נגיף הקורונה 10.02.2021

השפעת קטיעת רצף הטיפולים הכימותרפיים במהלך מגיפת הקורונה

מחקר זה מצא כי בעקבות קטיעת רצף הטיפולים הכימותרפיים עקב התפרצות נגיף הקורונה, מרבית המטופלים עברו לטיפול כימותרפי דרך הפה ונותרו יציבים

כימותרפיה (צילום: אילוסטרציה)
כימותרפיה (צילום: אילוסטרציה)

מחקר חתך זה נועד לבחון את השפעת קטיעת רצף הטיפולים הכימותרפיים במטופלים עם סרטן, בעקבות התפרצות וירוס הקורונה בסין.

המחקר ניתח נתונים אודות 156 מטופלים מבוגרים עם גידולים מוצקים שעברו כימותרפיה או שהיו מוכנים להתחיל כימותרפיה, לפני התפרצות מגיפת הקורונה. המחקר התייחס לתגובות המטופלים להפרעה בטיפול הכימותרפי ולחרדה ממנה סבלו.

בסך הכל, 141 (90%) מטופלים השלימו את המחקר ו-115 (81.6%) עברו מטיפול בכימותרפיה תוך ורידית לטיפול כימותרפי פומי. מתוכם 29 (65.9%) מטופלים עם סרטן ריאות, 25 (86.2%) עם סרטן הקיבה, 33 (89.2%) עם סרטן המעי הגס ו-28 (90.3%) עם סרטן השד עברו מטיפול תוך ורידי לטיפול פומי, תוך שמירה על הנחיות הרופא המטפל.

מבין המשתתפים, 85 (60.3%) מטופלים דיווחו כי קיבלו לפחות סוג אחד של טיפול של רפואה משלימה או אלטרנטיבית. ציוני מדד החרדה והדיכאון בבית החולים (HADS) עלו במטופלים עם סרטן עיקש ומתקדם בהשוואה לציוני המטופלים שקיבלו כימותרפיה משלימה (רמת מובהקות קטנה מ-0.05).

שכיחות החרדה היתה גבוהה במיוחד בקרב מטופלים עם סרטן בגילאי 60 ומעלה. יתר על כן, חרדה היתה קשורה לסרטן מתקדם חשוך מרפא (רמת מובהקות קטנה מ-0.05) וממצא זה נותר לאחר התאמה לכאב כרוני. בנוסף, רמת החרדה עלתה משמעותית בקרב מטופלים עם סרטן ריאות (רמת מובהקות קטנה מ-0.05).

מחקר זה מראה שרוב המטופלים עם סרטן נותרו יציבים יחסית ועברו מטיפול תוך ורידי לטיפול דרך הפה הנלקח בבית. ביניהם, מספר גדל והולך של מטופלים החלו לחפש טיפולים אלטרנטיביים כגישה טיפולית משלימה. מטופלים עם סרטן עיקש מתקדם וסרטן ריאות היו בסיכון גבוה יותר לחוות חרדה.

מקור:

Zhang H. Et al. (2021) Cancer Management and Research 13: 351-358

נושאים קשורים:  מחקרים,  כימותרפיה,  חרדה,  מחלות סרטן,  נגיף הקורונה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו