אבנים בכליה 23.05.2021

הקשר בין הורמוני מין לבין אבני כליה

החוקרים בדקו את הערך המנבא של טסטוסטרון נמוך ואסטרדיול נמוך על היסטוריה של אבנים בכליות בגברים ובנשים

גיל מבוגר יותר, מין זכר וסינדרום מטבולי קשורים ביצירה של אבני כליה. החוקרים שיערו שייתכן כי הורמוני מין קשורים בשינויים פיזיולוגיים הגורמים ליצירה של אבני כליה.

החוקרים בדקו את הקשר בין טסטוסטרון, אסטרדיול והיסטוריה של אבני כליה באמצעות שימוש במידע של 10,193 משתתפים מתוך מאגר המידע NHANES (National Health and Nutrition Examination Survey) בשנים 2013-2016.

החוקרים ביצעו אנליזה של רגרסיה לוגיסטית על מנת לבדוק את הערך המנבא של טסטוסטרון נמוך ואסטרדיול נמוך על היסטוריה של אבנים בכליות בגברים ובנשים. התוצא היה היסטוריה של אבחנת אבנים בכליות עפ"י דיווח עצמי.

תוצאות המחקר הדגימו שלאחר תקנון של גורמי הסיכון הידועים לנפרוליתיאזיס (כמו גיל, גזע, BMI ותחלואה נלווית כמו גאוט, אנגינה, מחלת עורקים כלילית, שבץ, אסתמה, יל"ד וסכרת), הרגרסיה הדגימה שאין קשר בלתי תלוי בין הורמוני מין (טסטוסטרון ואסטרדיול) להיסטוריה של אבני כליה בנשים או גברים.

החוקרים סיכמו שנראה כי אין קשר בין הורמוני מין לבין היסטוריה של אבני כליה. נדרש מחקר נוסף ע"מ לקבוע האם יש אינטראקציה מורכבת יותר בין רמות הורמוני המין לבין גורמי סיכון ליצירת אבני כליה, כמו סינדרום מטבולי. בנוסף, נדרשים מחקרים נוספים בנשים בגיל המעבר ע"מ להעריך יחסים פוטנציאליים בין אסטרוגן לבין אבנים בכליות.

מקור:

Nackeeran, S., Katz, J., Ramasamy, R. et al. Association between sex hormones and kidney stones: analysis of the National Health and Nutrition Examination Survey. World J Urol 39, 1269–1275 (2021). https://doi.org/10.1007/s00345-020-03286-w

נושאים קשורים:  מחקרים,  אבני כליה,  טסטוסטרון,  אסטרדיול
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו