סרקומה 01.04.2021

המינון הקרינתי הופחת מבלי לפגוע בתוצאות הטיפול בסרקומה

מחקר שהתפרסם ב-Jama Oncology מציע להפחית מינון קרינתי טרום ניתוחי בגידולים מסוג Myxoid Liposarcoma על מנת להפחית תחלואה

סרקומה. אילוסטרציה

נכון לזמן ביצוע המחקר, תכנית הטיפול הקרינתי הטרום ניתוחי בגידולים בסרקומות ברקמת הרכות זהה וכולם מקבלים מינון של 50Gy. מינון זה נמצא קשור לתחלואה, במיוחד סיבוכים בפצע במקום הקרינה.

במחקר זה רצו לבדוק רגישות של גידול מסוג Myxoid Liposarcoma על מנת ללמוד ממנו אם ניתן להפחית את המינון של הקרינה ולהשיג ירידה בתחלואה נלווית להקרנה. מטרת הניסוי היתה לנסות מינון קטן יותר בטיפול קרינתי טרום ניתוחי ולראות אם היעילות שווה ואם יש ירידה בתחלואה הנלווית.

המחקר, פרוספקטיבי דו-שלבי לא אקראי מבוקר עם קבוצה יחידה, נקרא Dose Reduction of Preoperative Radiotherapy in Myxoid Liposarcomas (DOREMY) ובוצע בתשעה מרכזים שלישוניים המטפלים בסרקומות ברחבי אירופה וארה"ב.

במחקר נכללו בגירים עם סרטן מסוג Myxoid Liposarcoma לא גרורתי של גפה או גו, אשר אובחן בביופסיה ואושר בבירור טרנסלוקציה גנטית. המשתתפים גויסו בין 4 בנובמבר 2010 ל-1 באוגוסט 2019. ניתוח הנתונים בוצע בגישת per protocol וגישת intention to treat.

ההתערבות שבוצעה היתה מתן מינון קרינתי נסיוני של 36 Gy במנות של 2 Gy פעם ביום ולאחר מכן ניתוח להסרה מוחלטת של הגידול ארבעה שבועות או יותר מסיום הטיפול הקרינתי.

התוצאים שנבדקו היו בטווח הקצר - שליטה מקומית בגידול. תוצא עיקרי בסוף הטיפול נבדק בעזרת בדיקה פתולוגית להערכת תגובה של הטיפול. המינון הנסיוני הוגדר כהצלחה כאשר 70% ומעלה מהרקמה שהוסרה הראתה תגובה נרחבת לטיפול. התגובה הנרחבת הוגדרה כאשר מעל 50% מנפח הגידול הראה סימני תגובה לטיפול. תוצאי תחלואה כללו סיבוכי במקום הפגע ותגובה טוסקית מאוחרת.

מתוך 79 מטופלים שהתאימו לניסוי, 44 (56%) היו גברים עם גיל ממוצא של 45 שנים וטווח בין רבעוני של 39-56. שניים מהמטופלים לא עברו ניתוח להסרת הגידול בשל התפשטות גרורתית.

תגובה נרחבת לטיפול לפי בדיקה פתולוגית נצפתה ב-70 מתוך 77 נבדקים (91%, ממוצע פוסטריורי - 90.4%; מרווח צפיפות ההסתברות הגבוה ביותר של 95%, 83.8-96.4%). שליטה מקומית הושגה ב-100% מהמקרים. שיעור הסיבוכים של פצע הניתוח היה 17% ושיעור תגובה טוקסית מדרגה שנייה ומעלה היה 14%.

מסקנת החוקרים היא כי לפי ממצאי מחקר DOREMY ניתן להציע הורדה במינון הטיפול הקרינתי הטרום ניתוחי עם תוצאות טובות מבחינה אונקולוגית עם הצלחה בהורדת התחלואה הנלווית, ביחס למקרי ביקורת היסטוריים.

עם זאת, יש להביא בחשבון שיטות שונות של טיפול קרינתי ו/או ביקורת או טיפול חוזרים. מינון קרינתי של 36 Gy במנה של 2 Gy ביום הוצע כטיפול ב-Mxyoid Liposarcome בהינתן ומחקר Phase 3 בלתי אפשרי לביצוע מבחינה לוגיסטית במקרים של סרטנים נדירים.

מקור:

Lansu J, et al. (2021) “Dose Reduction of Preoperative Radiotherapy in Myxoid Liposarcoma: A Nonrandomized Controlled Trial”. JAMA Oncol. Jan 2021. Vol. 7, Issue 1, e205865. doi:10.1001/jamaoncol.2020.5865

נושאים קשורים:  מחקרים,  גידולים של רקמה רכה,  סרקומה,  אונקולוגיה קרינתית,  רפואה גרעינית
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו