דלקת מפרקים ספחתית  05.05.2021

דלקת מפרקים ספחתית בחולים ממוצא אתני שונה - מהם ההבדלים?

במחקר זה נמצא כי מטופלים ממוצא דרום אסיאתי הסובלים מדלקת מפרקים ספחתית מבטאים פנוטיפ קליני ופעילות מחלה קשים יותר לעומת מטופלים ממוצא צפון אירופאי

דלקת מפרקים ספחתית. איולסטרציה

מעט עבודות נעשו בנושא הבדלים אתניים והשפעתם על אופן ביטוי דלקת מפרקים ספחתית, אשר יכולה להיות מושפעת ממספר גורמים גנטיים, תרבותיים וסגנון חיים.

במחקר חתך תצפיתי שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Oxford Academic - Rheumatology, חוקרים השוו פנוטיפים קליניים ורדיוגרפיים של מטופלים עם אבחנה של דלקת מפרקים ספחתית, ממוצא דרום אסיאתי וצפון אירופאי. כלל המטופלים גויסו משני בתי חולים באזור מוגדר בצפון אנגליה, מתוכם 58 ממוצא דרום אסיאתי ו-48 ממוצא צפון אירופאי.

החוקרים מצאו כי למטופלים הדרום אסיאתים היה פנוטיפ קליני קשה יותר, אשר התבטא במפרקים יותר רגישים (חציון 5 לעומת 2) ונפוחים (חציון 1 לעומת 0), דלקת בחיבורי הגידים (חציון 3 לעומת 1.5), יותר מטופלים עם דלקת האצבעות, (24% לעומת 8%), מחלת עור קשה יותר (חציון PASIי2.2 לעומת 1) ופעילות מחלה חמורה יותר כפי שנמדדה באמצעות מדד ה- Psoriatic Arthritis Disease Activity Score (ממוצע 4.5 לעומת 3.6).

כמו כן, על פי דיווחי המשתתפים, למטופלים הדרום אסיאתים נמדדו ערכי איכות חיים ותפקוד נמוכים יותר (ממוצע HAQי0.9 לעומת 0.6; ממוצע PsAQolי10.8 לעומת 6.2; ממוצע 36-item short form physical component score 33.5 לעומת 38.9). לא נמצאו הבדלים מובהקים בין הטיפול עם מתוטרקסט לעומת הטיפול עם תכשירים ביולוגיים.

החוקרים סיכמו כי מטופלים ממוצא דרום אסיאתי סובלים מפנוטיפ קליני קשה יותר וכן מושפעים באופן חמור יותר מפעילות המחלה, בהשוואה למטופלים הצפון אירופאים. דרושים מחקרים נוספים על מנת לאשרר את התוצאות ולאתר את הגורמים העומדים בבסיס ההבדלים שנמצאו.

מקור:

Tariq Aslam, Farrouq Mahmood, Anetha Sabanathan, Robin Waxman, Philip S Helliwell, Rheumatology, Volume 60, Issue 1, January 2021, Pages 340–345, https://doi.org/10.1093/rheumatology/keaa298

נושאים קשורים:  מחקרים,  דלקת מפרקים ספחתית,  הבדלים אתניים,  פנוטיפ קליני,  הדמיה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו