כאב נוסיפלסטי 01.12.2021

קנאביס ומוצריו לטיפול בכאבים נוסיפלסטיים

מאמר סקירה שפורסם בכתב העת Drugs כולל סכמה מפושטת של שימוש בקנבינואידים לטיפול בהפרעות נוסיפלסטיות ובכללן פיברומיאלגיה

כאבים נוסיפלסטיים מוגדרים ככאבים הנגרמים כתוצאה מסנסיטיזציה של מערכת העצבים ללא מקור אנטומי ברור המסביר את חומרת הכאב. כאבי נוסיפלסטי יכול לבוא לידי ביטוי באיברים שונים ולעיתים קרובות נתפס ככאב מפושט ולאו דווקא כאב ממוקם. כאבים נוסיפלסטיים מלווים לעיתים קרובות בתסמינים נוספים של מערכת העצבים המרכזית כדוגמת עייפות, קושי קוגניטיבי ושינה ותסמינים סומטיים אחרים. כלל התסמינים הללו גורמים לעקה נפשית וגופנית רבה.

אחד המצבים הנוסיפלסטיים הנפוצים ביותר הינו פיברומיאלגיה המתבטאת בכאבים ויסצרליים כרוניים, כאבי ראש כרוניים, כאבים בפנים וכאבים מוסקולוסקלטליים. במחקרים קודמים הועלתה סברה כי שיבוש של המערכת האנדו-קנבינואידית תורם לכאבים הבלתי פוסק במצבים כדוגמת פיברומיאלגיה.

לאור העובדה שטיפולים מסורתיים לכאב בכלל ולכאב נוסיפלסטי בפרט לוקים במגבלות רבות, ישנו צורך באיתור טיפולים חדשים למצבים אלה. ייתכן ותרופות מבוססת קנאביס וקנאביס רפואי יכולים להוות טיפול מבטיח בכאב בכלל ובכאב נוסיפלסטי בפרט וחשוב לציין כי השימוש בהם מקודם על ידי התקשורת וקבוצות בעלי עניין.

ישנה חשיבות רבה שהקהילה הרפואית תכיר את הראיות הקיימות כיום בנוגע לשימוש בקנאביס ומוצריו כטיפול לכאב בכלל וכאב נוסיפלסטי בפרט על מנת לייעץ למטופלים לגבי אופן הטיפול הטוב ביותר עבורם.

מאמר סקירה שפורסם בכתב העת Drugs סקר את נושא הכאב הנוסיפלסטי ובחן את הראיות הקיימות בנוגע לשימוש בקנאבינואידים במצבים אלה. כותבי המאמר מציעים מדריך מקוצר לאנשי מקצועות הבריאות המעוניינים לרשום קנאבינואידים לכאב בכלל וכאב נוסיפלסטי בפרט.

מקור:

Fitzcharles, MA., Petzke, F., Tölle, T.R. et al. Cannabis-Based Medicines and Medical Cannabis in the Treatment of Nociplastic Pain. Drugs (2021). https://doi.org/10.1007/s40265-021-01602-1

נושאים קשורים:  כאב נוסיפלסטי,  פיברומיאלגיה,  קנאביס,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו