קצב לב עוברי 09.05.2022

הקשר בין תדירות התכווצות רחם ל-pH עוברי

תדירות התכווצויות רחמיות מעבר לארבע פר עשר דקות לפני דגימת דם עוברי נקשרה להיפוקסיה עוברית

עובר (אילוסטרציה)

ההנחיות הנוכחיות מספקות מעט ידע בלבד לגבי המשמעות של טכי-סיסטולה רחמית במהלך צירים ואין קביעה בנוגע לתדירות התכווצויות אופטימלית בתלות בתרחיש הקליני. החוקרים סברו כי היפוקסיה עוברית נגרמת לעתים קרובות על ידי טכי-סיסטולה רחמית ושהתכווצות רחם בתדירות גבוהה הינה מזיקה במיוחד כאשר אבנורמליות בדופק העוברי (FHR) נוכחות.

החוקרים בדקו את הקשר בין תדירות ההתכווצויות ל-pH במדידת קרקפת העובר אצל נשים עם אינדיקציה לדגימת דם עוברי (FBS) על בסיס אי  סדירויות של FHR.

החוקרים ערכו מחקר רטרוספקטיבי שכלל 762 נשים במרכז שלישוני בהולנד אשר אושפזו בין השנים 2015 ל-2020. החוקרים כללו במחקר נשים עם הריון של עובר בודד וגיל הריון ≥ 34+0 שבועות כאשר בוצע אצלן FBS עקב מדידות מחשידות או פתולוגיות של FHR.

במסגרת המחקר, התכווצויות רחם במהלך 30 הדקות שקדמו ל-FBS נכתבו ידנית על ידי חוקר באופן שהיה עיוור לערכי FVS,יFHR ונתונים מיילדותיים אחרים.

החוקרים מצאו כי ערכים נמוכים של pH עוברי במדידת קרקפת היו קשורים משמעותית לתדירות ההתכווצויות לפני FBS. כמו כן, עוברים של נשים עם ארבע עד חמש התכווצויות לכל עשר דקות טרם ה-FBS היו בסבירות גבוהה פי 2.4 להיפוקסיה בהשוואה לעוברים של נשים עם שתיים או שלוש התכווצויות פר 10 דקות מדידה (יחס סיכויים מותאם 2.4, רווח בר-סמך של 95%: 1.1-5.4). בנוסף, עלייה בתדירות ההתכווצויות היתה קשורה לעלייה בסיכון היפוקסיה עוברית.

החוקרים סיכמו כי תדירות התכווצויות מעבר לארבע פר עשר דקות לפני FBS היתה קשורה משמעותית להיפוקסיה עוברית אצל נשים עם אבנורמליות במדידת FHR.

מקור:

Frenken et. al (2022) EJOG DOI: https://doi.org/10.1016/j.ejogrb.2022.01.023

נושאים קשורים:  מחקרים,  קצב לב עוברי,  חומציות,  סיכון,  התכווצות רחמית
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו