סוכרת סוג 1 29.03.2022

האם מתן מעכבי תעלות נתרן-גלוקוז מועיל לחולי סוכרת סוג 1?

נתונים מהחיים האמיתיים: הנבדקים שלהם הטיפול במעכבי תעלות נתרן-גלוקוז בשילוב עם אינסולין סייע במידה הרבה ביותר ואלה הנמצאים בסיכון מוגבר לסבול מתופעות לוואי

בדיקת רמת סוכר לחולה סוכרת (צילום: אילוסטרציה)
בדיקת רמת סוכר לחולה סוכרת (צילום: אילוסטרציה)

מטרת המחקר היתה לבחון, במתאר החיים האמיתיים, את יעילות ובטיחות הטיפול עם מעכבי תעלות נתרן-גלוקוז 2 (Sodium-Glucose Cotransporter 2 inhibitors - SGLT2i) בשילוב עם אינסולין עבור מטופלים עם סוכרת סוג 1 (Type 1 Diabetes - T1D).

מחקר עוקבה רטרוספקטיבי זה בוצע בשני מרכזים אירופאיים. מידע דמוגרפי ועל אודות רמות המוגלובין מסוכרר (Hemoglobin A1c - HbA1c), משקל, שימוש באינסולין, תפקוד כלייתי ותופעות לוואי נאסף עבור 199 נבדקים בוגרים עם T1D אשר החלו טיפול עם SGLT2i בנוסף לאינסולין. ניתוח לפי תת קבוצות בוצע על מנת לזהות למי מהנבדקים הטיפול סייע במידה הרבה ביותר ומי בסיכון מוגבר לסבול מתופעות לוואי.

תוצאות המחקר הדגימו כי התועלת הרבה ביותר מבחינת ירידה ממוצעת ברמת HbA1cי(-0.5%), במשקל (-2.9 ק"ג) ובכמות האינסולין היומית (-8.5%) הושגה כעבור 12 חודשי טיפול.

ההפחתה המשמעותית ביותר מבחינת HbA1c הושגה בנבדקים עם רמות בסיס של HbA1c מתחת ל-8% (-0.7%). הקבוצה בה נצפתה הירידה המשמעותית ביותר במשקל היתה של אלה עם BMI מעל 27 ק"ג/מ2 (-3.5 ק"ג).

נבדקים עם רמות eGFRי(estimated Glomerular Filtration Rate) מתחת ל-90 מ"ל/דקה/1.73מ2 התייצגו עם עלייה ב-eGFR (4.5 מ"ל/דקה/1.73מ2), בעוד נבדקים עם יחס אלבומין לקריאטנין בשתן (Urinary Albumin to Creatinine Ratio - UACR) של 15 מ"ג/ג' לפחות התייצגו על ירידה ב-UACR (-16.6 מ"ג/ג').

57 נבדקים (28.6%) דיווחו על תופעות לוואי: 45 עם זיהומים באיברי המין (22.6%), חמישה עם אירוע של קטוזיס, ושבעה עם קטואצידוזיס סוכרתית (Diabetic Ketoacidosis - DKA; 3.5%). לא דווחו על אירועים חריגים של היפוגליקמיה חמורה.

מסקנת החוקרים היתה כי לפי מידע מהחיים האמיתיים נמצא שטיפול עם SGLT2i מספק הפחתה משמעותית ב-HbA1c, משקל וצריכת אינסולין במטופלים עם סוכרת סוג 1. הבדלים משמעותיים יותר נרשמו עבור מטופלים עם ערכי HbA1c ו-BMI גבוהים בבסיס.

DKA עדיין מהווה גורם מרכזי לדאגה, למרות הנסיונות הרבים לחינוך המטופלים. לצורך הערכה ארוכת טווח של יעילות ובטיחות הטיפול עם SGLT2i והשפעתו על תוצאים קרדיווסוקלריים וכלייתיים, יש לבצע מחקרים נוספים על בסיס עוד נתונים מהחיים האמיתיים.

מקור:

Ana Palanca, et al (2022) “Real-world Evidence of Efficacy and Safety of SGLT2 Inhibitors as Adjunctive Therapy in Adults With Type 1 Diabetes: A European Two-Center Experience.” Diabetes Care, March 2022. Vol. 45 Issue 3, p. 650–658. doi.org/10.2337/dc21-1584

נושאים קשורים:  סוכרת סוג 1,  מעכבי תעלות נתרן-גלוקוז 2,  המוגלובין מסוכרר,  אינסולין,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו