סרטן הערמונית 12.09.2021

MRI לצורך ביופסיה, אבחון וטיפול יתר בסרטן הערמונית

מטרת המחקר היתה לבחון את הסיכון לתמותה בגידולים סרטניים מתקדמים אשר זוהו על ידי MRI אצל גברים עם ממצאים שפירים בביופסיה שנלקחה באופן שיטתי

קיימת סברה לפיה איתור נגעים בבלוטת הערמונית בסיוע הדמיית MRI יכול לשפר את רגישות ביופסיית הערמונית במקרים של מחלה מתקדמת. החשיבות הקלינית של גידולים מתקדמים אשר נמצאו ב-MRI אך לא בביופסיה שיטתית נתונה לדיון.

מטרת המחקר היתה לבחון את הסיכון לתמותה בגידולים סרטניים מתקדמים אשר זוהו על ידי MRI אצל גברים אשר היו עם ממצאים שפירים בביופסיה שנלקחה באופן שיטתי. החוקרים השתמשו בנתונים אשר נאספו מ-999 גברים עם תוצאות ביופסיה שליליות בבדיקה שיטתית וכן עברו בנוסף ביופסיה מוכוונת MRI. החוקרים השוו את התוצאות לקבוצת ביקורת אשר כללה 3,065 גברים אשר עברו מעקב במשך 11 שנים.

החוקרים חישבו את מספר המטופלים אשר נדרשו לאבחנה (NND) ולטיפול (NNT) על ידי ביופסיה מוכוונת על מנת למנוע מוות של מטופל בודד מסרטן הערמונית בתוך 11 שנים. החוקרים יצרו מודלים שונים על סמך הנחות שונות, ובתוך כך חישבו את חלקו היחסי של מספר המתים בקבוצת הביקורת אשר יכלו לשרוד בעקבות ביופסיה מונחית MRI.

תוצאות המחקר הראו כי NND ו-NNT היו 89 ו-57  בתרחיש שהכיל הנחות יסוד לפיהן ל-MRI היה יתרון, וכן 169 ו-127 בבחינת הנתונים על סמך הנחות ניטרליות יותר, בהתאמה. החוקרים כתבו כי התוצאות היו יותר מבטיחות עבור בדיקה מוכוונת MRI רק במקרה של תרחישים בלתי סבירים, כגון 100% רגישות ל-MRI ושיעור ריפוי של 100% בעקבות טיפול.

החוקרים סיכמו כי על אף ש-MRI יכול לספק יתרון בתמונה הכוללת, בהתחשב בהפחתה באבחנת יתר בקרב גברים עם ממצאי MRI שליליים, שימוש בהדמיה זו לצורך ביופסיה תוכל למנוע תמותה רק בעקבות אבחנה וטיפול במספר גדול של גברים.

מקור:

Andrew J. Vickers et. al (2021) European Journal DOI: https://doi.org/10.1016/j.eururo.2021.06.026

נושאים קשורים:  ביופסיה,  ביופסיה מונחית MRI,  סרטן הערמונית,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו