טרשת רב מערכתית 04.02.2021

כיצד חווים מטופלים עם טרשת רב מערכתית את הטיפול הרפואי בהם?

מטרת המחקר היתה לבחון את נקודת המבט של חולי טרשת רב מערכתית בנושא איכות הטיפול בהם ולבדוק מהם המדדים שלהם לאיכות

מטרת מחקר זה היתה לבחון את נקודת המבט של חולי טרשת רב מערכתית בנושא איכות הטיפול בהם ולבדוק מהם המדדים שלהם לאיכות. החוקרים השתמשו בשאלון מקוון בנושא צורת הטיפול, איכות הטיפול כפי שנתפסת על ידי המטופל (CQ index) ואינדיקטורים של איכות, אותו שלחו ל-2,093 מטופלים מ-13 בתי חולים בהולנד.

את שאלון המחקר השלימו 650 מטופלים (גיל ממוצע 59 שנים, 75% נשים, 32% עם מחלה עורית מוגדרת, 20% עם מחלה עורית מפושטת). זמן ממוצע לאבחנה היה 4.3 שנים (סטיית תקן 6.9) והיה ארוך יותר בנשים בהשוואה לגברים (4.8 (סטיית תקן 7.3) לעומת 2.5 (סטיית תקן 5.0) שנים).

הטיפול התרחש במרכז המתמחה בטיפול בטרשת רב מערכתית אצל 58%, במרכז אזורי אצל 29% או בשני הסוגים אצל 39% מהמטופלים). 13% מהמטופלים לא ידעו האם בית החולים בו טופלו התמחה בטיפול בטרשת רב  מערכתית. איכות הטיפול בעיני המטופלים דורגה עם ציון ממוצע של 3.2 (סטיית תקן 0.5) (טווח 1.0–4.0). לא נמצאו הבדלים רלוונטיים בין מרכזים מומחים לאזוריים.

שלושת המדדים לתהליך אשר נמצאו בעדיפות היו: יחסי מטפל-מטופל טובים (80%), שיתוף פעולה מולטידיסיפלינארי (46%) וטיפול על פי הנחיות לטרשת רב מערכתית (44%). היעדר התקדמות מחלה (66%), מעורבות איברים (33%) וכיבים באצבעות (27%) נמצאו כמדדים המשמעותיים ביותר לתוצאים.

החוקרים סיכמו כי איכות הטיפול בעיני המטופל אשר הוערכה במחקר היתה ברמה סבירה עד טובה. לא נמצאו הבדלים בין מרכזים מומחים לאזוריים. התהליכים והמדדים לתוצאים אשר נמצאו בעדיפות יכולים, לדעת החוקרים, להתווסף למדדים אשר הוצעו על ידי מומחי טרשת רב מערכתית במחקרים שנערכו בעבר על מנת לשמש בהערכת איכות הטיפול.

מקור:

Julia Spierings et. al (2020) Rheumatology https://doi.org/10.1093/rheumatology/kez417

נושאים קשורים:  מחקרים,  טרשת רב-מערכתית,  איכות טיפול,  מדדי איכות
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו