מטרת המחקר היתה להראות קשר בין הורים הנוקטים בשיטת חינוך התומכת ומעודדת אוטונומיה של מתבגרים, לבין יכולת התמדה בטיפול ומדדים של שליטה גליקמית טובה במתבגרים עם סוכרת מסוג 1.
עוד בעניין דומה
במחקר חתך, שתוצאותיו התפרסמו בכתב העת Diabetes Research and Clinical Practice, השתתפו 37 מתבגרים יחד עם אחד ההורים אשר השלימו שאלון אודות רמת האוטונומיה הניתנת לילדים על ידי הוריהם. יכולת בני הנוער לטפל בעצמם בסוכרת ורמת ההיענות לטיפול נמדדו גם כן. מידע אודות בדיקת דם עדכנית המודדת את רמת הגלוקוז הממוצעת על פני שלושת החודשים האחרונים (HbA1C) נאסף מרשומה רפואית כמדד לרמת השליטה הגליקמית.
תוצאות המחקר הראו כי לפי Structural Equation Modeling, במשפחות שבהן יש תמיכה אוטונומית של ההורים בילדיהם נמצאו שיעורים גבוהים יותר של יכולת טיפול עצמי והיענות גבוה לטיפול. אלה, בהתאם, הובילו לשליטה גליקמית טובה יותר.
מסקנת המחקר היתה כי תמיכת הורים בשיטה המעודדת אוטונומיה עשויה לסייע במסוגלות, בהיענות וברווחה פיזית של מתבגרים עם סוכרת מסוג 1. מומלץ להדריך הורים על שיטות לתמוך באוטונומיה של ילדיהם, אך לא על חשבון מעורבות בחיי ילדם.
מקור:
תגובות אחרונות