אימונותרפיה 21.04.2021

מבניים לימפטיים שלישוניים משפרים אימונותרפיה ושרידות במלנומה

נמצא כי תאי ה-T בגידולי מלנומה מקבלים פנוטיפ ייחודי המאפשר פעילות אנטי סרטנית במבניים לימפטיים שלישונים בתוך הגידול

תרופות החוסמות נקודות בקרה וגורמות לריאקטיבציה של תאי T הקשורים בגידול (tumor associated T cells) מסייעות לשליטה בגידול. תרופות אלה מאפשרות שרידות ארוכה בחולים עם סרטנים מתקדמים.

כיום, מרקרים להצלחת הטיפול כולל רמות גבוהות של פעילות אימונולוגית תוך גידולית, עומס מוטציות גדול ומאפיינים ספציפיים של המיקרוביום במעי. פעילותם האנטי סרטנית של תאי T נחקרה רבות, אולם תפקידם של תאים אחרים במערכת החיסון לא נחקר בהקשר זה.

במחקר אשר פורסם בכתב העת Nature, הועלתה השערה בנוגע לפעילות האנטי סרטנית האפשרית של תאי B. נעשה שימוש בדגימות של מלנומה גרורתית על מנת לחקור פעילות זו. בנוסף, החוקרים ביקשו לדעת האם הופעה משותפת של תאי CD8+T ותאי CD20+B הקשורים בגידול, קשורה בשרידות גדולה יותר.

במחקר התגלה בצביעה אימונופלורסנטית ל-CXCR5 עם CXCL13 בשילוב עם CD20, שקיימים מבני לימפה שלישוניים בתוך גידולי CD8+CD20+. החוקרים איתרו "חתימה גנטית" (gene signature) הקשורה במבנים לימפטיים שלישוניים אלה. חתימה גנטית זו ניבאה תוצאים קליניים במטופלים שטופלו בחסימה של נקודות בקרה.

כמו כן, החוקרים מצאו שגידולים העשירים בתאי B, הם גם בעלי כמות מוגברות של TCF7+ (תאי T נאיביים או תאי T של זיכרון). נתון זה אושר באמצעות יצירת פרופיל דיגיטללי מרחבי של תאי T. שכן, תאי T בגידולים שבהם אין מבנים לימפטיים שלישוניים היו בעלי פנוטיפ מולקולרי לא תקין.

תוצאות המחקר מעידות על כך שלמבנים הלימפטיים השלישוניים יש תפקיד מפתח ביצירת מיקרו-סביבה חיסונית בגידולי מלונמה. זאת ע"י  הקניית פנוטיפים ייחודים לתאי T. נדרש מחקר נוסף על יצירה מכוונת של מבנים ליפטיים שלישונים על מנת לשפר את התגובה לטיפול אימונותרפי במלנומה.

מקור:

Cabrita, R., Lauss, M., Sanna, A. et al. Tertiary lymphoid structures improve immunotherapy and survival in melanoma. Nature 577, 561–565 (2020). https://doi.org/10.1038/s41586-019-1914-8

נושאים קשורים:  אימונותרפיה,  תאי T,  תאי B,  מלנומה,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו