שימור הריון 14.08.2022

תפקיד הסינסיציוטרופובלסט בשימור הריון

מחקר מצא: פקטור שעתוק NRF2 הוא המווסת הראשי לביטוי של מווסתי מערכת החיסון שאחראים לשימור ההריון ושימור העובר מפני מערכת החיסון האימהי

עובר (הדמיה: אילוסטרציה)
עובר (הדמיה: אילוסטרציה)

במחקר זה החוקרים בחנו את ההשערה כי סינסיציוטרופובלסט (Syncytiotrophoblast - SynT) רב גרעיני משמש תפקיד חשוב בשימור הריון דרך ייצור מווסתי מערכת החיסון/ חלבוני נקודות בקרה (Immune modulators/checkpoint proteins - ICP), תחת פיקודו של פקטור שעתוק המווסת על ידי רמות חמצן, בשם NRF2/NFE2L2.

החוקרים משערים כי ICP אלה פועלים בממשק בין העובר לאם ומגנים על העובר האלוגנאי למחצה מפני דחייה על ידי מערכת החיסון האמהי. לצורך כך הם השתמשו בתרביות תאי גזע של טרופובלסט אנושי (human Trophoblast Stem Cells - hTSC), תרבית ראשונית של תאי טרופובלסט אנושי מאמצע ההריון ועכברים שעברו הכוונה גנטית.

תוצאות המחקר הדגימו כי ב-hTSC נצפו מגוון ICP שלקחו חלק בהשראה ובתחזוקה של סבילות חיסונית, וריכוזם של אלו עלו מאוד בהתמיינות של תאי ציטוטרופובלאס (CytT) ל-SytT. ICP אלה כללו: HMOX1, קולטן לקינואורנין, קולטן לאריל-הידרוקרבון, PD-L1 ו-GDF15.

מעניין לציין כי בתהליך איחוי תאי CytT ליצירת SytT בסביבה של 20% חמצן נצפתה השראה מוגברת של NRF2, C/EBPβ ו-PPARγ. יש לציין עוד כי כאשר תרביות hSTC היו בסביבה היפוקסית (2% חמצן), תהליכי איחוי של SytT, והשראה המקושרת להתמיינות של NRF2, C/EBPβ, ארומטאז (CYP19A1 - סמן להתמיינות SytT) ו-ICP נחסמו. ירידה בביטוי של NRF2 מנעה גם השראה של ארומטאז, C/EBPβ ו-ICP שהוזכרו לעיל.

PCR כמותני למיצוי נוגדני כרומטין חשף כי השראה כתלות בזמן של ICP ב-hTSC ובתרביות תאי טרופובלסט באמצע ההריון בסביבה של 20% חמצן נמצא קשור לעלייה בקישור של NRF2 אנדוגני ל-response elements משוערים בתוך הקדם שלהם. יתרה מזאת, שליות של עכברות 12.5 ימים לאחר קיום יחסים עם מחיקה כוללת של Nrf2 הדגימו ירידה בביטוי של RNA של C/ebpβ, Pparγ, Homx1, קולטן לאריל הידרוקרבון ו-Nqo1 (המהווה מוקד ישיר במורד תהליך ההפעלה של Nrf2), בהשוואה לעכברים ללא שינוי גנטי.

מסקנת החוקרים היתה כי ממצאים אלו מרמזים כי NRF2, המסוות על ידי רמות חמצן, משמש כמווסת מרכזי לביטוי של ICP בתהליך ההתמיינות ל-SytT.

מקור:

Kyunghee Hong, et al. (2022) “NRF2 Serves a Critical Role in Regulation of Immune Checkpoint Proteins (ICPs) During Trophoblast Differentiation.” Endocrinology, July 2022. Vol. 163, Issue 7, bqac070. doi-org.ezproxy.bgu.ac.il/10.1210/endocr/bqac070

נושאים קשורים:  סינסיציוטרופובלסט,  מווסתי מערכת החיסון,  חלבוני נקודות בקרה,  תהליך חיסוני,  שימור הריון,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו