תיאור מקרה 15.03.2021

תיאור מקרה: תסמונת DRESS בתגובה לטיפול עם אוגמנטין ומינוציקלין

מקרה של נערה בת 14 עם תסמונת DRESS ותסמינים לא קלאסיים כדוגמת פפילאדמה ודמם עיני

תסמונת DRESSי(Drug reaction with eosinophilia and systemic symptoms) - תסמונת התגובה התרופתית עם אאוזינופיליה ותסמינים סיסטמיים - היאה תגובת רגישות יתר היכולה להתבטא בתגובה עורית קשה ביותר.

התסמונת נדירה ולעתים מסכנת חיים ומתפתחת בתגובה לשימוש בתרופות שונות. תרופות אלו כוללות תרופות ממשפחת הסולפניל-אמידים, אנטיביוטיקה ותרופות נוגדות כיפיון. ההיארעות של התסמונת בילדים אינה ברורה דיה אך שיעור התמותה עומד על 10%.

הסיבות לתסמונת הן מולטי-פקטוריאליות וכוללות גורמים גנטיים, הפרעות מטבוליות ורה-אקטיביציה של נגיפים ממשפחת ההרפסים כדוגמת EBV ו-HHV-6. ההתייצגות הקלאסית כוללת חום, פריחה ולימפאדנופתיה. התסמינים מתחילים 3-8 שבועות לאחר החשיפה לתרופה אשר גרמה לתסמונת.

בתיאור מקרה שפורסם ב-American Journal of Case Reports מתואר מקרה ייחודי של תסמונת DRESS בנערה בת 14 אשר פיתחה את התסמונת לאחר צריכת אוגמנטין ומינוציקלין. הזיהוי של התרופות שגרמו לתסמונת היה מורכב לאור העובדה שהנערה צרכה מספר רב של אנטיביוטיקות טרם הופעות התסמינים.

בנוסף לתסמיני נפיחות וגרד הנערה סבלה מהפרעות ראייה כתוצאה מפפילאדמה ודמם דו-צדדי. הטיפול הסטרואידלי בתסמונת סובך על ידי ירידה בתפקוד הכלייתי ודרש התאמת מינון.

החוקרים סיכמו כי במקרה זה יש תסמינים קליניים של תסמונת DRESS שאינם נפוצים וכי יש צורך בהכרה כי התסמונת יכולה לפגוע במערכות שונות בגוף ולהכווין ולהתאים את הטיפול בהתאם.

מקור:

Tomani, M et al.  (2021) Am J Case Rep 2021; 22:e927951. DOI: 10.12659/AJCR.927951

נושאים קשורים:  תיאור מקרה,  מחקרים,  תגובה לתרופות,  פריחה,  תסמונת DRESS,  אוגמנטין,  אנטיביוטיקה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות