ביטאון האגודה הישראלית לסכרת 149

20 איל 2023 אוגוסט פחות משליש מהישראלים מבצעים מספיק פעילות גופנית מאת: אלה הר-נוי רוב הישראלים לא מבצעים פעילות גופנית בהתאם להמלצות ויותר ממחצית חיים עם עודף משקל או השמנה. כך עולה מממצאי סקר הבריאות הלאומי הרביעי של המרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות, .2020-2018 שנערך בין השנים תושבי 4,135 הסקר - במסגרתו רואיינו טלפונית ומעלה - מספק מידע על מצב 21 ישראל בני הבריאות של האוכלוסייה הבוגרת בישראל על מנת לגבש מדיניות בריאות מתאימה בהתאם לממצאים. עמדו בהמלצות משרד 29% על פי הנתונים, רק הבריאות לביצוע פעילות גופנית - פעילות גופנית דקות 150 בעצימות בינונית במשך לפחות דקות בשבוע בעצימות 75 מצטברות בשבוע או גבוהה, לצד פעילויות לחיזוק שרירי הגוף לפחות פעמיים בשבוע. במשרד הבריאות מסבירים כי ההערכה היא שהיעדר פעילות גופנית הוא הגורם העיקרי לכ- 27% ממקרי סרטן השד והמעי הגס, כ- 23% ממקרי מחלת לב כלילית. 30% ממקרי הסוכרת וכ- מהישראלים 17.5% מהסקר עולה גם כי רק הבוגרים צורכים לפחות חמש מנות פרי או ירק ביממה – המינימום הנדרש לשמירה על הבריאות בהתאם להמלצות משרד הבריאות. עוד עולה מהסקר כי אחד מכל חמישה ישראלים מעשן. שיעור העישון בקרב ערבים גבוה יותר ), ושיעור העישון 19%( ) בהשוואה ליהודים 24%( ), פי 38% הגבוה ביותר הוא בקרב גברים ערבים ( .)23% בהשוואה לגברים יהודים ( 1.7 יתר לחץ דם והשמנה מדיווחי הנשאלים עולה כי שיעור ההשמנה ועודף המשקל בישראל גבוה ביחס לעולם. על פי הסקר, מהאוכלוסייה הכללית בעלי עודף משקל 56% ). שיעור זה גבוה יותר 18%( ) או השמנה 38%( .)55% ) בהשוואה ליהודים ( 61%( בקרב ערבים גברים ערבים הציגו את השיעור הגבוה ביותר ) של השמנה ועודף משקל. 66%( מכלל הנבדקים דיווחו כי רופא אבחן אצלם 18% דיווחו שאובחנו עם עודף 24% יתר לחץ דם, כ- אובחנה מחלת לב כלילית, 4% שומנים בדם, אצל מדווחים שקיבלו מרופא אבחון של סוכרת 9% 5% אובחנו באסתמה, אצל כמעט 8.5% ,2 סוג אובחנו אי פעם כסובלים 9% אובחן גידול סרטני, כ- דיווחו כי חוו שבץ מוחי. 1.5%- מדיכאון קליני ו מחקרים רבים הוכיחו כי ישיבה ממושכת מזיקה לבריאות, גם בקרב אנשים שמקפידים לבצע פעילות גופנית בזמנם הפנוי. במחקר חדש חוקרים אמריקאים מאוניברסיטת קולומביה ביקשו לבדוק מהו משך זמן התנועה המינימלי שיוכל לסייע לאזן את ההשפעות המזיקות של הישיבה. נשים בשנות 5 גברים ו- 6 המחקר נערך בקרב 8 לחייהם שנהגו לשבת לפחות 60 או 50 ,40 השעות ביום – בהתבסס על קריאות ממדי תאוצה שענדו במשך שבעה ימים לפני תחילת המחקר. החוקרים השוו מדדי בריאותשונים בקרב הנבדקים - לרבות רמות הסוכר בדם, לחץ הדם, מצב הרוח ורמת העייפות – בחמישה ימים שונים (עם מרווחים שעות עם או 8 ביניהם) בהם הם התבקשו לשבת שעות 8 בלי הפסקות. ביום אחד הנבדקים ישבו שעות עם 8 ללא הפסקות לתנועה, ביום אחר ישבו הפסקות של דקה להליכה קלה כל חצי שעה, ביום דקות הליכה כל חצי שעה 5 אחר עשו הפסקות של שעות עם הפסקות לטובת 8 ובימים נוספים ישבו דקות כל שעה. 5 הליכה קלה של דקה או כאשר המשתתפים עשו כל חצי שעה הפסקות דקות, 5 מישיבה לטובת להליכה קלה שנמשכה לעומת 58% קפיצות ברמות הסוכר בדם ירדו בהקפיצות ברמות הסוכר בדם לאחר ישיבה לאורך כל היום. החוקרים מסבירים כי הירידה ברת השוואה לזו שמתרחשת כאשר אדם עם סוכרת משתמש בהזרקות אינסולין או תרופות לסוכרת כדי לשלוט על רמות הסוכר בדם. אפילו דקה תעזור להפחתת לחץ הדם נראה כי אפילו הפסקות יותר קצרות ופחות תדירות יספיקו. ירידה משמעותית מ״מ כספית נצפתה 5-4 בלחץ הדם הסיסטולי של גם כאשר הנבדקים הלכו למשך דקה אחת כל דקות כל חצי שעה. 5 שעה וגם כאשר הם הלכו דקות מהישיבה לטובת הליכה כל 5 הפסקות של חצי שעה או שעה נקשרו גם לשיפור משמעותי בעייפות ובמצב הרוח אצל הנבדקים. ההשפעה של הפסקות של דקה הייתה פחות משמעותית בתחום זה. החוקרים שפרסמו את ממצאיהם בסוף השבוע Medicine & Science האחרון בכתב העת מסכמים כי כאשר in Sports and Exercise יושבים הרבה זמן - הפסקות קצרות מאוד של דקה לטובת הליכה בכל שעה יסייעו בהפחתת לחץ דם, בעוד ששיפור ברמות הסוכר בדם דורש דקות בכל 5 הליכות מעט תדירות וארוכות יותר - חצי שעה. באדיבות "כמוני" חברים לבריות

RkJQdWJsaXNoZXIy OTMzNDYz