גליון 148 ביטאון האגודה הישראלית לסכרת איל

9 איל 2023 מאי מתכון: למרק קישואים דל פחמימה (ללא תפוחי אדמה) ים ִ ו ְ דּ ַ א מ ֵ ל ָ ר מ ָ ם הוּא אוֹצ ָ ד ָ א ָ גּוּף ה ים. (דמוקריטוס) ִ סּוּר ִ י ְ ו לכל סוכרתי לנהל בצורה נכונה את כמות וסוג הפחמימה שעמה הגוף מסוגל להתמודד מבלי להעלות את ערכי הסוכר מעל הנורמה וזו העבודה הנכונה והמדויקת ביותר בהתאמת התפריט והרגלי האכילה באוכלוסייה זו. כמות הפחמימות והסוג הספציפי של הפחמימה שאדם יכול לספוג בצורה טובה משתנה בין אדם לאדם. נכון לעכשיו אין לנו מחקרים ארוכי טווח המוכיחים שהתזונה הקיטוגנית יעילה בהפחתת תחלואה הקשורה למחלות לב וכלי ודם ולהעלאת תוחלת החיים, מה ששם לנו זרקור על היעילות הכוללת של התזונה לטווח הרחוק (בהשוואה לתזונה הים תיכונית שהוכחה מעבר לכל ספק במאות מחקרים שמסייעת להפחתת תחלואה ותורמת לאריכות חיים). עלינו לזכור שכשאנחנו מטפלים באמצעות התזונה באדם המתמודד עם סוכרת, המטרה העומדת לנגד עינינו היא הפחתת התחלואה, השגת תוחלת חיים גבוהה יותר תוך שימור על איכות החיים באמצעות אורח חיים בריא והרגלי אכילה שצריכים לשרת אותנו מבחינה נפשית וגופנית ושניתן להתמיד בהם לאורך זמן. תודה לד"ר מיכל גילאון שחשפה בפני מחקר חשוב זה. (מתוך קורס בישול דיגיטלי לסוכרת) מרכיבים: זוקיני 4 קישואים 1-2 כרישה (רק החלק הלבן) 1 שורש פטרוזיליה שורש סלרי קטן שיני שום 2 צרור שמיר טרי מץ מחצי לימון כפות שמן זית 3 כפית (גדושה) מלח פלפל שחור גרוס ליטר וחצי מים רותחים (אפשר להוסיף פלפל צ'ילי חריף, תבלין חוויאג' למרק, כורכום, או כמון להעשרת הטעמים) הוראות הכנה: נקלוף ונחתוך ׀ נחתוך גס את הקישואים ׀ נקצוץ את הכרישה לפרוסות ונשטוף היטב במסננת 2-3 נוסיף את השורשים הקצוצים ונטגן כ ׀ נחמם שמן זית בסיר בינוני ׀ את השורשים והשום נוסיף את הקישואים והשום ונטגן עוד ׀ דקות 4-5 לאחר מכן את הכרישה ושוב נטגן כ ׀ דקות ליטר מים רותחים (אפשר פחות למי שרוצה מרק 1.5 לאחר מכן נוסיף עוד כ ׀ דקות 4-5 כ לאחר מכן נטחן את ׀ דקות עד שהשורשים מתרככים 25 ננמיך את האש ונבשל כ ׀ סמיך יותר) נוסיף מלח, פלפל ולימון ונערבב היטב ׀ המרק בבלנדר מוט ניתן להגיש עם: גבינת פרמז'ן מגורדת או כף שמנת חמוצה או כף יוגורט סמיך בתיאבון!

RkJQdWJsaXNoZXIy OTMzNDYz