ביטאון האגודה הישראלית לסכרת 149

8 איל 2023 אוגוסט עם בתיה אלימלך דיאטנית קלינית מומחית לסוכרת, יועצת התזונה של האגודה הישראלית לסוכרת. לחיות חיים מתוקים עם סוכרת איך לאזן את הסוכר בחופשת הקיץ, כמה ואילו פירות מומלץ לאכול? לקראת חופשות הקיץ ודילים של "הכל כלול" עומדים בפני אוכלוסיית הסוכרתיים אתגרים רבים בשמירה על ערכי הסוכר ובראשם הדילמה לגבי כמה ואילו פירות ניתן לאכול. אסביר שלב אחר שלב איך כל סוכרתי יכול לדעת כמה פירות מותר לו (או לה) לאכול, אילו פירות עדיפים ואתן טיפים לשמירה על רמות הסוכר בחופשת הקיץ. איזון סוכרת בקיץ לכבוד השידור החי בדף הפייסבוק של האגודה הישראלית לסוכרת בנושא איך לאזן את הסוכר בחופשת הקיץ, העליתי את השאלה מה הכי מטריד את הסוכרתיים בהקשר של חופשה וכמובן התשובות שקיבלתי היו בהקשר של פירות (שאלו השאלות שאני מקבלת די בהקשר לכל נושא שאני מעלה לדיון במיוחד בקיץ). ולכן ראשית כל אנסה לענות על מה שהכי מעניין אתכם והיא כנראה השאלה הנצחית- איזה פרי הכי עדיף לסוכרתיים לאכול וכמה פירות בפועל מותר לאכול ביום? אין ספק שהנושא שהכי מעסיק סוכרתיים בקיץ הוא הפירות. מצד אחד כולנו רוצים לאכול מהם- הם קרים, מתוקים, מרעננים וטעימים ומצד שאני יש לנו חשש שהם יגרמו לעלייה בערכי הסוכר ובמקרים מסויימים ייתכן וכך הדבר. אז כמה פירות מומלץ לסוכרתיים לאכול? נכון להיום אין הנחיה רשמית שנתנה על ידי ארגוני הבריאות העוסקים בטיפול בסוכרת לגבי מספר הפירות המומלצים עבור אוכלוסיית הסוכרתיים הכוללת! וההפך, מחקרים שנעשו בסוכרתיים הראו שצריכת פירות שיפרה מדדים הקשורים לסיבוכים של מחלות לב וכלי דם, הפחיתה את לחץ הדם, את הסיכון לתמותה, לרטינופתיה, שיפרה את מדדי הדלקת והסטרס החמצוני ואפילו הראתה שיפור בערכי הסוכר הנמדדים. הפירות נחשבים למזון מלא, לא מעובד, מכילים ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים והם עדיפים על נשנושים מתוקים אחרים המכילים סוכרים מוספים ושעברו עיבוד בתעשייה. יחד עם זאת, הפרי מכיל כמות לא מועטה של פחמימה וכן - סוכר טבעי, ולכן יש לאכול מהם במידה. השאלה היא מה המידה? איך נדע? חשוב להבין שכל סוכרתי או סוכרתית מגיבים בצורה שונה לסוגים שונים של פירות ויכול בהחלט להיות מצב שבו שני סוכרתיים אוכלים בדיוק את אותו הפרי ומגיבים בצורה שונה לחלוטין. אם ננהל את הצריכה של הפירות בצורה נכונה, נוכל גם להינות מאכילתם וגם למנוע עליה מופרזת בערכי הסוכר. נסו לעבוד על פי השלבים הבאים וכך תגלו כמה פירות אתם באמת יכולים לאכול. 1- שלב מדדו את ערכי הסוכר לפני שאתם פונים לאכול פרי- אם ערכי הסוכר גבוהים עדיף לא לצרוך בזמן זה פרי או לצורך העניין מזון המכיל כמות גדולה של פחמימות. פחמימה הנספגת לגוף תעלה את ערכי הסוכר במידה מסוימת ואם התחלנו ארוחה על ערך גבוה, סביר שהסוכר יעלה עוד יותר. חכו עד שערכי הסוכר יתייצבו ואז תפנו לאכילה הפרי. 2- שלב בחנו כמה פחמימות יש בפרי שאתם אוכלים. נסו להגביל את כמות הפרי שאתם בוחרים לאכול לפרי בגודל בינוני או לכוס של פרי חתוך לקוביות. המלצתי היא לנסות לעמוד במנת פחמימה אחת או גרם פחמימה) בארוחת ביניים אחת. 15-30( שתיים דוגמאות לכמות פחמימות בפירות: 7.5 גרם, אבטיח 100 גרם פחמימה ל 18.1 - ענבים גרם פחמימה 8.2 גרם, מלון 100 גרם פחמימה ל 13.8( גרם 25.5 גרם, תפוח יחידה בינונית 100 ל גרם פחמימה 16.5 גרם), אפרסק בינוני 100 גרם ל גרם פחמימה ל 23.1 גרם) בננה 100 גרם ל 9.5( גרם (יחידה בינונית). 100 3- שלב פיזור הפירות במהלך היום בין ארוחות. אל תשלבו את הפרי כקינוח לארוחה שהכילה פחמימות או לפני השינה. כמות גדולה של פירות הנאכלת לפני השינה היא אחת הסיבות הפופולאריות ביותר לערכי סוכר גבוהים בבוקר. 4- שלב נסו לשלב את הפרי עם שומן או חלבון הממתנים את הספיגה של הפחמימות למחזור הדם. שילוב של אגוזים, שקדים או גבינות לפרי הוא גם טעים ומשביע יותר וגם עשוי להשפיע לטובה על ערכי הסוכר. אם חלפו מספר שעות מהארוחה הקודמת שלכם, מדדתם סוכר וראיתם שהערכים תקינים, זה הזמן לקחת מנת פרי אחת ולאוכלה. לא לדלג!! 5- שלב מדדו את הסוכר שעתיים לאחר אכילת הפרי ובידקו את השפעת אכילתו על ערכי הסוכר שלכם. כך תוכלו לדעת לאיזה פרי הגוף שלכם מגיב בצורה הטובה ביותר ומה הכמות הנכונה עבורכם. במידה ואתם טרום סוכרתיים ואינכם מודדים סוכר- טיפים אלו חלים גם עליכם ויכולים לשמור עליכם מפני התקדמות המחלה. קבעו תור לבדיקות דם וודאו שערכי הסוכר לא עלו בתקופת הקיץ בשל צריכה עודפת של פירות. ואם קבעתם חופשת הכל כלול ואתם בכלל לא אוכלים פירות...

RkJQdWJsaXNoZXIy OTMzNDYz