קרישה 08.12.2021

אילו גורמים מנבאים היארעות של VTE ותמותה בקרב חולי קורונה מאושפזים?

גיל מתקדם, עלייה ב-CCI, היסטוריה של מחלות לב וכלי דם, צורך בטיפול נמרץ, ורמת D-דימר גבוהה במיוחד היו גורמים מנבאים להיארעות של VTE או תמותה בקרב חולי קורונה

קרישת דם (צילום: אילוסטרציה)
קרישת דם (צילום: אילוסטרציה)

מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שפורסם בכתב העת Thrombosis and Haemostasis נערך במטרה להעריך את ההימצאות והגורמים המנבאים של תרומבואמבוליזם ורידי (VTE) ושל תמותה בקרב מטופלים מאושפזים החולים במחלת הקורונה (COVID-19).

במסגרת המחקר בוצע מעקב אחר חולים בוגרים מאושפזים במטרופולין ניו יורק בארה"ב, בין 1 במרץ 2020 ל-27 באפריל 2020. בניתוח הסופי נכללו 9,407 חולים עם שיעור VTE כולל של 2.9% (2.4% במחלקה פנימית ו-4.9% ביחידה לטיפול נמרץ) ושיעור VTE או תמותה של 26.1%. רוב החולים שנכללו במחקר קיבלו טיפול מניעתי נגד קרישה.

בניתוח רב משתני נצפתה ירידה מובהקת בשיעור ה-VTE או התמותה בקרב מטופלים מגזע שחור, עם היסטוריה של יתר לחץ דם, שימוש ב-ACE/ARB, וקבלה של טיפול נוגד-קרישה מניעתי ראשוני.

מנגד, נצפתה עלייה מובהקת בשיעור ה-VTE או התמותה בקרב מטופלים בגיל 60 שנים או יותר, ציון 3 ומעלה במדד (CCI) Charlson Comorbidity Index,י BMI גדול מ-35, וכן מטופלים בתוכנית Medicare, ומטופלים עם היסטוריה של אי ספיקת לב, מחלות צרברו-וסקולריות, שימוש בסטרואידים, שימוש בתרופות אנטי-ריאומטולוגיות, שימוש בהידרוקסיכלורוקין, מטופלים עם רמת D-דימר מרבית הגדולה פי ארבע מהגבול העליון של הנורמה (ULN), מטופלים שנזקקו לטיפול נמרץ,  ומטופלים עם עליית קריאטינין או ירידה במספר הטסיות.

לסיכום, בעוקבה רחבה של חולי קורונה מאושפזים, שיעור ה-VTE הכללי בבית החולים עמד על 2.9% (4.9% ביחידה לטיפול נמרץ) ושיעור ה-VTE או התמותה עמד על 26.1%. הגורמים העיקריים ששימשו לחיזוי היארעות של VTE או של תמותה היו גיל מתקדם, עלייה ב-CCI, היסטוריה של מחלות לב וכלי דם, צורך בטיפול נמרץ, ורמת D-דימר גבוהה במיוחד. שימוש בנוגדי קרישה במינון מניעתי (אך לא במינון טיפולי) היה קשור להפחתת הסיכון ל-VTE או תמותה.

מקור:

Cohen, SL et al. Thrombosis and Haemostasis. 2021 Aug;121(8):1043-1053.doi: 10.1055/a-1366-9656

נושאים קשורים:  קרישה,  קורונה,  גורמים מנבאים,  תרומבואמבוליזם,  תמותה,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו