פסוריאזיס 26.01.2022

שיעור התמדה גבוה יותר בטיפול בסקוקינומב לעומת איקסקיזומב (ixekizumab) בחולי פסוריאזיס בדרגה בינונית-קשה: ממצאי עולם אמיתי

ממצאים מתוך registry ה-PURE מדגימים כי לאחר זמן מעקב של 42 חודשים, בחולים עם פסוריאזיס בינונית-קשה המקבלים סקוקינומאב (קוסנטיקס) ישנו שיעור גבוה יותר של התמדה בטיפול מאשר בחולים המקבלים איקסקיזומאב

סקוקינומאב הינה נוגדן חד-שבטי החוסם באופן סלקטיבי את IL-17A, ציטוקין מפתח בפתופיזיולוגיה של פסוריאזיס. מחקרים קודמים הדגימו כי סקוקינומאב יעילה ובטוחה בחולים עם פסוריאזיס.

לאחרונה פורסמו ממצאים מאנליזת ביניים של מחקר ה-PURE. מחקר פרוספקטיבי, תצפיתי זה נערך ב-81 מרכזים רפואיים בקנדה ואמריקה הלטינית ובחן את הבטיחות והיעילות של סקוקינומאב וטיפולים אחרים לפסוריאזיס בתנאי ה"עולם האמיתי". באנליזה זו בוצעה השוואה של התמדה בטיפול לאחר כ-3.5 שנים בין מטופלים שקיבלו סקוקינומאב ואיקסקיזומאב.

במחקר ה-PURE השתתפו 2362 מטופלים אשר קיבלו סקוקינומאב או טיפולים אחרים. קריטריוני ההכללה כללו, בין היתר, אבחנה של פלאק פסוריאזיס כרונית בינונית-קשה אשר נעשתה על ידי רופא מומחה ושההחלטה להתחיל טיפול עם סקוקינומאב או תרופה אחרת נעשתה לפני הכניסה למחקר.

באנליזה הנוכחית הוכללו 848 מטופלים שקיבלו סקוקינומאב ו-165 מטופלים שקיבלו איקסקיזומאב. הגיל הממוצע של המשתתפים בשתי הקבוצות היה דומה אך בקבוצת הסקוקינומאב היה שיעור גבוה יותר של גברים (60% לעומת 53.3%). המשקל הממוצע של החולים היה 91.95 ק"ג בקבוצת הסקוקינומאב ו-96.84 ק"ג בקבוצת האיקסקיזומאב. שיעור החולים אשר קיבלו טיפול ביולוגי קודם היה גבוה יותר קבוצת האיקסקיזומאב לעומת קבוצת הסקוקינומאב ועמד על 52.1% לעומת 37.9%. זמן המעקב אחר המטופלים שקיבלו סקוקינומאב היה 48 חודשים בעוד שזמן המעקב אחרי קבוצת האיקסקיזומאב עמד על 42 חודשים.

תוצאות המחקר הדגימו כי בסיום מעקב של 42 חודשים, 217 מתוך 848 המטופלים שקיבלו סקוקינומאב הפסיקו את הטיפול (25.5%) בעוד שבקבוצת האיקסקיזומאב 58 מתוך 164 הפסיקו את הטיפול (35.3%). יחס הסיכונים להפסקת הטיפול בחולים שקיבלו סקוקינומאב היה 0.72 לעומת אלו שקיבלו איקסקיזומאב (רווח בר-סמך 95%: 0.54-0.96; p=0.0249). לאחר 42 חודשי מעקב שיעור ההתמדה המשוער עבור המטופלים שקיבלו סקוקינומאב עמד על 64.1% לעומת 58.6% בלבד בקבוצת האיקסקיזומאב.

הסיבות השכיחות להפסקת הטיפול היו העדר תגובה, תופעות לוואי, החלטת החוקר והחלטת המטופל. שיעור המטופלים שהפסיקו טיפול בשל תופעות לוואי היה דומה בשתי הקבוצות.

החוקרים סיכמו כי לאחר זמן מעקב של 42 חודשים, בחולים עם פסוריאזיס בינונית-קשה אשר קיבלו סקוקינומאב במסגרת טיפול קליני שגרתי התקבל שיעור גבוה יותר של התמדה בטיפול מאשר בחולים המקבלים איקסקיזומאב.

בחסות חברת נוברטיס

נושאים קשורים:  פסוריאזיס,  איקסקיזומאב,  סקוקינומאב,  עולם אמיתי,  היצמדות לטיפול,  התמדה בטיפול,  שרידות