אלצהיימר 16.11.2021

שינויים באונה הרקתית האמצעית והקשר למחלת אלצהיימר

חוקרים מצאו כי שינויים תפקודיים בקישוריות באונה הרקתית עשויים לנבא ירידה קוגניטיבית בקרב חולי אלצהיימר

המוח האנושי (איור אילוסטרציה)
המוח האנושי (איור אילוסטרציה)

ההיפוקמפוס הינו מבנה במוח המקושר לשתי רשתות בקליפת המוח, הרשת הפוסטרו-מדיאלית והרשת האנטרו-טמפורלית. במבנים אלו טמונים תתי-מבנים מרובים של האונה הרקתית המדיאלית (Medial Temporal Lobe - MTL). במחקר שפורסם בכתב העת Annals of Neurology בוצעה הערכה של השינוי הפונקציונלי של שתי הרשתות הללו, של השינוי שחל בהן לאורך זמן ושל הקשר בין שינויים אלה לקוגניציה בקרב חולי אלצהיימר.

החוקרים העריכו את הקישוריות באונה הרקתית המדיאלית של 53 מטופלים חיוביים לעמילואיד-β עם ליקוי קוגנטיבי קל ודימנציה (AD Dementia), וכן של 68 נבדקים בריאים ששימשו כקבוצת ביקורת.

ההערכה נעשתה באמצעות בדיקת MRI במצב מנוחה בחתך רוחבי ואורכי.  תחילה, הושוו הקשרים התקפודיים של הרשתות הפוסטרו-מדיאלית והאנטרו-טמפורלית בקרב קבוצת הביקורת על מנת לראות את הסגוליות שלהם. לאחר מכן, הושוו הרשתות בין קבוצות המחקר, ובין שני מצבים, מצב הבסיס והמצב בזמן מעקב חוזר לאחר 18 חודשים. לבסוף, בוצעה הערכה של הקשר בין השינויים הקישוריים בין שתי הרשתות לבין הביצועים הקוגנטיביים.

מן התוצאות עלה כי נמצאה ירידה בקישוריות בין ההיפוקמפוס לרשת הפוסטרו-מדיאלית ומן הצד השני, חלה עלייה בקישוריות בין תתי-אזורים מסוימים ב-MTL והרשת האנטרו-טמפורלית. יתרה מזאת, הירידה בקישוריות הראשונה נמצאה כקשורה לעלייה בקישוריות האחרונה. העלייה והירידה בקישוריות באזורים השונים, ניבאו שתיהן ירידה ביכולת קוגניטיבית.

לסיכום, השינויים שהוצגו במאמר זה,שופכים אור על התפקיד הקריטי של הרשתות הפוסטרו-מדיאלית והאנטרו-טמפורלית במחלת האלצהיימר, ועל הפתופיזיולוגיה העומדת בבסיס המחלה וההסתמנות הקלינית שלה.

מקור: 

Dautricourt, S et al. Annals of Neurology. 2021;90(3):391-406. doi:10.1002/ana.26168

נושאים קשורים:  אלצהיימר,  קוגניציה,  קישוריות מוחית,  אפילפסיה של האונה הטמפורלית
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו