גרורות במוח 03.03.2022

משלב אימונותרפי משפר את ההישרדות בחולי מלנומה עם גרורות מוחיות אסימפטומטיות

מעקב לטווח ארוך במסגרת מחקר שלב 2 מציג שיעור הישרדות כוללת של 71.9%

טיפול משולב במעכבי נקודת בקרה חיסונית, ניבולומאב (Opdivo) ואיפילימומאב (Yervoy), מציג תועלת הישרדותית כוללת במטופלים עם מלנומה שהתפשטה למוח, בהתאם לתוצאות מחקר שלב 2 שפורסמו היום ב-Lancet Oncology על ידי חוקרים מהמרכז לסרטן ע"ש מ.ד. אנדרסון באוניברסיטת טקסס.

תוצאות סופיות ממחקר CheckMate 204 מאשרות תגובות יציבות לטיפול המשולב – שהפך לטיפול המקובל בקו ראשון בקרב אוכלוסייה זו בהתבסס על תוצאות מחקר שלב 2 – עם שיעור הישרדות כולל של 71.9% במטופלים אסימפטומטיים לאחר שלוש שנים. בקרב מטופלים שהסרטן שלהם הגיב לטיפול בתוך 12 שבועות, שיעור ההישרדות הכולל היה 92%. במטופלים עם גרורות סימפטומטיות במוח או במטופלים שמקבלים טיפול בקורטיקוסטרואידים, התגובות היו נמוכות יותר אך נשארו יציבות, עם שיעור הישרדות כולל של 36.6%.

"השראת תגובה תוך-גולגולתית עם משלב אימונותרפי משפיעה באופן ישיר ומתמשך על ההישרדות במטופלים שהמלנומה שלהם התפשטה למוח", אמר המחבר הראשי, ד"ר חוסיין תאובי, פרופסור לאונקולוגיה רפואית של מלנומה ומנהל שותף של מרפאה לגרורות במוח ב-MD Anderson. "הראינו כי טיפול זה מציע סיכוי להישרדות לטווח ארוך במטופלים עם פרוגנוזה קודמת חמורה."

לכ-40% מהמטופלים עם מלנומה בשלב 4 יש גרורות במוח בעת האבחון, בעוד ש-75% מהמטופלים מפתחים גרורות במוח בשלב מאוחר יותר. לפני שהתחילו לתת טיפול זה למטופלים, שיעור ההישרדות לאחר שנה אחת במטופלים עם מלנומה גרורתית במוח היה כ-20%.

מדד ההערכה העיקרי של המחקר היה שיעור תועלת קלינית תוך-גולגולתית, המוגדר כתגובות מלאות וחלקיות ומחלה יציבה במשך שישה חודשים לפחות. שיעור התועלת הקלינית המוערכת על ידי החוקר היה 57.4% ושיעור התגובה האובייקטיבי היה 53.5% במטופלים אסימפטומטיים. תוצאות אלה דומות לשיעורי התגובה במטופלים עם מלנומה גרורתית ללא גרורות במוח.

שיעור התועלת הקלינית המוערכת על ידי החוקר ושיעור התגובה האובייקטיבי היו 16.7% במטופלים סימפטומטיים. שיעור ההישרדות ללא התקדמות תוך-גולגולתית במהלך שלוש שנים היה 54.1% במטופלים אסימפטומטיים ו-18.9% במטופלים סימפטומטיים.

התגובות הוערכו גם על ידי סקירה מרכזית סמויה ובלתי תלויה (BICR), אשר מומלצת עבור מחקרים להערכת תרופות לטיפול בסרטן במטופלים עם גרורות במערכת העצבים המרכזית. באופן כללי, הייתה התאמה גבוהה בין הערכות ה-BICR והערכות החוקר.

בחלק מהמטופלים שלא הגיבו לטיפול עדיין נצפה שיעור הישרדות כוללת גבוה יותר, דבר שהחוקרים סוברים שנובע מטיפול בקרינה או מטיפול מערכתי עוקב, ועשוי להצביע שהתגובה לאימונותרפיה משולבת אינה מוערכת באופן מלא או מדויק באמצעות טכניקות הדימות הנוכחיות.

"תוצאות אלה מאשרות כי המשלב האימונותרפי הינו יעיל ויש לשקול אותו כאפשרות של טיפול קו ראשון במטופלים עם מלנומה גרורתית במוח אסימפטומטית", אמר תאובי. "המחקר גם מדגיש את הצורך המתמשך למצוא אפשרויות טיפול יעילות לעבור מטופלים סימפטומטיים, ואת ההזדמנות להמשיך לסייע לאוכלוסייה זו על ידי פיתוח אמצעים למזעור הצורך בטיפול בסטרואידים."

המחקר בזרוע יחידה החל לגייס מטופלים סימפטומטיים עם מלנומה גרורתית במוח (קוהורט א') והשתנה לאחר מכן כדי לאפשר גיוס מטופלים עם תסמינים נוירולוגיים או שימוש בקורטיקוסטרואידים בנקודת ההתחלה (קוהורט ב'), שלעיתים קרובות ניתנים כדי לסייע לאזן את התסמינים במטופלים עם גרורות במוח.

סך כולל של 101 מטופלים גויסו לקוהורט א' ו-18 מטופלים גויסו לקוהורט ב' ב-28 מרכזי מחקר בארצות הברית. חציון זמן המעקב היה 34.3 חודשים בקוהורט א' ו-7.5 חודשים בקוהורט ב'. המטופלים קיבלו ניבולומאב בשילוב עם איפילימומאב כל שלושה שבועות למשך ארבע מנות, ולאחר מכן שלב תחזוקה של טיפול בניבולומאב מידי שבועיים למשך עד שנתיים.

לא זוהו חששות בטיחות חדשים, והרעילות של הטיפול המשולב הייתה דומה לניסויים קודמים במטופלים עם מלנומה מתקדמת ללא גרורות במוח. בקוהורט א', 55.4% מהמטופלים חוו אירועים חריגים הקשורים לטיפול בדרגה 3 או 4, שהובילו להפסקת הטיפול ב-28.7% מהמטופלים. בקוהורט ב', 66.7% מהמטופלים חוו אירועים חריגים הקשורים לטיפול בדרגה 3, ו-16.6% מהמטופלים הפסיקו את הטיפול. לא דווחו אירועים בדרגה 4 בקוהורט ב'.

האירועים החריגים החמורים הנפוצים ביותר הקשורים לטיפול היו קוליטיס, שלשול, דלקת בבלוטת יותרת המוח ועלייה ברמת אנזימי הכבד. אירועים המתווכים על ידי מערכת החיסון כללו הפטיטיס, פריחה ותת-פעילות של בלוטת התריס. דווח על מקרה מוות של מטופל אחד כתוצאה מדלקת שריר הלב הקשורה לטיפול.

"אימונותרפיה משולבת נותרה משטר טיפול רעיל ביותר, לכן אחד מתחומי המיקוד הבאים שלנו הוא פיתוח טיפולים בטוחים יותר עבור המטופלים, שעדיין יהיו יעילים באותה מידה", אמרה תאובי. "לפי נתונים קודמים, מטופלים רבים עם גרורות במוח לא נכללו בניסויים קליניים. כעת, אנו מראים שניתן לערוך ניסויים המתמקדים ספציפית באוכלוסייה זו."

References:

Combination immunotherapy improves survival for patients with asymptomatic melanoma brain metastases | MD Anderson Cancer Center

Hussein A Tawbi et al., Long-term outcomes of patients with active melanoma brain metastases treated with combination nivolumab plus ipilimumab (CheckMate 204): final results of an open-label, multicentre, phase 2 study. Lancet Oncol. 2021 Dec;22(12):1692-1704. doi: 10.1016/S1470-2045(21)00545-3.

נושאים קשורים:  גרורות במוח,  מלנומה,  אימונותרפיה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך