גליון 148 ביטאון האגודה הישראלית לסכרת איל

8 איל 2023 מאי עם בתיה אלימלך דיאטנית קלינית מומחית לסוכרת, יועצת התזונה של האגודה הישראלית לסוכרת. לחיות חיים מתוקים עם סוכרת האם התזונה הדלה מאוד בפחמימות באמת בריאה יותר לחולי הסוכרת? במחקר שנערך על ידי אוניברסיטת סטנפורד ופורסם לאחרונה במגזין the American journal of הנחשב , רצו לבדוק את clinical nutrition ההשפעות הבריאותיות של הדיאטה הקיטוגנית מול התזונה הים תיכונית ולהשוות איזה דפוס תזונה מיטיב יותר עם אנשים המתמודדים עם מצבים של .2 טרום סוכרת וסוכרת מסוג מכיוון שאין דפוס תזונה אחד הנחשב כמומלץ ביותר לחולי הסוכרת, רצו החוקרים לבדוק שני סוגים של דיאטות פופולאריות כיום - האחת הינה התזונה הים התיכונית הכוללת ירקות לא עמילניים, קטניות, דגנים מלאים ופירות שבה לא כללו סוכרים פשוטים ופחמימות מעובדות מול התזונה הקיטוגנית שבה לא שילבו גם קטניות, דגנים מלאים ופירות בנוסף לסוכרים ופחמימות פשוטות. במחקר זה עקבו אחר המשתתפים שהיו במצב 12 במהלך 2 של טרום סוכרת או סוכרת מסוג שבועות שבהם אכלו המשתתפים תזונה קיטוגנית ולאחריה תזונה ים תיכונית ללא סוכרים פשוטים או בסדך ההפוך. מטרת המחקר העיקרית היתה לבחון את Hba1c ההבדלים ברמות ההמוגלובין המסוכרר ה החודשים 3 (בדיקה המראה את ממוצע הסוכר בהאחרונים בדם) בין שני סוגי דפוסי האכילה. החוקרים השוו גם בין תוצאות המשקל, רמות אינסולין בצום, הסוכר ושומני הדם לפני ולאחר ההתערבות בשתי הקבוצות. כמו כן נמדדה היכולת של המשתתפים להתמיד לאורך זמן בדפוס התזונה גם לאחר סיום המחקר. תוצאותהמחקר ראו שרמותממוצע הסוכר בין שתי הקבוצות הינן דומות לאחר ההתערבות בהשוואה להתחלתה. בשתי קבוצות ההתערבות ראו ירידה בערכי ההמוגלובין המסוכרר לאחר ההתערבות התזונתית אך ללא הבדל משמעותי בין הקבוצה שפעלה לפי התזונה הים תיכונית וכללה פירות, דגנים מלאים וקטניות לעומת התזונה הקיטוגנית שלא כללה מרכיבים אלו. אמנם התזונה הקיטוגנית הראתה ירידה גדולה יותר בטריגליצרידים (שומני הדם) אך גם הראתה עליה כולסטרול (הכולסטרול ה"רע"). הבדלים LDL בנוספים בין הקבוצות הראו שבקבוצת הדיאטה הים מרכיבים 7 תיכונית נצפתה צריכה גבוהה יותר של חיוניים לבריאות ביניהם סיבים תזונתיים, תיאמין, בהשוואה E ו- B6, C ברזל, פולאט, מגנזיום, ויטמין לתזונה הקיטוגנית. מבחינת ירידה במשקל לא נמצא הבדל סטטיסטי בין הקבוצות ושתי הקבוצות הראו ירידה במשקל לאחר ההתערבות המחקרית. הבדל נוסף הראה יכולת התמדה טובה יותר גם לאחר סיום המחקר בקבוצת התזונה הים תיכונית. לכן, שאלת החוקרים המרכזית היתה: האם התועלת בהפחתת מוצרים כגון פירות, דגנים מלאים וקטניות מעבר להפחתת סוכר ופחמימות פשוטות, מועילה או מזיקה לאנשים המתמודדים עם מצבים של סוכרת או טרום סוכרת? מסקנות המחקר הראו שלמרות שהתזונה הקיטוגנית יעילה יותר בהפחתת טריגליצרידים, השפעתה על ערכי ממוצע הסוכר לא בהכרח טובה יותר בהשוואה לתזונה הים תיכונית והמחיר הוא בצמצום של מרכיבים הידועים בהשפעתם המיטיבה על הבריאות הכוללת. ובנימה אישית - בעידן שבו הדיאטות הדלות בפחמימות והקיטוגנית נמצאות בחזית התקשורת ומוקדמות על ידי סלבריטאים כאלו ואחרים ובתרבות המבלבלת בין הרצון לירידה במשקל ואידיאליזציה של רזון לבין בריאות איתנה, יש לבחון היטב את הטרנדים התזונתיים ולהבין מה הסיכון הטומן בחובם. מחקרים רבים הראו את הקשר בין צריכת סיבים מספקת לבין הפחתת התמותה מכל הסיבות בחולי הסוכרת, כמו כן, מחקרים רבין מראים את היתרונות הרבים של צריכת ירקות, דגנים מלאים, קטניות ופירות על הבריאות הכוללת, על הפחתת שיעורי מחלות לב וכלי דם, אירועים לבבים, העלאת המערכת החיסונית והפחתת הסיכון לסרטן. תזונה המעודדת צריכת בשר ומזונות מן החי על חשבון צריכה של ירקות, פירות דגנים מלאים וקטניות אמנם תוביל לערכי סוכר נמוכים אך גם לחוסרים תזונתיים ולהעלאת הסיכון למחלות, שהרי מזונות אלו מכילים ויטמינים, מינרלים, פיטוכימיקלים ונוטריינטים רבים אשר תורמים לבריאותנו הכוללת ולחומרים רבים הפועלים כנוגדי חמצון ודלקת שהינם הגורמים המובילים להתפתחות הסוכרת וסיבוכיה מלכתחילה. אני רואה הרבה את הבלבול הרווח בקרב אנשים המתמודדים עם סוכרת וגם בחלק מהמטפלים בה כאשר עיקר המיקוד הינו על הפחתת ערכי הסוכר והשטחת העקומות של הסוכר. יש לזכור שהאדם החי והבריא מתנהל בצורה תנודתית גם בערכי הסוכר וזהו מצב פיזיולוגי תקין! ערכי הסוכר הינם נמוכים יותר לפני הארוחה ועולים לאחר ארוחה גם באדם הבריא שאינו סובל מסוכרת כלל. על כן, אין שום הגיון בהשטחת העקומות ובצפייה שהאדם הסוכרתי לא יעלה סוכרים כלל לאחר הארוחה. תפיסה שגויה זו מעידה על חוסר הבנה בסיסי של הפיזיולוגיה האנושית ועליה מושתתות שיטות העשויות לגרום לנזק ממשי לבריאותנו במקום להיטיב עימה. כמובן שאיננו רוצים לאכול פחמימות באופן בלתי מוגבל ועדיף שנימנע ככל הניתן משתייה מתוקה, מדברי מתיקה ומפחמימות פשוטות, אך חשוב להדגיש שהגבלה חמורה של פחמימות באשר הן לא בהכרח תקדם את בריאותנו. תתפלאו לשמוע או הטרום סוכרתי 2 אולי שבאדם הסוכרתי מסוג ישנה עדיין הפרשת אינסולין בסיסית קיימת (בניגוד ) ולכן בליווי צמוד ותוך ניטור 1 לסוכרתי מסוג סוכר, תפקידה של הדיאטנית המוסמכת לסייע

RkJQdWJsaXNoZXIy OTMzNDYz