תיאור מקרה 12.01.2022

תיאור מקרה נדיר: גרורות לבלוטת הפרוטיד מסרטן השד

גרורות לפרוטיד מסרטן שד הודגמו באמצעי הדמיה ואושרו בביופסיה - רדיולוגים צריכים להיות מודעים לאפשרות נדירה זו, במיוחד אצל נשים עם היסטוריה של סרטן שד

בלוטת פרוטיד מוגדלת בסריקת CT. צילום: שאטרסטוק

גרורות לבלוטת הרוק אינן נפוצות, כאשר בלוטת הפרוטיד היא המיקום השכיח ביותר מבין בלוטות הרוק. גרורות מסרטן השד לבלוטת הפרוטיד דווחו באופן ספורדי בספרות, ומעטים עוד יותר הם המקרים אשר תוארו על ידי ממצאים הדמייתיים.

החוקרים תיארו מקרה של אישה בת 59 אשר התייצגה עם סיפור של גוש שגדל לאחרונה בבלוטת הפרוטיד השמאלית. לאישה רקע של סרטן בשד שמאל לפני שש שנים, אשר טופל על ידי כריתה רדיקאלית כול הסרת בלוטות אקסילאריות וכן כימותרפיה אדג׳ובנטית, טיפול קרינה וטרסטוזומאב.

החוקרים כתבו כי במהלך המעקב, גרורות מרובות התפתחו אצל המטופלת אשר טופלה בעקבות כך בכימותרפיה פליאטיבית. כמו כן, סונוגרפיה בצוואר הדגימה אצלה מסה הטרוגנית עם שוליים בלתי סדירים, צורה לא סדירה וכן טבעת עמומה של וסקולריות בבלוטת הפרוטיד השמאלית.

ב-CT הודגמה מסה בלתי סדירה עם האדרה הטרוגנית בקוטב התחתון של הבלוטה שמאלית. בביופסיית מחט שהתבצעה נמצא כי מדובר בגרורה מסרטן דוקטאלי של השד עם ביטויי של קולטנים ל-EGFR2 בלבד. על אף הטיפול שתואר, המטופלת נפטרה חודשיים לאחר גילוי הגרורות.

החוקרים סיכמו כי המקרה שתואר כלל מטופלת עם סרטן שד גרורתי לבלוטת הפרוטיד, עם ממצאים הדמיתיים שכללו תוצאות בסונוגרפיה וב-CT. כמו כן, החוקרים כתבו כי סרטן שד שולח גרורות רק לעתים נדירות לבלוטת הפרוטיד, אך רדיולוגים צריכים להיות מודעים לאפשרות זו, במיוחד אצל נשים עם היסטוריה של סרטן שד.

מקור:

Hyun Kyung Jung  et. al (2021) American Journal of Case Reports DOI: 10.12659/AJCR.934311

נושאים קשורים:  סרטן שד,  פרוטיד,  גרורות,  תיאור מקרה,  מחקרים