נגיף הקורונה 18.05.2021

חיסון מבוסס mRNA ל-Covid-19 ותופעות לוואי במחוסנות בהריון

רמת הבטיחות הראשונית של שימוש בחיסונים מבוססי mRNA כנגד Covid-19 נבדקה במטופלות בהריון. הנה התוצאות

חיסון בהריון. צילום: שאטרסטוק

מחקר שהתפרסם בכתב העת The New England Journal of Medicine מצא כי, נכון למחקר ראשוני זה, אין בקרב נשים בהריון תופעות לוואי חריגות לאחר קבלת חיסון מבוסס mRNA ל-Covid-19.

ישנן נשים רבות בהריון אשר מקבלות את החיסון מבוסס mRNA כנגד Covid-19 בארצות הברית, אך המידע אודות בטיחות החיסון לאוכלוסיה זו עדיין חסר.

החוקרים אספו מידע מ-14 בדצמבר 2020 ועד 28 בפברואר 2021 דרך מערכת מעקב v-safe after vaccination health checker, מרשמי הריון של v-safe ומערכת דיווח תופעות לוואי לאחר חיסון (Vaccine Adverse Effect Reporting System-VAERS). בעזרת מידע זה הם קבעו את רמת הבטיחות הראשונית של שימוש בחיסונים מבוססי mRNA כנגד Covid-19 במטופלות הריוניות.

בתוצאות המחקר ניתחו מידע אודות 35,691 משתתפים המשתמשים בתוכנת v safe, בגילאים 16 עד 54 שנים אשר הזדהו שהינן בהריון. התוצאות הדגימו כי תופעת הלוואי השכיחה ביותר היתה תלונות של כאבים במקום ההזרקה, בין בנשים בהריון ובין בנשים שאינן בהריון. תלונות של כאבי ראש, כאבים, צמרמורות וחום היו תלונות פחות שכיחות. מתוך 3,958 משתתפות אשר השתתפו במרשמי ההריון של v safe,י827 השלימו את ההריון. מתוכן, 115 (13.9%) איבדו את ההריון ו-712 (86.1%) מההריונות הסתיימו בלידה (ברובן משתתפות אשר התחסנו במהלך הטרימסטר השלישי של ההריון).

תוצאים שליליים ביילודים כללו לידה מוקדמת (9.4%) ומשקל נמוך לגיל ההריון - SGAי(3.2%). לא דווח על מוות של יילודים. אמנם לא ניתן להשוות באופן מדויק, אך יחסים מחושבים של תוצאי הריון ויילוד בקרב נשים מחוסנות ל-Covid-19 אשר השלימו את ההריון היו זהים לדיווחים ממחקרים קודמים מהתקופה שלפני המגיפה.

מתוך 221 אירועים של תופעות לוואי המקושרות להריון אשר דווחו אל VAERS, השכיחה ביותר היתה הפלה ספונטנית (46 אירועים).

מסקנת החוקרים היתה כי ממבדקים ראשונים נראה שאין אותות בטיחות ברורים בקרב נשים בהריון אשר קיבלו חיסון מבוסס mRNA כנגד Covid-19. עם זאת, ביצוע של מחקרים ארוכי טווח ומחקרים עם מספר נבדקות גדול יותר נדרשים על מנת להסיק מסקנות אודות תוצאי הריון ויילוד.

מקור:

Tom T. Shimabukuro, et al. (2021) “Preliminary Findings of mRNA Covid-19 Vaccine Safety in Pregnant Persons” The New England Journal of Medicine, April 2021. 10.1056/NEJMoa2104983

נושאים קשורים:  מחקרים,  חיסון קורונה,  תופעות לוואי,  הריון,  הפלות,  נגיף הקורונה,  Covid-19
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו