דיכאון 11.03.2021

הקשר בין דיכאון מוקדם, גנטיקה וגורמים סביבתיים

במחקר זה נבדק הקשר בין גורמים גנטיים, רקע משפחתי ומצב סוציואקונומי לבין הסיכון לדיכאון מוקדם

דיכאון, אפיזודות מאניה (אילוסטרציה)
דיכאון (אילוסטרציה)

שילוב מידע על ציוני סיכון פוליגנטיים (PRS, Polygenic risk scores) יחד עם גורמי סיכון ידועים יכול לסייע בזיהוי אנשים בעלי סיכון לדיכאון בקרב האוכלוסיה.

מטרת מחקר זה היתה לבחון יחד ולחוד את הקשר בין ציון סיכון פוליגנטי (בדיקה גנטית), רקע הורי של מחלות פסיכיאטריות ומצב סוציואקונומי (על בסיס השכלה ותעסוקה של ההורים) לבין הסיכון היחסי והמוחלט לדיכאון מוקדם.

המחקר נערך בדנמרק וכלל 17,098 משתתפים עם דיכאון (68.7% מהם נשים) ו-18,582 משתתפים נוספים שנבחרו בצורה אקראית מהאוכלוסיה (50.7% מהם גברים).

נמצא ש-PRS, רקע הורי פסיכיאטרי ומצב סוציואקונומי נמוך היו בעלי אסוציאציה משמעותית לסיכון מוגבר לדיכאון עם יחס סיכונים (Hazard ratio, HR) של 1.32 עבור סטיית תקן אחת ב-PRS ועד 2.23 עבור הפרעה פסיכיאטרית אימהית. מודלים מותאמים הראו השפעה דומה, מה שמרמז על כך שגורמי סיכון אלה אינם גורמים ערפלנים אחד של השני.

סיכון מוחלט לדיכאון עד גיל 30 היה שונה בצורה משמעותית, בהתאם לגורמי הסיכון ונע בין 1% (רווח בר סמך של 95%, 0.1%-2.0%) בקרב גברים בעלי מצב סוציואקונומי גבוה שהיו בתחתית דירוג ה-PRS לבין 23.7% (רווח סמך 95%, 16.6%-30.2%) בקרב נשים שהיו בחלק העליון של דירוג ה-PRS ועם רקע הורי פסיכיאטרי.

מסקנת המחקר היתה של-PRS לדיכאון אין יתרון על פני גורמי סיכון ידועים אחרים, אך הם כן יכולים להיות שימושיים בזיהוי סיכון לדיכאון כאשר הם משולבים עם אותם גורמי סיכון.

מקור:

Agerbo E. et al. (2021) JAMA Psychiatry. Published online

נושאים קשורים:  מחקרים,  דיכאון,  מצב סוציואקונומי,  ציוני סיכון פוליגנטיים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו