותה. מטרת מחקר זה היתה לבדוק האם לשינויים ספציפיים ברמות אינסולין בצום וכן לשינויים ב-BMI בילדות המוקדמת יש השפעה ארוכת טווח על הסיכון להתפרצות פסיכוזה ודיכאון בקרב מבוגרים צעירים.

המחקר כלל 14,975 משתתפים מגיל שנה ועד גיל 24. רמות BMI ואינסולין בצום נמדדו על מנת לבנות עקומות גדילה של המשתתפים ובהמשך נבדק הקשר בין עקומות אלה לבין פסיכוזה ודיכאון. מדידת רמות אינסולין בצום נעשתה בגילאים 9, 15,18 ו-24 ורמות ה-BMI נמדדו בתדירות תכופה יותר ומגיל שנה.

נתונים נוספים בילדות ובתקופת ההתבגרות כמו מין, גזע, בעיות רגשיות או התנהגותיות, בעיות שינה, צריכה קלורית, פעילות גופנית, עישון ושימוש בחומרים, נלקחו בחשבון כמסיחים אפשריים.

התוצאים העיקריים שנבדקו במחקר היו הסיכון לפסיכוזה (נמדד לפי הופעות פסיכוזה, הפרעות פסיכוטיות וסימפטומים שליליים) והסיכון לדיכאון (נמדד באמצעות שאלון ממוחשב) ואלה נמדדו בגיל 24.

רמות אינסולין בצום נאספו מ-5,790 מהמשתתפים (54.1% מהם נשים) ורמות BMI נאספו מ-10,463 משתתפים (51% מהם נשים). נתונים אלה הדגימו שלוש עקומות ייחודיות עבור אינסולין בצום וחמש עקומות ייחודיות עבור BMI.

עבור אינסולין, העקומה הגבוהה היתה קשורה לסיכון לפסיכוזה והפרעות פסיכוטיות אך ללא קשר לדיכאון. עלייה משמעותית בעקומת ה-BMI סביב גיל ההתבגרות המינית נמצאה כקשורה לדיכאון אך לא לפסיכוזה.

המחקר הסיק שייתכן שלתחלואות מטבוליות הנלוות לפסיכוזה ולדיכאון יש מקור בגיל צעיר. הפרעות הקשורות לרגישות לאינסולין עלולות להוות גורם סיכון לתחלואה מטבולית ולפסיכוזה ואילו רמות BMI גבוהות בגיל ההתבגרות המינית עלולות להוות גורם סיכון לדיכאון. אם כן, סמנים אלה עשויים להוות יעד למניעה וטיפול בהקשר של פסיכוזה ודיכאון.

מקור:

Perry BI. Et al. (2021) JAMA Psychiatry. Published online.

נושאים קשורים:  מחקרים,  פסיכיאטריה,  דיכאון,  פסיכוזה,  אינסולין
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו