טיפול פליאטיבי 21.03.2021

המטופל הסופני בוחר לא לאכול ולשתות - מה עובר על המטפלים?

מטפלים במטופלים פליאטיבים הבוחרים להימנע משתייה ואכילה עומדים בפני אתגרים ייחודיים – כיצד ניתן לסייע להם?

טיפול בחולה פליאטיבי. אילוסטרציה

הבחירה שלא לצרוך מזון ונוזלים (Voluntarily stopping eating and drinking - VSED) היא בחירה מודעת בקרב מטופלים פליאטיבים המבקשים להימנע ממזון ושתייה על מנת שלא לעכב את מותם. במטופלים אלה נדרש טיפול מלא מצד מטפלים שכן הם נעשים חלשים ולא מרוכזים כתוצאה מהתייבשות.

אין מידע בספרות הסוקר את התהליך של תמיכה במטופל המבקש להימנע משתייה וממזון. מטרת המחקר שפורסם בכתב העת Journal of Palliative Medicine היתה לסקור את החוויה של המטפלים במטופלים פליאטיבים המסרבים לשתות ולאכול.

המחקר שבוצע הוא מחקר איכותני עם ניתוח נושאי איכותני של ראיונות מובנים למחצה. במחקר השתתפו 24 מטפלים ל-20 מטופלים פליאטיבים.

המחקר הפיק ארבעה נושאים עיקריים: 1. מטפלים שמאמינים שהימנעות מאכילה ושתייה היא המוות העדיף למטופל. 2. מטפלים המתנהגים כשגרירים של המטופל ודואגים שמטרותיו יתקבלו על ידי הצוות המטפל, הקהילה או רשויות החוק וגם שתמיכה מצד הוספיס היא חשובה למטרות המטופל. 3. הימנעות מאכילה ושתייה מעבירה את האחריות למטפלים שכן המטופל הופך להיות חלש ולא מרוכז. 4. כיוון שאין קוד חברתי מוסכם להתנהגות של המטפלים בזמן שהמטופלים בוחרים להימנע משתייה ואכילה, המטפלים בוחרים איזה תפקיד למלא בזמן זה. כלומר, המטפלים יכולים לבחור להתרכז בצד הטיפול הפיזי או הטיפול הנפשי של בן/בת הזוג של המטופל או ילדם.

מסקנת החוקרים היתה שהמטפלים במטופלים פליאטיבים הבוחרים להימנע משתייה ואכילה עומדים בפני אתגרים ייחודיים. רבים ממטפלים אלה אינם בטוחים האם יקבלו תמיכה מצד הצוות הרפואי והקהילה. תמיכה מצד גורמים רפואיים עשויה לשפר את הביטחון ולהפחית חרדה בקרב המטפלים.

מקור:

Lowers J, Hughes S, Preston N. Experience of Caregivers Supporting a Patient through Voluntarily Stopping Eating and Drinking. J Palliat Med [Internet]. 2021 Mar 1;24(3):376–81. Available from: https://www.liebertpub.com/doi/10.1089/jpm.2020.0223

נושאים קשורים:  מחקרים,  מטופלים פליאטיבים,  מטפלים,  טיפול סוף חיים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו