סרטן הערמונית 17.05.2022

מה העדיפו המטופלים - קבסיטקסל או דוסטקסל לטיפול בסרטן הערמונית?

לטיפול כימותרפי באמצעות קבסיטקסל ודוסטקסל יעילות דומה, אבל המטופלים העדיפו לקבל כקו ראשון רק אחד מהטקסנים בעיקר בזכות עייפות פחותה ואיכות חיים טובה יותר

כימותרפיה (אילוסטרציה)
כימותרפיה (אילוסטרציה)

התרופות מקבוצת הטקסנים דוסטקסל (docetaxel) וקבסיטקסל (cabazitaxel) מאריכות את השרידות הכוללת בגברים עם סרטן ערמונית גרורתי שעמיד לטיפול הורמונלי (mCRPC - metastatic castration-resistant prostate cancer), כאשר התרופה קבסיטקסל מאושרת לשימוש רק לאחר הטיפול בדוסטקסל. מחקרים מהעת האחרונה הראו כי לשתי התרופות יעילות דומה אך פרופיל בטיחות שונה כקו טיפול ראשון ב-mCRPC.

במאמר שפורסם בכתב העת European Urology, מטרת החוקרים היתה להעריך את העדפות המטופל בין דוסטקסל לקבסיטקסל בקרב גברים שקיבלו מנה אחת או יותר מכל אחד מהטקסנים ולא התקדמו לאחר הטקסן הראשון.

מטופלים עם mCRPC שלא חוו כימורתפיה עברו הקצאה אקראית ביחס של 1:1 לשתי קבוצות. קבוצה אחת קיבלה טיפול בדוסטקסל (מינון 75 מ"ג למ"ר אחת ל-3 שבועות למשך 4 מחזורים) ולאחר מכן קבסיטקסל (במינון 25 מ"ג למ"ר אחת ל-3 שבועות למשך 4 מחזורים). הקבוצה השנייה קיבלה אותם הטיפולים בסדר הפוך. ההקצאה האקראית עברה ריבוד על ידי שימוש קודם באבירטרון (abiraterone) או אנזלוטמיד (enzalutamide).

התוצא העיקרי היה העדפת המטופל. התוצא הוערך באמצעות שאלון מקוון לאחר קבלת הטקסן השני. התוצא המשני כלל סיבות להעדפת המטופל, תגובת אנטיגן ספציפית לערמונית, זמן ללא התקדמות רדיולוגית של המחלה ושרידות כולל.

מתוך 195 גברים שעברו הקצאה אקראית, 152 עמדו בכוונת הטיפול המיועד לאנליזה. בסך הכל, 66 מטופלים (43%) העדיפו קבסיטקסל, 40 מטופלים (27%) העדיפו דוסטקסל ו-46 מטופלים (30%) היו ללא העדפה (p=0.004, מתוקנן לזמן ההשפעה של הטיפול).

מטופלים רבים יותר העדיפו את תקופת הטיפול הראשונה (43%, רווח בר סמך 95% 36-52%) לעומת תקופה הטיפול השנייה (27%, רווח בר סמך 95% 20-34%). העדפת המטופלים לקבסיטקסל היה קשורה בעיקר לפחות עייפות (72%), איכות חיים טובה יותר (64%) ותופעות לוואי אחרות (אובדן שיער, כאבים, הפרעות בציפורניים, בצקות). תופעות הלוואי התאימו למידע המקובל בנוגע לפרופיל הבטיחות של כל תרופה.

מסקנת החוקרים היתה כי חלק משמעותי מהמטופלים עם mCRPC שלא קיבלו כימותרפיה קודם לכן וקיבלו טיפול בשני הטקסנים, העדיפו את קבסיטקסל על פני דוסטקסל. שתי הסיבות העיקריות להעדפה זו היו פחות עייפות ואיכות חיים טובה יותר.

גברים עם סרטן ערמונית גרורתי שאינו מגיב לטיפול הורמונלי העדיפו קבסיטקסל על פני דוסטקסל כטיפול כימותרפי, בעיקר בזכות עייפות פחותה ואיכות חיים טובה יותר.

מקור: 

European Urology, Volume 81, Issue 3, 2022, Pages 234-240, ISSN 0302-2838, https://doi.org/10.1016/j.eururo.2021.10.016.

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן ערמונית גרורתי,  קבסיטקסל,  דוסטקסל,  כימותרפיה,  העדפת המטופל
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו