אי נקיטת שתן 13.04.2021

העתיד כבר כאן: טיפול מבוסס יישומון באי נקיטת שתן

במחקר נמצא כי טיפול מבוסס אפליקציה באי נקיטת שתן בקרב נשים הוא יעיל לא פחות מהטיפול המקובל במסגרת טיפול רפואי ראשוני

דליפת שתן במאמץ. אילוסטרציה

השימוש ביישומונים אלקטרוניים (אפליקציות) ככלי לטיפול במחלות שכיחות, שקיימות עבורן אפשרויות שמרניות לניהול ולטיפול, נראה מבטיח. כך למשל בנוגע לאי נקיטת שתן בקרב נשים. יחד עם זאת, היעילות של טיפול כזה ביחס לטיפול המקובל איננה ברורה.

מאמר שפורסם בכתב העת Annals of Family Medicine הציג את תוצאותיו של מחקר ה-URinControl שמטרתו היתה לבחון האם טיפול מבוסס-יישומון באי נקיטת שתן במאמץ, אי נקיטת שתן משנית לדחיפות, או אי נקיטת שתן מעורבת בקרב נשים, הוא יעיל לא פחות מהטיפול המקובל במסגרת טיפול רפואי ראשוני.

המחקר שנערך היה מחקר מעשי להוכחת אי נחיתות במתכונת אקראית והוא בוצע במערך הרפואה הראשונית בהולנד. במחקר נכללו נשים בוגרות עם שני אירועי אי נקיטת שתן בשבוע לכל הפחות. החל מיולי 2015 ועד יולי 2018 נסקרו 350 נשים לצורך בדיקת התאמתן למחקר.

במסגרת המחקר נערכה השוואה בין טיפול מבוסס-ישומון הכולל אימון של השלפוחית ושרירי רצפת האגן (URinControl) לבין טיפול בהתאם לקווים המנחים ההולנדיים לטיפול באי נקיטת שתן. התוצאים שנמדדו היו השינוי בציון של חומרת התסמינים ממצב הבסיס ועד ארבעה חודשים (התוצא הראשי), ההשפעה על איכות החיים בהקשר של מחלה מסוימת זו, חוויית השיפור בעיני המטופל, ומספר אירועי אי נקיטת השתן. אי נחיתות (>1.5 נקודות) הוערכה בעזרת ניתוח רגרסיה לינארית.

לאחר שלב הסקר, 262 הנשים שנמצאו מתאימות למחקר חולקו באופן אקראי לשתי קבוצות שוו; על 195 מתוכן בוצע מעקב של ארבעה חודשים.

השינוי בציון חומרת התסמינים בקבוצה שקיבלה טיפול מבוסס-יישומון (2.16- נקודות; רווח בר-סמך 95%: -2.67 , 1.65-) נמצא באי-נחיתות ביחס לשינוי בקבוצה שקיבלה את הטיפול המקובל (2.56-; רווח בר-סמך 95%: 3.28-, 1.84-), עם הבדל ממוצע של 0.058 נקודות (רווח בר-סמך 95%: 0.776, 0.891) בין הקבוצות. אף אחת מהגישות הטיפוליות לא הראתה עליונות ביחס לשנייה, ובשתי הקבוצות נראה שיפור בתוצאים שנמדדו לאחר הטיפול.

לסיכום, טיפול מבוסס-יישומון באי נקיטת שתן בקרב נשים הינו יעיל לא פחות מהטיפול המקובל במסגרת טיפול רפואי ראשוני. בהינתן זאת, טיפולים מבוססי-יישומון, על היתרונות הגלומים בהם מבחינת פרטיות, נגישות ועלות נמוכה, עשויים לספק לנשים חלופה טיפולית טובה שיש לדון בה.

מקור:

Loohuis, Anne M M et al. Annals of Family Medicine. Mar-Apr 2021;19(2):102-109. doi: 10.1370/afm.2585

נושאים קשורים:  אפלקיציה,  אי נקיטת שתן,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו