ביטאון האגודה הישראלית לסכרת 149

16 איל 2023 אוגוסט סוכרת והליכה – כל מה שחשוב לדעת מאת דן אבן. * יעוץ מקצועי: פרופ' חוליו ויינשטיין הליכה היא פעילות גופנית פופולארית מתונה וקלה לביצוע, אשר מומלצת ביותר לשמירה על הבריאות לכל אדם, וכך גם עבור אנשים עם סוכרת. בימינו, כשאורח החיים היושבני שמאפיין בעשורים האחרונים את מדינות המערב מוביל לסיבוכים רפואיים רבים, ובראשם עלייה בהיקף ההשמנה, אשר קשורה גם לגידול בממדי הסוכרת, הקפדה על הליכות סדירות מיטיבה עם הבריאות, ולמי שכבר אובחנו עם סוכרת – היא טומנת בחובה יתרונות בריאותיים רבים, ובהם שיפור רמות הסוכר בדם, עלייה ברגישות לאינסולין, חיזוק תפקוד הלב ומניעת סיבוכי סוכרת. הליכה סדירה גם תורמת לשיפור במצב הנפשי. גם סוכרתיים מבוגרים שמוגבלים בכושרם הפיזי וסוכרתיים שפיתחו סיבוכים יכולים להקפיד על הליכות קבועות ולשפר את מצב בריאותם, ללא צורך בציוד מיוחד. לדברי פרופ' חוליו ויינשטיין, מנהל יחידת סוכרת ויחידת המחקר בסוכרת במרכז הרפואי וולפסון ולשעבר נשיא האגודה הישראלית לסוכרת, "בשביל לעסוק בהליכה סדירה לא צריך מנוי לקאנטרי או לחדר כושר, לא צריך לשלם לבריכה, וזו פעילות זמינה שכל אדם יכול לבצע הן מבחינה כלכלית והן מבחינה גופנית, בתנאי שמקפידים על כללי זהירות". אנשים עם סוכרת מגיבים להליכות באופן שמשתנה ממטופל למטופל, וחשוב שסוכרתיים יבצעו בדיקות לרמות הסוכר בדם כדי להכיר כיצד מגיב גופם להליכה, בעיקר כשהם נדרשים להתאים מינונים של תרופות ואינסולין. ההמלצות להליכה לסוכרתיים הליכה היא פעילות גופנית שניתן בימינו לשלב בקלות באורח החיים יומיומי. עבור מטופלים רבים עם סוכרת – הליכה יכולה להיות הצעד הראשון אל עבר שינוי בהרגלים ואימוץ הרגלי אורח חיים בריא. ) לפעילות WHO המלצות ארגון הבריאות העולמי ( גופנית קבועה לכלל האוכלוסייה הבוגרת, לרבות חולים כרוניים, מורות על פעילות אירובית בעצימות מתונה-בינונית למשך כחצי שעה ביום, ולפחות דקות בשבוע, הפזורות ברוב עד כל 300 עד 150 ימי השבוע, לצד פעילות אנאירובית ומתיחות. לדברי פרופ' ויינשטיין, "חשוב לדעת שהליכה איטית ושוטטות ברחוב בקצב של הסתכלות על חלונות ראווה איננה נחשבת לפעילות גופנית. כדי שהליכה תהיה מועילה לשיפור הבריאות חשוב להקפיד על הליכה קבועה בקצב מהיר, אשר מובילה אצל המטופל למאמץ גופני במידה מסוימת". למטופלים יותר צעירים וכשירים יותר גופנית ניתן לשקול הליכה מאומצת באינטרוולים – בהתבסס על 'אימוני הפוגות'. אימונים מסוג זה כוללים הליכות מהירות ביותר במאמץ בעצימות גבוהה שניות עד דקה, ובניהם 30 לפרקי זמן קצרים של כמנוחה למספר שניות. סקירת מחקרים שפורסמה מצאה כי Diabetologia בכתב העת 2014 בקיץ אימוני הליכה באינטרוולים - בהם הולכים לסירוגין בקצב מהיר מאוד - עשויים להיות טובים יותר לשליטה על רמות הסוכר בדם באנשים עם סוכרת , בהשוואה לאימונים של הליכה בקצב קבוע. 2 סוג עם זאת, חשוב לציין כי אינטרוולים אינם מתאימים לחולים עם כושר גופני ירוד. חשוב להדגיש כי לצד הליכה ופעילות אירובית בכללותה, לסוכרתיים מומלץ להקפיד על פעילות אנאירובית קבועה ומתיחות לשמירה על הבריאות. מחקרים מזהים כי אימונים אנאירוביים – למשל באמצעות הרמת משקולות – מועילים אף הם להורדה של רמות הסוכר בדם ומניעת סיבוכי סוכרת. בשנים האחרונות יותר ויותר רופאים מציידים את מטופליהם החולים הכרוניים, ובהם הסוכרתיים – בהנחיות לאורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית סדירה, כמעין "מרשם לפעילות גופנית". בהסתמך על מחקרים בתחום, חוקרים האיטלקיים שבחנו את השפעות ההליכה על סוכרתיים , ממליצים על 2020 ופרסמו ממצאיהם באוקטובר "מרשם רפואי להליכה בריאה": לפני תחילת ההליכה חשוב לבצע תרגילי חימום: מתיחות הן של הידיים והן של הרגליים כדי לשפר את טווח התנועה של מפרקי הגוף. חשוב לבחור בנעליים ובגדים מתאימים ביגוד: להליכה שהינם נוחים ובטוחים ומותאמים לעונה ומונעים סיבוכים. יש להישמע לאזהרות ליציאה התייחסות לתנאים: החוצה בתנאי לחות גבוהה ושרב. בהליכה בדרגת עצימות מסוימת, טמפרטורות גבוהות או נמוכות מדי עשויות להוביל לעלייה בפעילות המטבולית, ולכן בתנאי חום או קור קיצוניים או בהליכה על משטחים מיוחדים – כמו הליכה בחול או בשלג – מומלץ להפחית את משך וקצב ההליכה. תנאי חום ולחות גבוהים מסוכנים לאנשים עם סוכרת, ועל רקע סיכון לסיבוכים בפעילות בלוטות ההזעה – עלולים לפתח מכת חום. תנאי קור קיצוניים עלולים להוביל לכשלים בפעילות משאבות אינסולין לחולים עם סוכרת תלוית אינסולין. ככלל, חום קיצוני מגדיל את הסיכון להיפוגליקמיה, ואילו קור קיצוני מעלה את הסיכון להיפרגליקמיה. בהליכה מקצועית – הליכה על מכשיר הדרכה: הליכון או באמצעות מוטות הליכה ("הליכה נורדית"), נדרשת הדרכה מקדימה מתאימה שבועות, כדי להביא לתוצאות הטובות 4-2 במשך ביותר ולהימנע מפגיעות. המלצה זו חשובה בעיקר למטופלים שלא היו פעילים גופנית לתקופה ממושכת וסובלים מחולשת שרירים, מבוגרים ואנשים עם השמנה חולנית. למרות חשיבות ההמלצות, מחקרים מצביעים על תמונת מצב עגומה, ולפיה סוכרתיים רבים אינם שועים להמלצות לביצוע פעילות גופנית סדירה באופן קבוע – ולו באופן מתון. כך, לדוגמה, במחקר אמריקאי מאוניברסיטת הרווארד Diabetes בכתב העת 2014 שפורסם באוגוסט מהסוכרתיים הקפידו 41.1% נמצא כי רק Care על ההמלצות לפעילות גופנית אירובית סדירה, באוכלוסייה הכללית. הנתונים %51.5- בהשוואה ל היו נמוכים יותר ביחס להמלצות לפעילות מהסוכרתיים 12.4% אנאירובית, עליהן הקפידו רק באוכלוסייה הכללית. 21%- בהשוואה ל יתרונות ההליכה לסוכרתיים מחקרים מזהים מעלות רבות בהליכה סדירה הן במניעת סוכרת והן עבור סוכרתיים. מניעת סוכרת מחקרים רבים זיהו כי הקפדה על הליכות קבועות עשויה למנוע התפתחות של סוכרת, גם בקרב מי שכבר פיתחו מצב של טרום סוכרת. במחקר נמצא כי באוכלוסייה 2012 אמריקאי שפורסם ביולי עם שיעורים גבוהים של השמנה, הקפדה על הליכות מרובות ברבעון העליון של המקפידים על הליכה – 29% בהשוואה לרבעון התחתון – הובילה לירידה של בסיכון לפתח סוכרת. בכתב 2015 חוקרים מבריטניה דיווחו בדצמבר כי מצאו שבקרב נשים עם Diabetes Care העת משקל עודף בעבודה משרדית, שנוהגות לשבתשעות ברציפות, הפוגות תכופות של חמש דקות בלבד שבהן מבוצעת הליכה או אפילו רק עמידה, מובילות ברמות הסוכר בדם ולעלייה של 34% לירידה של ברמות הורמון האינסולין בגוף, ובכך מפחיתות 20% .2 את הסיכון להתפתחות סוכרת סוג

RkJQdWJsaXNoZXIy OTMzNDYz