אסתמה בהריון 26.04.2021

אסתמה אימהית, ויטמין D וההשפעה על אסתמה ביילוד

רמה מספקת של ויטמין D בקרב נשים עם אסתמה במהלך ההריון היא גורם מפחית לסיכון לאסתמה או צפצופים חוזרים בצאצא

התפתחות אסתמה בילדות קשורה בגורמים רבים והיא בעלת פתופיזיולוגיה מורכבת. אסתמה אימהית היא אחד מגורמי הסיכון המשמעותיים על אסתמה בילדים. ייתכן כי ויטמין D הוא גורם סיכון בתקופה העוברית.

מטרת המחקר, שתוצאותיו פורסמו בכתב העת The Journal of Allergy and Clinical Immunology, היתה להעריך את האפקט המשולב של סטטוס ויטמין D (בשלב מוקדם ומאוחר של ההריון בנשים עם וללא אסתמה) על אסתמה ואירועי צפצופי חוזרים בצאצאיהן.

המחקר בוצע במתכונת פרוספקטיבית והנתונים עבורו נאספו ממחקר ה-Vitamin D Antenatal Asthma Reduction Trial שהיה מחקר אקראי, כפול סמיות עם קבוצת בקרה שקיבלה אינבו. המשתתפות בניסוי היו נשים הרות עם בסיכון גבוה לילוד עם אסתמה (n=806 זוגות של אם-עובר). נמדדה רמת ה-25-הידרוקסי-ויטמין D (25(OH)D) בשלב מוקדם ומאוחר בהריון.

החשיפה העיקרית במחקר הייתה רמות מספקות של ויטמין D בשלב מוקדם ומאוחר של ההריון (25(OH)D level ≥ 30 ng/mL) בקרב נשים עם וללא אסתמה. התוצא העיקרי שנבדק היה התפתחות אסתמה בילוד או צפצופים חוזרים בגיל שלוש שנים. בחנו גם את ההשפעה של רמות ויטמין D בהריון על אסתמה או צפצופים אשר הופיעו עד גיל שש שנים בילדים אלה.

תוצאות המחקר הדגימו שנשים עם אסתמה עם רמות מספקות (מוקדמות או מאוחרות) של ויטמין D, בהשוואה לנשים עם חסר ויטמין D מוקדם ומאוחר, היו בסיכון נמוך יותר לצאצא עם אסתמה או אירועי צפצופים חוזרים (יחס סיכויים מתוקנן של 0.56, רווח-בר-סמך של 95%, 0.31-1.00).

כמו כן, נשים עם אסתמה עם רמות מספקות (מוקדמות וגם מאוחרות) של ויטמין D בהשוואה לנשים עם חסר ויטמין D מוקדם ומאוחר היו בסיכון נמוך יותר לצאצא עם אסתמה (יחס סיכויים מתוקנן של 0.36, רווח-בר-סמך של 95%, 0.15-0.81), Ptrend=0.008). מגמה מגנה זו חזרה על עצמה גם בעבור אסתמה או התקדמות של צפצופים חוזרים לאסתמה פעילה מגיל 3 עד 6 שנים (Ptrend=0.04).

החוקרים סיכמו שהמחקר מדגים את התפקיד המגן של רמת ויטמין D מספקת לאורך ההריון, בייחוד בעיכוב הסיכון הנגרם על ידי אסתמה אימהית על אסתמה של הילדות או אירועים צפצופים חוזרים.

מקור:

Lu M, Litonjua AA, Connor GTO, Zeiger RS, Bacharier L, Schatz M, et al. Asthma and lower airway disease Effect of early and late prenatal vitamin D and maternal asthma status on offspring asthma or recurrent wheeze. J Allergy Clin Immunol [Internet]. 2020;147(4):1234-1241.e3. Available from: https://doi.org/10.1016/j.jaci.2020.06.041

נושאים קשורים:  מחקר,  אסתמה,  אסתמה של ההריון,  ויטמין D,  ילודים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו