ביטאון האגודה הישראלית לסוכרת גליון 150

11 איל 2023 נובמבר ים ִ ל ְ ים, אוֹכ ִ ל סוּס ַ ים ע ִ ב ְ ים רוֹכ ִ שׁ ָ נ ֲ א ָ ה ל ַ ים ע ִ נ ָ אן, מוּג ֹ ר צ ֶ מ ֶ ים צ ִ שׁ ְ ר, לוֹב ָ ק ָ בּ י ֵ ד ְ ל י ַ ים ע ִ ל ָ כ ֱ א ֶ ם נ ָ סוֹפ ְ ים ו ִ ב ָ ל ְ י כּ ֵ ד ְ י ים. (פתגם הונגרי) ִ ע ָ תּוֹל בקינמון מוביל לירידה מובהקת ברמות השומנים מסוג טריגליצרידים וברמות סך הכולסטרול בדם, אם כי לא זוהו בניתוח השפעות מובהקות של תוספת קינמון על רמות הכולסטרול .HDL והכולסטרול הטוב LDL הרע חוקרים מעריכים כי תכונות נוגדות טריגליצרידים המצויות בקינמון – מקורן בנוגדי חמצון מקבוצת הפוליפנולים המצויים בתבלין, שמגבירים את הסינתזה של רב סוכר מסוג גליקוגן ומפחיתים את ספיגתו במעי. בכך מפחית הקינמון את היווצרותן של חומצות שומן בגוף. לפי מחקרים, הפעלת כתוצאה מצריכת PPAR חלבונים מקבוצת קינמון עשויה אף היא להשפיע על ירידה ברמות הכולסטרול בדם. כמו כן, ויטמינים המצויים בקינמון עשויים אף הם להועיל להאצת חילוף השומנים בגוף (מטבוליזם השומן). קינמון וירידה במשקל יש עבודות שקושרות לקינמון תכונות של הורדה במשקל. מטה אנליזה מצאה כי קינמון עשוי לתרום להורדה במשקל, והוספתו בכמויות קטנות לתפריט בתדירות יומיומית מלווה בירידה ממוצעת 0.51 ק"ג ובשיפור של 1.02 במשקל הגוף של 2.4 , ואף בירידה של BMI יחידות במדד ההשמנה במסת 1.02% ס"מ בהיקף המותניים וירידה של השומנים. תרומתו של קינמון להורדת המשקל נצפתה בעיקר כשהתבלין הוסף במינון של לפחות שבועות. 12 גרם ליום, למשך לפחות 2 בין תכונות הקינמון שעשויות להסביר את השפעתו המיטיבה על המשקל, לפי מחקרים, נכללים תכונתו בהפחתת ספיגת רמות הסוכרים במעי GLUT- הדק והגברת פעילות חלבוני-קולטני – תהליך שמשפיע גם על הורדת רמות הסוכר 4 בדם וגם על ירידה במשקל הגוף העודף. פולימרים שונים שמצויים בקינמון עשויים אף הם להשפיע על ירידה במשקל על ידי השפעה על הגברת הרגישות של תאי השומן בגוף להורמון האינסולין – תהליך ביולוגי שמעודד הגברה של קצב חילוף החומרים בגוף (מטבוליזם). קינמון ולחץ דם מחקרים מצאו כי קינמון עשוי להשפיע לטובה גם על הורדה בלחץ הדם – ובכך להפחית את הסיכון לתחלואה קרדיו וסקולארית. מטה אנליזה שבחנה את השפעות הקינמון על לחץ הדם, מצאה כי בעיבוד נתונים מתשעה נבדקים, שימוש יומיומי 641 מחקרים בהשתתפות בקינמון לווה בירידה הן בלחץ הדם הסיסטולי מ"מ כספית) והן בלחץ 5.17 (ירידה ממוצעת של מ"מ כספית). 3.36 הדם הדיאסטולי (ירידה של ממצאים אלה היו מובהקים רק כשהקינמון נצרך גרם לתקופה של מעל 2 בכמויות קטנות של עד לשמונה שבועות ובקרב מטופלים עם השמנת יתר יחידות ומעלה). 30 בגובה BMI (מדד השמנה מחקרים מעריכים כי ניתן לייחס תכונה זו של הקינמון להשפעותיו של התבלין בהורדת רמות הסוכר בדם, וזאת על רקע הקשר הידוע בין יתר לחץ דם לסוכרת. קינמון וזיהומים קינמון נמצא כחומר שעשוי לשפר את תפקוד המערכת החיסונית ולסייע למאבק בזיהומים מסוגים שונים. בין מרכיבי הקינמון שנקשרו לתכונות נוגדות זיהומים נכללים בעיקר נוגדי החמצון סינאמאלדהיד ואאגנול. בישראל נרשמה אחת מפריצות הדרך בתחום הטיפול בקינמון למחלות זיהומיות במעבדתו של פרופ' מיכאל עובדיה מהמחלקה לזואולוגיה באוניברסיטת תל אביב. לאחר שקרא פרופ' עובדיה ציטוט מקראי מספר שמות, בו מוזכרת משחת הקודש שהיו מורחים הכוהנים ואחד ממרכיביה היה הקינמון, הוא החליט לחקור תמציות קינמון, וזיהה בהן תכונות נוגדות זיהומים. פרופ' עובדיה זיהה כי לחומרים שמוצו מקליפת עץ הקינמון יכולת לעיכוב נגיפים בעלי מעטפת, כמו נגיף ההרפס ונגיף השפעת. קינמון ומערכת העיכול תבלין הקינמון נמצא במחקרים כמשפר את פעילות מערכת העיכול, ומסייע בעיקר כנגד פעילות דלקתית מוגברת בדרכי העיכול. כתבים ממצרים העתיקה מדווחים על שימוש בקינמון לעזרה עבור אנשים עם סיבוכים בדרכי העיכול לפני אלפי שנים. הפקת מרב ההטבות הבריאותיות מקינמון במטרה למקסםאת יתרונות נוגדי החמצון המצויים בקינמון מומלץ לקנות קינמון טרי שנטחן זה עתה, ולשמור אותו בכלי סגור במקפיא. "לא כדאי לזרוק את הקינמון לתא התבלינים במקרר או בפינת המטבח, כי הריח שלו נוטה עם הזמן להתאדות, וגם נוגדי החמצון עלולים לאבד מערכם. שימור קינמון במקפיא תורם לשימור מרכיביו הבריאים". לדבריה, "כמו כל תבלין שאנו קונים, גם קינמון יכול להגיע ממספר מדינות בעולם, וחשוב להבין שתכולת המרכיבים הבריאים משתנה ממוצר למוצר בהתאם לאיכותו, כשהיכולת שלנו לנבא את ההרכב המדויק של הקינמון שקנינו היא מוגבלת". כדי להפוך את נוגדי החמצון בקינמון לזמינים יותר במאפים, ממליצה אורבך כי "לפני הוספה של תבלין הקינמון לעוגה, כדאי לחמם את הקינמון עם שמן זית ולאדות אותו עם פרי נוסף, למשל תפוחים, כדי למצות הן את הטעמים והן את נוגדי החמצון הזמינים, שמרביתם מסיסים בשמן". צריכת קינמון מומלצת על רקע מעלותיו הרפואיות, מומלץ לשלב קינמון בתפריט, ויש אף תזונאים-דיאטנים שממליצים על שילובו באופן יומיומי. עם זאת, הוספת קינמון לתפריט צריכה להיעשות במשורה, בכמויות קטנות של עד לכפית ביום, שכן הקינמון מכיל מינונים גבוהים יחסית של תרכובת ) אשר ברמות גבוהות coumarin( ' ה'קומרין עלול להיות רעיל לכבד. בקינמון הקאסיה שהוא מ"ג קומרין לכל כפית 5 הנפוץ בישראל – מצויים קינמון, שהיא הכמות המקסימלית המומלצת ליום ק"ג. 60 לאדם במשקל בנוסף, אין די עדויות על בטיחות צריכת הקינמון בהיריון והנקה, ואין די מידע על השפעות התבלין על עוברים ויילודים, ולכן נכון להיום לא מומלץ להשתמש בו בכמויות גבוהות בהיריון ולאחר הלידה. כמו כן, מאחר והקינמון הוא "תבלין מחמם" שמומלץ בעיקר בחורף – לדברי אורבך, "הוא פחות רצוי לאנשים שסובלים מהזעות יתר וגלי חום, למשל נשים בגיל המעבר". שימושים בקינמון קינמון עשוי לשמש בתבלין במגוון מאכלים, תבשילים, מאפים, יוגורט, דייסות, מעדנים, משקאות, לחם וכן קינוחים שונים – לרבות עוגות, עוגיות וגלידה. בין השאר, יש המוסיפים קינמון כתבלין לבשר ועוף ובנקניקיות ונקניקים. יש אף המתבלים סלטים בקינמון, והוא משמש כאחד התבלינים בסלט הגזר היהודי-אשכנזי המסורתי – הצימעס. יש גם משקאות אלכוהוליים שעשויים להכיל קינמון, לרבות סיידר חם וסנגריה. מחקר שבצענו עם קינמון, הערת העורך המדעי: בקרב מטופלינו במרכז רפואי וולפסון לפני שנים רבות, לא הראה שיפור בסוכרת אך כן ירידה יפה בלחץ הדם.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTMzNDYz