ביטאון האגודה לסוכרת גיליון מס' 140

22 איל 2021 מאי עם בתיה אלימלך דיאטנית קלינית מומחית לסוכרת, יועצת התזונה של האגודה הישראלית לסוכרת. לחיות חיים מאושרים עם סוכרת סוכרת ומוצרי חלב האם לסוכרתיים כדאי להימנע מצריכת מוצרי חלב? המדריך המלא לתזונה עם סוכרת 2021 בשבועות כל מה שלא ידעתם על מוצרי חלב וסוכרת חג השבועות טומן בחובו הזדמנות נהדרת להתעמק בנושא השנוי במחלוקת של צריכת מוצרי חלב וניפוץ כמה מיתוסים נפוצים הקשורים בנושא בקרב אנשים המתמודדים עם סוכרת ולא רק. חשוב לי לציין כי מטרת מדריך זה אינה לשכנע או לתמוך בצריכה או בהימנעות של מוצרי חלב מסיבה אידיאולוגית או רפואית כלשהי. ויחד עם זאת כיוון שבתזונה קלינית מבוססת עדויות עסקינן, מחובתי להנגיש בפני אוכלוסיית הסוכרתיים את הממצאים המדעיים הקיימים באשר לצריכת מוצרי חלב והקשרם להתפתחות או איזון מיטבי של הסוכרת. ראשית כל כדאי להיות מודעים לעובדה שמוצרי חלב מכילים פחמימות בכמויות משתנות. הסוכר הטבעי המצוי במוצרי החלב נקרא לקטוז ועל כן הוא קיים בהם גם ללא הוספה חיצונית של סוכרים אחרים. כמובן שמוצרי החלב הממותקים או המועשרים בפירות, מכילים כמות גדולה יותר של פחמימות בשל הוספה של סוכר או פירות למוצר מעבר ללקטוז. ככלל, ככל שמוצרי החלב נמצאים במצבם הנוזלי יותר, כך הם יכילו כמות גדולה יותר של פחמימה ואילו מוצרי החלב ה"קשים" יכילו לרוב כמות קטנה יותר של פחמימה וכמות גדולה יותר של חלבון (ולעיתים גם של שומן). זאת בשל העובדה שבתהליך יצור הגבינה הנוזלים הנגרים מהחלב הם אלו המכילים את הלקטוז והגבן עצמו נותר עם הרכיב החלבוני והשומני. גרם 0.05 לדוגמא פרוסת גבינה צהובה תכיל כ גרם 12 פחמימה לעומת כוס חלב שתכיל כ גרם 6.3 המכיל כ 3% פחמימה לכוס או יוגורט פחמימה בגביע (גללו מטה על מנת לקרוא את פירוט כמות הפחמימות במוצרי החלב השונים). כמו כן שתייה של פחמימות לרוב נספגת לגוף בקצב מהיר יותר מאשר באכילתן ועלולה להעלות את ערכי הסוכר בדם לערכים גבוהים מהרצוי בחלק מהמקרים. אולי תופתעו שגם מוצרי חלב המופקים מחלב עיזים מכילים כמות די דומה של לקטוז כפי גרם ביוגורט עיזים לעומת 5 שמצויה בחלב פרה ( גרם פחמימה). 6.3 יוגורט חלב פרה המכיל וההפתעה הכי גדולה אולי היא העובדה שגם מוצרי חלב ללא לקטוז מכילים פחמימות בכמות דומה בהשוואה למוצרי חלב סטנדרטיים. הסיבה לכן היא שבמוצרי החלב מופחתי או נטולי הלקטוז פשוט פורקו שרשראות הלקטוז לחלקיקי סוכר קטנים יותר הנספגים בקלות ועל כן מפחיתים תסמינים במערכת העיכול באנשים עם אי סבילות ללקטוז. סך הפחמימות במוצרים אלו במקרים רבים נשארת דומה לזו שבחלב רגיל. בשל כך, חשוב שסוכרתיים יהיו מודעים לעובדה שייתכן ולאחר צריכה של ארוחה או שתייה המכילות מוצרי חלב, תהיה עליה בערכי הסוכר בדם. לאלו מכם המזריקים אינסולין, חשוב לבדוק מה כמות הפחמימה הנצרכת על מנת להזריק בצורה נכונה את כמות האינסולין לכיסוי אופטימלי של הארוחה ולשמירת ערכי הסוכר בתחום המטרה לאחר הארוחה. וכעת לשאלה האם לאור נתונים אלו עדיף לאוכלוסייה המתמודדת עם סוכרת להימנע ממוצרי חלב לחלוטין? ובכן כדי לענות על שאלה אסקור בקצרה את המאמרים המדעיים שנערכו בנושא זה: עד כה נצפה במגוון רחב של סקירות מדעיות שאין קשר בין צריכת מוצרי חלב להגברת הסיכוי לסוכרת ושצריכה של מוצרי חלב אף מגנה מפני התפתחותה. כך נמצא במחקר מטא 579,832 מחקרי עוקבה על 22 אנליזה שסקר משתתפים. מחקרים קודמים אף הראו שצריכת מוצרי חלב דלים בשומן כגון גבינה או יוגורט עשויה להפחית בגברים ובנשים. 2 את הסיכון לסוכרת מסוג ישנן עדויות שצריכה של מוצרי חלב, במיוחד יוגורטים, מסייעת באיזון רמות הסוכר בדם ובשיפור הפרופיל ההורמונלי שמווסת את רמות הסוכר בדם, בעיקר עקב השפעה חיובית על החיידקים במעי. במחקר שבוצע במשך שישה חודשים ובו אנשים בעלי עודף משקל שחולקו 23 השתתפו קבוצות, אחת שצרכה ארבע מנות מוצרי 2 ל- חלב ביום והשנייה שצרכה שתי מנות ביום. הממצאים הראו ירידה ברמות האינסולין בדם בכ- 11% בממוצע ושיפור הרגישות לאינסולין בכ- 9% במידה רבה יותר בקבוצה שצרכה ארבע מנות. מנות מוצרי חלב 3.5 מחקר נוסף בחן צריכה של בקרב אוכלוסייה שסבלה מעודף משקל והראה ירידה ברמות האינסולין בצום ושיפור הרגישות לאינסולין. מחקר נוסף שבחן את הנושא הראה שיפור ברמות אצל אנשים שצרכו 2 האינסולין בחולי סוכרת סוג וסידן. D מ”ל של יוגורט מעושר בויטמין 250 מחקרים נוספים הראו כי צריכה של מוצרי חלב ללא הגבלה קלורית, לא הובילה לירידה במשקל ושעל מנת להשיג ירידה במשקל ובהקיפי הגוף ישנו צורך בשילוב מוצרי חלב במסגרת תפריט מוגבל בקלוריות. נשים וגברים סיניים 63,257 סקירה נוספת של הראתה שצריכה יומית של מוצרי חלב הפחיתה ללא תלות 2 את הסיכון לחלות בסוכרת סוג בכמות הסידן הנצרכת. בני אדם, אשר מתוכם 35,379 במחקר שכלל

RkJQdWJsaXNoZXIy OTMzNDYz