ביטאון האגודה לסוכרת גיליון מס' 140

12 איל 2021 מאי מה הקשר לאכול תפוחי אדמה? 2 האם מותר לחולי סוכרת מסוג מאת: ליאת זנד מנהלת התוכן והכותבת של אתר סוכר" ומנהלת 2 " קבוצת הפייסבוק שלו. אחד המזונות הפופולריים ביותר בקרב בני האדם B הוא תפוח האדמה. הוא עשיר באשלגן, בוויטמין והקליפה שלו היא מקור עשיר של סיבים תזונתיים. לחולי הסוכרת מומלץ להפחית בצריכתו ואף להימנע ממנו כליל. האם הנחיות אלה מדויקות? האם בגלל שהוא עתיר פחמימות הוא אסור על חולי הסוכרת? חשוב להבין היטב את השפעתו על רמות הסוכר בדם ואת הכמויות האפשריות לאכילתו. איך משפיעים תפוחי אדמה על רמת הסוכר בדם? כמו כל מאכל פחמימתי, תפוחי אדמה גורמים לעליית רמת הסוכר בדם. כשאוכלים אותם, הפחמימות מתפרקות לסוכריםשעוברים אל הדם. אז, משתחרר הורמון האינסולין ועוזר בהעברת הסוכרים מהדם אל התאים. אצל מטופלי סוכרת תהליך זה אינו ישים והסוכרים נותרים במחזור הדם והסוכר בדם נשאר גבוה. לכן, מוצרים עתירי פחמימות או בכמויות גדולות אינם מומלצים להם, מחשש שיחמירו עבורם את מצב הלב, הכליות, העצבים והראיה. כמה פחמימות יש בתפוח אדמה? תפוח אדמה עתיר בפחמימות אבל הכמות עצמה גר' של תפוח 75-80 תלויה בצורת ההכנה שלו. ב- אדמה (חצי כוס) יש כמות פחמימות באופן הבא: גר’ 11.8 – תפוח אדמה חי גר’ 15.7 – מבושל גר’ 13.1 – אפוי גר’ 18.2 – עשוי במיקרוגל גר’ 17.8 – צ'יפס מופשר אפוי בתנור גר’ 36.5 – טיגון עמוק גר' 170 שימו לב, תפוח אדמה קטן, במשקל של גר' פחמימות ותפוח אדמה גדול במשקל 30 מכיל גר' פחמימות. בארוחה רגילה 65 גר' מכיל 369 של ייתכן ותאכלו יותר מכמות כפולה של הכמויות ברשימה כאן למעלה ולכך יש לשים לב. בהשוואה, גר' פחמימות, בתפוח עץ 14 בפרוסת לחם לבן יש גר' פחמימות, בכס אורז 20.6 גר' יש 150 של כ- מ"ל 350 גר' פחמימות וב- 28 גר' יש 158 של גר' פחמימות. 38.5 משקה קולה יש מכאן, ניתן להבין שהכל תלוי בכמויות הנצרכות מכל סוג של מזון. האם הערך הגליקמי של תפוח אדמה גבוה? דיאטה דלת ערכים גליקמיים עשויה להיות מומלצת למטופלי סוכרת. האינדקס הגליקמי נמדד ביכולת אותו מזון להעלות את רמת הסוכר בדם. נחשבים בעלי 70 מזונות עם ערך גליקמי גבוה מ- פוטנציאל העלאת רמת הסוכר בדם במהירות. מצד נחשבים 55 שני, מזונות עם ערך גליקמי נמוך מ- ככאלה שאינם מעלים את רמת הסוכר בדם. תפוחי אדמה נחשבים בעלי ערך גליקמי בינוני עד .) 20 גבוה ( אבל, הערך הגליקמי אינו המייצג היחיד להשפעת מזונות על רמת הסוכר בדם. יש גם את העומס הגליקמי כנתון משפיע על רמת הסוכר בדם, שלוקח בחשבון את השפעת צורת הכנת המזון על העומס הגליקמי בדם. נתון זה מחושב על ידי הכפלת הערך הגליקמי במספר הפחמימות במנה לאחר הכנתה, מחולק הוא עומס 10 . עומס גליקמי שפחות מ- 100 ב- נחשב עומס גליקמי גבוה. 20 גליקמי נמוך ומעל בתזונה לפי ערך גליקמי, השאיפה היא להגיע ביום. 100 לעומס גליקמי נמוך מ- לכן, גם הערך הגליקמי וגם העומס הגליקמי של תפוח אדמה יכולים להיקבע לפי צורת הכנתו של גר'), זה 150 הירק. בהתייחס לכוס תפוח אדמה ( השילוב הקובע: ערך ועומס גליקמי גבוה בתפוח אדמה – בפירה מתפוח אדמה מזן דזירה או בצ'יפס מטוגן ערך ועומס גליקמי בינוני בתפוח אדמה – בתפוח אדמה לבן, זן דזירה מורתח ערך ועומס גליקמי נמוך בתפוח אדמה – בתפוח אדמה מזן ניקולה איך להפחית את הערך הגליקמי ואת העומס הגליקמי? דרך ההכנה של תפוח אדמה היא הקובעת את שני הערכים הללו, בגלל השינויים שגורמת כל שיטה למבנה שלו. באופן כללי, ככל שמשך הכנת התפוח ארוך יותר מעלה את הערך הגליקמי. צינון תפוח האדמה ישנה את הרכבו באופן שיפחית את הערך הגליקמי. לכן, סלט תפוחי אדמה בעל ערך גליקמי נמוך מזה של צ'יפס מטוגן. מה שיעזור עוד בהפחתת הערך הגליקמי הוא הסרת קליפת תפוח האדמה במנה וגם הוספת חומץ או לימון למנה. גם שילוב של תפוח בכמה ארוחות לאורך היום, תוך הפחתת הכמות הנאכלת ושילובה במזונות אחרים, תעזור בפירוקו בעת עיכול המנה. חשוב לזכור, כמות הפחמימות ואיכות הדיאטה הכללית חשובה יותר מהערך הגליקמי והעומס הגליקמי בלבד. אם הפחתת המשקל היא המטרה, כמות הקלוריות הכוללת צריכה להילקח בחשבון. לסיכום, עומס גליקמי וערך גליקמי נמוכים הם מצב מומלץ למטופלים בסוכרת. לתפוחי אדמה ערכים משתנים של אלה אבל באופן כללי, תפוחי אדמה מבושלים ומצוננים מהסוגים המתאימים (ניקולה משווק בארץ. הוא מתאים לסלטים שונים מכיוון שאינו מתפורר. יש לו קליפה צהבהבה ובשר צהוב גם כן, וטעמו מזכיר במקצת טעם של חמאה. צורתו מאורכת וצרה מעט והוא מתאים במיוחד לבישול), מתאימים יותר למטופלים בסוכרת. הערה שלנו: לחולי סוכרת מומלץ להגביל את צריכת תפוחי האדמה למינימום. גם עיתוי אכילתו קובעת. באם הוא נאכל בשעות הערב/לילה, יוביל לעלייה גדולה יותר בסוכר הדם, בהשוואה לאכילתו בשעות הבוקר/צהריים. מאמר זה אינו מחליף התייעצות עם מקצועני תזונה ודיאטנים. דווקאעכשיו, דווקאלסוכרתיים: מחזירים את הברוקולי למטבח נראה, שמשימת העל של סוכרתיים היא איזון הסוכר בדם אבל גם לבני המשפחות הבריאים, שמכירים את הסיכון הגנטי ובכלל, מומלץ לשאוף אליו. אחת ההמלצות התזונתיות העיקריות למשימת על זו, היא הפחתה בפחמימות העמילניות כמו לחם, פסטה, אורז, קוסקוס תפוחי אדמה. פחמימות אלה מתפרקות במהירות לגלוקוז ולכן יש להן השפעה מהירה ומשמעותית יותר על רמות הסוכר בדם, אפילו יותר משומנים או חלבונים. מנות 5 המלצות של תזונאים כוללות, בדרך כלל, יומיות של ירקות ופירות ביום אבל גם באלה,

RkJQdWJsaXNoZXIy OTMzNDYz