צלקת ניתוח קיסרי 22.07.2021

טיפול בגישה רובוטית לפרוסקופית בצלקת ניתוח קיסרי בהריון

במחקר זה נמצא כי טיפול בצלקת ניתוח קיסרי בהריון באמצעות טכניקה לפרוסקופית רובוטית הוביל לתוצאים מבטיחים מבחינת פוריות

ניתוח לב פתוח (צילום: אילוסטרציה)
ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

מטרת המחקר היתה לתאר אירועים שליליים סביב הניתוח, תוצאים מבחינת פוריות ולידה עתידית, בעקבות טיפול עם גישה רובוטית לפרוסקופית בהריונות בצלקת ניתוח קיסרי (CSP).

החוקרים ביצעו מחקר רטרוספקטיבי של סדרת מקרים והשתתפו בו 14 נשים שהיו עם CSP וביקשו להרות בהמשך, אשר עברו ניתוח בגישה מינימלית בין 2008 ל-2019 באחד משני בתי חולים שלישוניים בשוודיה. מהלך הניתוח כלל חסימה זמנית של אספקת הדם לרחם, הסרה של CSP ותיקון האזור בעזרת לפרוסקופיה רובוטית (דה וינצ׳י).

תוצאות המחקר הראו שכל הניתוחים הסתיימו ללא אירועים חריגים עם חציון נפח דימום של 75 מיליליטר. מטופלת אחת חוותה סיבוך לאחר ניתוח - Clavien-Dindo בדרגה IIIa. במהלך המעקב תשע נשים (64%) הרו באופן טבעי, כאשר שמונה מהן עברו הריון ללא אירועים חריגים ויולדו קיסרית המועד. אישה אחת עברה הישנות CSP וילדה בשבוע 33 בניתוח קיסרי אשר שולב עם כריתת רחם.

החוקרים סיכמו כי על פי תוצאות המחקר הסרה בסיוע אמצעים רובוטיים של CSP לצד תיקון סימולטני של הפגם ברקמה מהווה אפשרות ישימה עם תוצאים לגיטימיים של פוריות. לכן, כתבו החוקרים, כי חלופה זו יכולה להישקל בעת ייעוץ עבור נשים אשר מבקשות להרות בעתיד וסובלות מ-CSP עם שכבת מיומטריום דקה או שאינה נמצאת באזור ההשרשה.

מקור:

Ellen Hofgaard et. al (2021) EJOG DOI: https://doi.org/10.1016/j.ejogrb.2021.05.004

נושאים קשורים:  מחקרים,  הריון בצלקת ניתוחית,  ניתוח רובוטי,  פוריות
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו