HER2 06.04.2022

המאפיינים והתוצאים של גידולי שד בעלי ביטוי שונה לקולטני HER2

תוצאי מחקר אשר השווה גידולי שד בעלי ביטוי נמוך לקולטני HER2 אל מול אלו ללא ביטוי כלל לקולטנים, מצביעים על הבדל מובהק בין השניים בדבר מאפייני הגידולים והשרידות שלצידן

ישנן שתי שיטות לזיהוי סרטני שד עם מהלך מחלה אגרסיבי מחד, אך עם תגובה טובה לטיפול מאידך. השיטות הינן, אימונוהיסטוכימיה לזיהוי קולטנים (Immunohistochemistry - IHC) ואמפליפיקציה של הגן לקולטנים בהיברידיזציה באתר (In situ Hybridization - ISH). הטיפול בסוג זה של גידולים, אשר מאופיינים בביטוי מוגבר לקולטני HER2, הינו טיפול החוסם את הקולטנים הנ"ל. ההגדרה לגבי סטטוס HER2 של הגידול הינה דיכוטומית ומסתמכת על רף ביטוי מסוים. על כן, הגישה הטיפולית הנהוגה באלו עם ביטוי נמוך לקולטנים שווה לגישה הטיפולית הנהוגה באלו אשר אינם עומדים בקריטריונים הקליניים להגדרה של גידול חיובי ל-HER2י(HER2 Positive) ושווה לזו אשר נהוגה באלו אשר אינם מבטאים את הקולטן כלל (HER Negative). נתונים חדשים מצביעים על כך שיתכן ואלו עם ביטוי נמוך יחסית לקולטני HER2 יוכלו ליהנות מהטיפול בטכנולוגיית התרופות החדשה, הלא היא צימוד נוגדן-תרופה (Antibody Drug Conjugates - ADC).

במחקר רטרוספקטיבי אשר פורסם לאחרונה בכתב העת Clinical Breast Cancer ביקשו החוקרים לבחון את מאפייניהם של גידולי סרטן שד עם ביטוי נמוך לקולטני HER2 ולהשוותם לאלו אשר נעדרים ביטוי ל-HER2.

המחקר הסתמך על כל המידע בדבר חולות סרטן שד אשר אובחנו כ-HER2 Negative ממרכז רפואי באונטריו (ארה"ב) וזאת במשך 6 שנים. ההגדרה ל-HER2 Negative הסתמכה על ציון 0 ב-IHC. אלו עם ציון 1+/2+ ב-IHC וללא אמפליפיקציה כלל ב-ISH הוגדרו כ-HER2 בביטוי נמוך. לבסוף, בוצעה השוואה בין שתי הקבוצות, הן מבחינת מאפייני החולים והן מבחינת מאפייני הגידול.

סך כולל של 391 מטופלים עם סרטן שד נכללו במחקר, מתוכם 130 (33.2%) עם HER2 Negative ו-261 (66.8%) הוגדרו עם גידולים עם ביטוי נמוך לקולטן. לא נמצאו הבדלים בין הקבוצות בכל הנוגע לגיל, סטטוס מנופאוזלי, שלב קליני (Stage) בעת גילוי ושיטת הגילוי (קליניקה / בדיקת סקר).

הודגם, כי גידולים עם ביטוי קולטנים נמוך היו בעלי Grade נמוך יותר באופן יחסי לאלו ללא ביטוי קולטנים כלל (25.35% אל מול 34.6%, x2 p=0.04). נוסף לכך, אלו הראשונים היו בעלי ציון אימונוהיסטוכימי גבוה לקולטנים לאסטרוגן (ER Histoscore > 240), וזאת בשכיחות גבוה יותר מאלו השניים (88.1% אל מול 69.2%, x2 p=0.000, בהתאמה). נתונים זהים הודגמו בהקשר של ציונים לקולטנים לפרוגסטרון (x2 p=0.000). באשר לאלו עם גידול שלילי לשלושת הקולטנים (Triple Negative) נמצא, כי בקרב קבוצת הביטוי הנמוך השכיחות עמדה על 3.8%, לעומת קבוצת HER2 Negative, בה עמדה השכיחות על 21.5%. לבסוף, השרידות הכוללת (Overall Survival) של אלו עם ביטוי נמוך לקולטני HER2 הייתה גבוה יותר מאשר זו של אלו עם גידולי HER2 Negativeי(LogRank p=0.001).

תוצאות מחקר רטרוספקטיבי זה מדגימות כי סרטני שד אשר אינם מבטאים קולטנים ל-HER2 קשורים במאפיינים גידוליים שליליים, וזאת בהשוואה לאלו אשר מתייצגים עם ביטוי נמוך לקולטני HER2.

מקור:

Christopher Rosso, Ioannis A. Voutsadakis, Characteristics, clinical differences and outcomes of breast cancer patients with negative or low HER2 expression, Clinical Breast Cancer, 2022. ISSN 1526-8209. https://doi.org/10.1016/j.clbc.2022.02.008.

נושאים קשורים:  HER2,  אימונוהיסטוכימיה,  סרטן השד,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך