פרוליפרציה אפירטינלית 26.06.2022

פרוליפרציה אפירטינלית לאחר היפרדות רשתית רגמטוגנית

ממחקר שפורסם לאחרונה עולה כי ישנם גורמים הקשורים לפרוליפרציה אפירטינלית לאחר ניתוח לתיקון היפרדות רשתית רגמטוגנית

ניתוח עיניים. אילוסטרציה

במחקר רטרוספקטיבי רב מרכזי אשר ממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Graefe's Archive for Clinical and Experimental Ophthalmology, ביקשו החוקרים לזהות את המאפיינים ומדדי ההופעה של פרוליפרציה אפירטינלית (Epiretinal Proliferation – ERP) בבדיקת SD-OCT ולאחר ניתוח לתיקון היפרדות רשתית רגמטוגנית (Rhegmatogenous Retinal Detachment – RRD).

למחקר זה גויסו 108 מטופלים אשר עברו לכל הפחות ניתוח אחד לתיקון RRD. עיניים אשר היו עם מקולופטיות אחרות הקשורות באופן ישיר לפרוצדורה הניתוחית לא נכללו במחקר. מידע הדמייתי נאסף בעזרת בדיקת SD-OCT. לשם מעקב אחר מדדים קליניים וניתוחיים נעשה שימוש ברישומים קליניים. הניתוח הסטטיסטי בוצע בעזרת XLSTAT.

מניתוח התוצאות עלה כי ERP נמצא בקרב 9.3% מהעיניים (n = 10). הציון הראשוני הממוצע לחדות ראיה (logMAR) עמד על 1.34 ± 0.82 בקבוצת ה-ERP, לעומת 0.49 ± 0.70 בקבוצה ללא ERP. בקרב קבוצת ה-ERP נמצא כי 70% היו עם ויטרורטינופתיה שגשוגית (Proliferative vitreoretinopathy - PVR) ובצקת מקולרית כרונית חלה בקרב 80% מהמטופלים.

מספר הניתוחים הממוצע בקבוצת ה-ERP עמד על 3.3 ± 1.19, זאת לעומת ממוצע של 1.44 ± 1.02 ניתוחים בלבד בקבוצה ללא ERP. השימוש בשמן סיליקון נעשה בקרב 60% מאלו עם ERP לעומת 13.9% בקרב הקבוצה ללא ERP.

תוצאות מחקר זה הדגימו כי ERP הינה תופעה בתר ניתוחית מאוחרת המתרחשת בעיניים אשר עברו RRD. תופעה אשר יכולה להתרחש גם בהיעדר חורים במקולה. ניתן להגיד באופן כולל כי ERP הינה תופעה השכיחה יותר כסיבוך לריבוי ניתוחי RRD, ל-PVR, לשימוש בשמן סיליקון ולבצקת מקולרית כרונית.

מקור:

Pettenkofer, M., Chehaibou, I., Pole, C. et al. Epiretinal proliferation after rhegmatogenous retinal detachment. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 2601509–1516 (2022).  https://doi.org/10.1007/s00417-021-05502-8

נושאים קשורים:  מחקרים,  פרוליפרציה אפירטינלית,  היפרדות רשתית רגמטוגנית,  ניתוח
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו