שבץ ומחלת הסרטן 26.05.2021

תוצאות מיידיות וארוכות טווח של טיפול באמצעות זילוח מחדש בקרב חולי סרטן

במחקר שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Stroke, החוקרים העריכו את הקשר בין סרטן ותוצאות הטיפול עם זילוח מחדש במטופלים עם שבץ

דימום מוחי (צילום: אילוסטרציה)
דימום מוחי (צילום: אילוסטרציה)

מטופלים עם שבץ חריף לוקים פעמים רבות בתחלואה נלווית, כגון סרטן פעיל. אולם, אין בנמצא הנחיות טיפוליות מתאימות עבור מטופלים מסוג זה.

במחקר שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Stroke, חוקרים העריכו את הקשר בין סרטן ותוצאות הטיפול עם זילוח מחדש בקרב מטופלים עם שבץ. לצורך עריכת המחקר, החוקרים השוו את תוצאות הטיפול באמצעות זילוח מחדש, תוך שימוש במרשם ארצי לנתוני זילוח מחדש.

1,338 המטופלים שהשתתפו במחקר חולקו לשלוש קבוצות בהתאם לפעילות הסרטן שלהם: סרטן פעיל (n=62 [4.6%]), סרטן שאינו פעיל (n=78 [5.8%]) וללא היסטוריה של סרטן כלל (n=1,198 [89.5%]). החוקרים בחנו את תהליכי הזילוח מחדש, שיפור נוירולוגי תוך 24 שעות, תופעות לוואי, תוצאות תפקודיות לאחר 3 חודשים, שרידות למשך 6 חודשים וגורמים הקשורים בה לאחר טיפול עם זילוח מחדש.

החוקרים מצאו כי מתוך כלל משתתפי המחקר, 969 מטופלים קיבלו טרומבוליזה תוך ורידית ו-685 מטופלים עברו טיפול אנדווסקולרי (316 מטופלים קיבלו טיפול משולב). למטופלים עם סרטן פעיל היו יותר תחלואות נלוות והם חוו יותר שבצים; אולם, הם הציגו אותו שיפור נוירולוגי לאחר 24 שעות ושיעור דומה של תופעות לוואי, כולל דימום מוחי, בהשוואה עם שאר הקבוצות.

על אף שהתוצאות התפקודיות לאחר שלושה חודשים היו פחות טובות בהשוואה עם שאר הקבוצות, 36.4% מהמטופלים עם סרטן פעיל הראו עצמאות תפקודית. בנוסף, 52.9% מהמטופלים עם אטיולוגיה ברורה של שבץ הראו עצמאות תפקודית למרות הסרטן הפעיל.

במהלך ששת חודשי המעקב, 46.6% מהמטופלים עם סרטן פעיל נפטרו, וסרטן פעיל נמצא קשור באופן בלתי תלוי עם הישרדות נמוכה (יחס הסיכון 3.973, רווח בר סמך 95% 2.528-6.245).

החוקרים סיכמו כי בקרב מטופלים עם סרטן פעיל, טיפול עם זילוח מחדש הראה שיעור תופעות לוואי ותוצאות לטווח קצר דומים לאלה של שאר הקבוצות. בעוד הפרוגנוזה לטווח ארוך היתה פחות טובה בקבוצת הסרטן הפעיל לעומת קבוצת הסרטן הלא פעיל, מספר לא מבוטל של מטופלים הראו שיפור תפקודי, ובפרט מטופלים עם מנגנון מוסבר לשבץ.

מקור:

Yoo J, Kim YD, Park H, et al. Stroke. 2021;STROKEAHA120032380. doi:10.1161/STROKEAHA.120.032380

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן,  שבץ,  זילוח מחדש,  תוצאות תפקודיות,  תופעות לוואי
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו