כריתת ערמונית 29.09.2021

שארית רקמה שפירה של הערמונית לאחר כריתה ו-PSA לאחר הניתוח

האם הימצאות רקמה בלוטית שפירה של הערמונית בשוליים הניתוחיים קשורה להופעת PSA מדיד או להישנות ביוכימית לאחר כריתה רדיקאלית של בלוטת הערמונית?

ניתוח לכריתת בלוטת הערמונית. אילוסטרציה

מטרת המחקר הייתה לבדוק האם המצאות רקמה בלוטית שפירה של הערמוני בשוליים הניתוחיים (BGM) קשורה להופעת PSA מדיד ו/או הישנות ביוכימית (BCR) לאחר כריתה רדיקאלית (RP) של בלוטת הערמונית.

במחקר נכללו משתתפים אשר עברו RP לטיפול בסרטן ערמונית מקומי בין 2004 ל-2018. החוקרים השתמשו בכלים סטטיסטיים על מנת לזהות מאפיינים קליניים, דמוגרפיים, וכירורגיים אשר היו קשורים לסיכויי גבוה יותר של BGM בבדיקת פתולוגיה כירורגית. תוצאים אונקולוגיים כללו רמות מדידות של PSA (>0.03 ננוגרם/מיליליטר), BCR (≥0.2 ננוגרם/מיליליטר) והתקדמות ל- BCR או טיפול הצלה בעקבות הופעת PSA מדיד.

במחקר השתתפו 1,082 גברים אשר עברו RP לטיפול בסרטן ערמונית ממוקם עם BGM בתוצאות הפתולוגיות של דגימה ניתוחית וכן רמות לא מדידות של PSA לאחר הניתוח. תוצאות המחקר הראו כי BGM נמצאה ב-249 (23%) דגימות.

כמו כן, גיל צעיר, ניתוח דו-צדדי משמר עצבים וגישה רובוטית היו קשורים לנוכחות GBM, בעוד שממאירות בשוליים הכירורגיים (MSM) לא הייתה קשורה. כמו כן, במהלך שבע השנים שחלפו מהניתוח, 29% היו עם PSA מדיד ו-11%  עם BCR.

בקרב הגברים אשר היו עם PSA מדיד, 79%  נמצאו עם התקדמות בתוך שבע שנים. לבסוף, החוקרים מצאו באמצעות חישובים סטטיסטיים רב-משתנים כי סטטוס BGM לא היה קשור באופן בלתי תלוי ל-PSA מדיד, BCR ו/או להתקדמות מ-PSA מדיד ל-BCR או לטיפול הצלה.

החוקרים סיכמו כי נוכחות BGM ב- RP לא הייתה קשורה לסיכון מוגבר ל- MSM, PSA  מדיד, BCR או התקדמות מחלה לאחר PSA מדיד.

מקור:

Scott A. Greenberg et. al (2021) The Journal of Urology DOI: https://doi.org/10.1097/JU.0000000000001793

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן ערמונית,  כריתה רדיקאלית,  שארית רקמה בלוטית
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו