פיברומיאלגיה 10.11.2021

האם פיברומיאלגיה היא הפרעה מרכזית או פריפרית?

נמצא כי אצל חולי פיברומיאלגיה, בהשוואה לחולים עם מחלות ראומטיות אחרות, יש לחץ גבוה יותר בתוך שריר הטרפז אשר יכול להוות הסבר לכאבי שרירים המפושטים

פיברומיאלגיה (אילוסטרציה)

חושבים כי כאב מפושט בקרב חולים עם תסמונת פיברומיאלגיה (Fibromyalgia Syndrome-FMS) מגיע משיבוש בתהליך עיבוד כאב מרכזי. במחקר זה החוקרים בחנו את המנגנון של לחץ מוגבר בתוך שריר הטרפזיוס כחלופה להבנת מנגנון הכאב ב-FMS.

במחקר השתתפו 108 אנשים אשר הממצאים שלהם מספקים אבחנה של FMS על פי קריטריונים של American College of Rheumatology (ACR). בנוסף השתתפו 30 נבדקים אחרים, אשר היוו קבוצת מקרי הביקורת, ולהם אבחנה של מחלה ראומטית אחרת על פי קריטריונים של ACR. לחץ בשריר נמדד במ"מ כספית בעזרת מד לחץ שחובר למחט מספר 22 שהוחדרה לשטח מרכזי של שריר הטרפזיוס. בנוסף, המטופלים עברו מבחן דולורימטרי ומישוש באצבעות והם דיווחו על רמות הכאב שהם חווים.

תוצאות המחקר הדגימו כי בקרב חולים עם פיברומיאליגה נצפה לחץ ממוצע גבוה, באופן מובהק בשריר הטרפזיוס, ביחס לקבוצת מקרי הביקורת (33.48±5.9 לעומת 12.23±3.75 [טווח של 3-22] ממ"כ). רק בקרב שניים מתוך 108 המטופלים עם FMS נצפה לחץ תוך שרירי של פחות מ-23 ממ"כ.

מטופלים עם FMS היו רגישים יותר ממטופלים מקבוצת מקרי הביקורת גם במבחן דולורימטרי (p<0.001) וגם במישוש האצבעות (p<0.001). ציון הכאב הממוצע של מטופלים עם FMS היה גבוה משל אלו בקבוצת מקרי הביקורת, באופן מובהק (6.68±1.19 לעומת 1.43±1.79; p<0.001).

מסקנת החוקרים הייתה כי הלחץ בתוך שריר הטרפזיוס היה מוגבר בחולים עם FMS יותר מאשר בקבוצת מקרי הביקורת, באופן מובהק. ממצא זה מרמז כי זהו מצב אופייני בחולי FMS וניתן לבדוק זאת כחלק מתהליך האבחון. עומס הלחץ יכול לספק הסבר לכאבים המפושטים הנצפים בקרב חולים עם FMS. מכיוון שכן, יש מקום לבחון מחדש את אפיון FMS כבעייה מרכזית בעיבוד תחושה. מבחינה טיפולית, ניתן לבחון האם הורדה בלחץ בתוך שריר הטרפז יכול להקל על התסמינים המפושטים של הכאב.

מקור: 

Robert S. Katz, et al. (2021) “Intramuscular Pressure Is Almost Three Times Higher in Fibromyalgia Patients: A Possible Mechanism for Understanding the Muscle Pain and Tenderness”. The Journal of Rheumatology Apr 2021. Vol. 48, Issue 4 p.598-602; DOI: 10.3899/jrheum.191068

נושאים קשורים:  פיברומיאלגיה,  לחץ תוך-שרירי,  כאבים,  שריר הטרפזיוס,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו