סוכרת 02.03.2022

נמצא טיפול תרופתי לתנגודת המוח לאינסולין בקדם סוכרת

טיפול של שמונה שבועות עם אמפגליפלוזין (ג'ארדיאנס) הוריד את תנגודת ההיפותלמוס לאינסולין והשיב את תפקודו בוויסות מטבוליזם של גלוקוז והפחתת שומן כבדי

מנגנון פעולת אינסולין (צילום: אילוסטרציה)

האינסולין פועל על מוח האדם וגורם לירידה בתצרוכת המזון, משפר רגישות כלל גופית לאינסולין ומווסת את השומן הגופני ואת הפיזור שלו. השמנה וסוכרת מסוג 2 קשורות, פעמים רבות, לתנגודת מוחית לאינסולין אשר גורמת לפגיעה בוויסות המטבוליזם הפריפרי.

עד כה, לא נמצא טיפול תרופתי לתנגודת המוח לאינסולין. כיוון שמעכבי תעלות נתרן-גלוקוז-2 (Sodium-Glucose Cotransporter 2 - SGLT2) מורידים את רמות הגלוקוז בדם ומווסתים את המטבוליזם האנרגטי, החוקרים העריכו כי שימוש ב-SGLT-2 יכול לשמש טיפול תרופתי לתנגודת המח לאינסולין.

המחקר בוצע בשיטת מקרה-בקרת אינבו, אקראי עם סמיות כפולה בו השתתפו 40 נבדקים (בגיל ממוצע של 60±9 שנים ו-BMI ממוצע של 31.5±3.8 ק"ג/מ2) עם קדם סוכרת. המטופלים הוקצו אקראית לקבלת אמפגליפלוזין (ג'ארדיאנס) במינון של 25 מ"ג פעם ביום או אינבו, למשך שמונה שבועות. החוקרים בחנו את תנגודת המוח לאינסולין בבסיס ולאחר תקופת ההתערבות בעזרת MRI תפקודי (Functional MRI - fMRI) תוך כדי מתן אינסולין ישירות למוח בגישה דרך האף.

בתוצאות המחקר זיהו החוקרים קשר מובהק בין זמן הטיפול לבין תגובת ההיפותלמוס לאינסולין. ניתוח post-hoc חשפו כי רק נבדקים שטופלו עם ג'ארדיאנס חוו עלייה בתגובתיות ההיפותלמוס לאינסולין. תגובת ההיפותלמוס לאינסולין תיווכה באופן משמעותי את ההפחתה בערכי הגלוקוז בצום וכמות השומן הכבדי, כתגובה לטיפול לג'ארדיאנס.

מסקנת החוקרים היתה כי ישנו קשר בין עמידות ההיפותלמוס לאינסולין לבין קדם סוכרת. טיפול עם ג'ארדיאנס למשך שמונה שבועות היטיב להשיב את רגישות ההיפותלמוס לאינסולין.

ממצא זה יכול לתרום לידע על תועלות הטיפול עם מעכבי SGLT2 ולמקם את מעכבי ה-SGLT2 כטיפול התרופתי הראשון שהוכח כמפחית תנגודת מוחית לאינסולין. השבת תגובת ההיפותלמוס לאינסולין מאפשרת חזרה של תהליכים מטבולים תקינים בגוף, כולל הפחתת שומן כבדי.

מקור:

Stephanie Kullmann,et al. (2022) “Empagliflozin Improves Insulin Sensitivity of the Hypothalamus in Humans With Prediabetes: A Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled, Phase 2 Trial.” Diabetes Care, February 2022. Vol. 45, Issue 2, p. 398–406. doi.org/10.2337/dc21-1136

נושאים קשורים:  סוכרת סוג 2,  תנגודת מוחית לאינסולין,  אמפגליפלוזין (ג'ארדיאנס),  מעכבי SGLT2,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו