ביטאון האגודה הישראלית לסכרת 149

11 איל 2023 אוגוסט בצריכת כרוב – ובמיוחד כרוב כבוש. מחקר מצא כי צריכת הכרוב הכבוש קימצ'י מלווה בירידה במשקל, בעיקר בקרב גברים. עם זאת, ולמרות מיעוט הקלוריות בכרוב, דיאטות כרוב אינן פתרון אולטימטיבי להורדה במשקל. צברה פופולאריות בעולם דיאטת 80 בשנת ה- "מרק הכרוב" אשר עם הזמן התברר כי היא עשויה להוביל לנזקים אצל המתמידים בה – על רקע חוסר גיוון תזונתי, ובין השאר תועדו כאבי ראש, התייבשות, אובדן מסת שריר, סיבוכים במערכת העיכול, סחרחורות ועייפות מוגברת. כמו כן, ההורדה במשקל כתוצאה מדיאטה זו היא בעיקר בכמות הנוזלים, ולכן לאחר הפסקתה – יש נטייה לצבור מחדש משקל עודף. "כיום הגישה השלטת בקרב תזונאים ודיאטנים מדגישה את הצורך בגיוון תזונתי. דיאטה שמבוססת על מאכל אחד עלולה להוביל להחמרה של חוסרים תזונתיים חיוניים". קרישיות הדם – ויטמין שמשפיע K כרוב הוא מקור חשוב לוויטמין על פעילותם של אנזימים בגוף שאחראים על פעילות טסיות הדם ומנגנון קרישת הדם שמסייע כנגד דימומים. מדענים מצאו שתמצית המופקת מעלי כרוב עשויה לסייע לעידוד קרישיות דם במקרים של דימומים מסיביים. חיזוק מערכת העיכול כרוב כבוש או מותסס, אשר מושרה במים, מלח או חומץ – הוא תהליך בישול מסורתי שהתקבע בתרבויות רבות, ומקורו ברצון לשמר את הכרוב לאורך זמן, שלא יתקלקל. תהליך הכבישה היא למעשה יצירת סביבה לעלי הכרוב שאינה מאפשרת לחיידקים ועובשים לא רצויים להתיישב עליו, ובכך משמרת אותו לזמן רב. כרוב כבוש מספק למערכת העיכול 'פרוביוטיקה' – כלומר טיפול באמצעות חיידקים ידידותיים ומיקרואורגניזמים חיים נוספים שמטרתו לשפר את הרכב המיקרוביום במטרה למנוע ולטפל במחלות ובמצבים רפואיים פתולוגיים. כרוב מסייע למערכת העיכול גם על רקע תכולה גבוהה של סיבים תזונתיים המצויים בירק. עם זאת, יש לציין כי אכילה מרובה של כרוב עשויה דווקא להוביל להתכווצויות במערכת העיכול. חיזוק המערכת החיסונית ומניעת דלקתיות לכרוב מיוחסות בקהילה המדעית גם תכונות ומאבק של חיזוק המערכת החיסונית בדלקתיות ובזיהומים – ככל הנראה על רקע .C התכולה העשירה בנוגדי חמצון ובעיקר ויטמין במחקר נמצא כי צריכת ירקות ממשפחת המצליבים שעליהם נמנה הכרוב מובילה לירידה בפעילות הדלקתית בגוף, שמתבטאת בירידה בסמני דלקתיות בדם. חבישות כרוב ברפואה העממית נהוג להשתמש בעלים של כרוב גם כאמצעי חבישה לטיפול בתחלואי עור, כגון גרד, נפיחויות, בצקות, חבלות וכאבים. בשיטה המקובלת נהוג לחלוט את עלי הכרוב במים חמים, לתת להם להתרכך ולהניח אותם על העור עד לתחושת הקלה. עלי כרוב צוננים גם מסייעים להתמודדות עם גודש בשדיים בתקופת ההנקה. למעשה, חבישת הכרוב מביאה לידי ביטוי את התכונות נוגדות דלקתיות של הכרוב. זיהו בכרוב ) אשר RNA' (mRNA מרכיבים מסוג 'מיקרו ובאמצעותו FAN משפיעים בגוף על החלבון מדכאים מנגנוני דלקתיות בדם, למשל את אלפא, שיש כיום תרופות TNF פעילות החלבון ביולוגיות כנגד מחלות כרוניות דלקתיות שפועלות לחסימתו. החוקרים מציינים כי ייתכן ומנגנון זה עשוי להסביר את ההשפעה המיטיבה של חבישות כרוב. סוגים נוספים של כרוב כרוב ניצנים: כרוב ניצנים המוכר גם בשם "כרוב בריסל" הוא כרוב מתורבת מקבוצת הירקות הכרוביים, אשר מקורו מיוחס לכרוב המסולסל או לכרוב העלים קייל שהפך לפופולארי כ'ירק על' בשנים האחרונות. מחקרים מייחסים סגולות בריאותיות גם לכרוב הניצנים, ומצביעים על עושר בוויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון. ), כרוב העלים, שישהמכנים אותו Kale( קייל: הקייל "כרוב הפלא", צובר לאחרונה פופולאריות כ'סופר פוד' על רקע תכולה גבוהה במיוחד של ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון, בהשוואה לכרוב רגיל. בקייל , כמות גבוהה פי K של ויטמין 9.3 כמות גבוהה פי ושל חומצה C של ויטמין 3.3 של סידן, פי 3.75 יותר סיבים 50% של ברזל. בקייל 3.12 פולית ופי תזונתיים בהשוואה לכרוב. בקייל גם כמות גבוהה של חלבון, בהשוואה לכרוב 4 משמעותית עד פי גרם למאה גרם. 4.28 – רגיל לקייל מיוחסות סגולות רפאיות רבות, בדומה לכרוב, ובעיקר הורדה מסיבית של רמות הכולסטרול הרע בדם. מחקר מצא כי שתיית מיץ קייל במנה יומית שבועות הובילה לירידה של 2 מ"ל למשך 150 של בדם, לצד LDL ברמות הכולסטרול הרע 10% .HDL ברמות הכולסטרול הטוב 27% עלייה של יש לציין כי לצד סוגי כרוב אלה, גם כרוב הקלח – המכונה ברוקולי, כרובית וקולרבי – מהווים לפי חלק ממומחי התזונה זנים של כרוב. הפקת מרב ההשפעות המיטיבות של כרוב מספר מחקרים מצביעים על יתרון לאכילת כרוב טבעי, בסלט למשל, כאשר בתהליך הבישול אובדים חלק ממרכיבי הכרוב, אך יש מחקרים שמצביעים על יתרונות גם בבישול. במידה ורוצים לבשל כרוב, לצורך שימור הרמה הגבוהה ביותר (שאף הוא C של נוגדי חמצון פוליפנולים וויטמין נוגד חמצון) מומלץ לבשל כרוב עם פחות מים ולזמן קצר יותר, למשל באידוי. עם זאת, בישול של כרוב צפוי להפחית מרמות נוגדי החמצון: השפעות בעייתיות של כרוב אכילה מרובה של כרוב עשויה לגרום לכאבי בטן, גזים ולעתים אף לשלשולים. חוקרים מצאו כי הגורם לכך הוא תרכובת המצויה בכרוב בשם 'אליל איזותיאוציאנט' שקרויה בעברית גם 'שמן חרדל', אשר מצויה בריכוז גבוה גם במזון חריף המכיל ואסאבי (חזרת יפנית), וכן בחזרת וברוקולי. תרכובת זו מעוררת את תאי הטעם ובכך מובילה להגברת תנועתיות מערכת העיכול, חוסר נוחות והתכווצויות בבטן במצבים של אכילת יתר. "אם מכינים סלט כרוב ומוסיפים קימל בגרגרים או קימל טחון – הדבר מסייע להפחתת התופעות במערכת העיכול שמיוחסות לכרוב". כרוב, לצד ירקות נוספים ממשפחת המצליבים, מכיל חומרים המכונים 'גויטרוגנים' אשר משפיעים על האטת פעילות בלוטת התריס. לכן, למאובחנים עם תת פעילות של בלוטת התריס מומלץ להימנע מכרוב בתצורתו הטרייה. ג ְ ינ ִ י גּ'וֹג ִ ה כּ ָ רוֹנ ֲ ח ַ א ָ י ל ִ ר ל ַ מ ָ א א ֵ רוֹפ ָ ה ב ֵ י חוֹשׁ ִ נ ֲ י. א ַ יּ ַ ח ְ ים ל ִ נ ָ יף שׁ ִ הוֹס ְ כוֹל ל ָ י ר ֵ ר יוֹת ָ בוּגּ ְ ר מ ָ ב ְ ישׁ כּ ִ גּ ְ ר ַ י מ ִ נ ֲ ק. א ַ ד ָ צּ ֶ שׁ ים... (מילטון ברל) ִ נ ָ ר שׁ ֶ שׂ ֶ ע ְ בּ

RkJQdWJsaXNoZXIy OTMzNDYz