ביטאון האגודה לסוכרת גיליון מס' 140

- גילה לביא מומחית קלינית בסוכרת, מתאמת סוכרת מבוגרים בית חולים שמיר, אסף הרופא "אחרי החגים" זהו עיתוי מצוין להיות שלווים ומאוזנים!!! מטופלים יקרים ומתוקים, אין זמן יותר טוב מאשר היום מלהמשיך או להחליט שחייבים להיות מאוזנים !!! בארצנו הקטנטונת תמיד יהיה תירוץ של "אחרי החגים" אך אנו כבר בוגרים ויודעים שלסוכרת לא מאוזנת המון סיבוכים (פגיעה בכלי דם, לב, כליות, עיניים, מערכת עצבים) ולכן חייבים, ממש חייבים להיות מאוזנים ולשמור על איכות החיים!!! איכות חייו של האדם מתייחסת לתחושתו הפיזית והנפשית, שכן לא ניתן להפריד בין הגוף ובין הנפש. הרגשה טובה מבחינה נפשית ומבחינה פיזית ויכולת לעסוק בדברים הגורמים לאדם להרגיש טוב, מעידים על איכות חיים טובה. כאשר ישנה מחלה כרונית, עשויים חייו של האדם להיפגע, כך שחלק מהדברים האהובים עליו אינם נגישים עבורו. כמו כן, עליו לעבור בדיקות, לקבל טיפולים, תחושתו הפיזית והנפשית עשויה להיפגע ועוד. כאשר המחלה הכרונית הינה סוכרת – בין , ) 1 אם מדובר על סוכרת נעורים (סוכרת סוג (סוכרת מבוגרים), או סוג אחר של 2 סוכרת סוג סוכרת, יכול ונדרש מהמאובחן ללמוד כיצד לחיות עם המצב החדש ולשמור על איכות חייו למרות השינויים והמגבלות. ניתן לומר אף יותר מכך: הקפדה ושמירה על איזון הגוף והנפש תאפשר לו לפרוץ מגבלות ומבחינות רבות - לחיות חיים של אדם בריא. קיום אורח חיים בריא ושמירה על איכות החיים עם ולמרות הסוכרת – זהו קשר שלא ניתן להתיר. הסוכרתיים מודרכים היטב ע” צוותים מטפלים אך כיצד ניתן לשמור על הגוף, הנפש, המשקל וההתנהלות השגרתית? על מטופלי הסוכרת . תזונה בריאה – 1 להקפיד על כמות המזון הנאכל, חשוב להקפיד ארוחות קטנות 4-6 על זמני הארוחות, לאכול כ- שעות ולצרוך כמות קטנה של פחמימות 3-4 בכל מורכבות אשר מתפרקות לאט ושומרות על איזון הסוכר בדם. נוסף על כך, מומלץ לצרוך אומגה (נמצאת 3 (נמצאת בתירס, סומסום), אומגה 6 באגוזי מלך, דגי ים צפוניים כגון: טונה, סלמון), לצרוך ירקות רבים, להימנע מפירות אשר מכילים סוכר רב, לצרוך מגנזיום, להפחית במלח ולשתות ליטר ביום). 2 הרבה מים (לפחות ממה מומלץ להימנע – בעיקר ממזונות אשר מכילים סוכר, ג'נק פוד, מזון עם אחוזי שומן גבוהים ופחמימות פשוטות אשר מתפרקות במהירות וגורמות לרמות הסוכר לעלות ולרדת באופן קיצוני. מומלץ להיעזר בשיטת ספירת הפחמימות. שיטה זו מאפשרת לסוכרתי לדעת בדיוק כמה אינסולין עליו להזריק (זאת במידה והטיפול כולל שימוש באינסולין). כיום ניתן להוריד אפליקציות שונות בנושא כמו “פחמי - כמה”. . הימנעות מעישון - 2 אשר גורם נזק קבוע לכלי הדם . הימנעות משתיית אלכוהול - 3 (אלכוהול מכיל כמות גדולה של סוכר ולאלו המטופלים באינסולין עלול לגרום למצבים קשים של ירידה חדה ברמת הסוכר - היפוגליקמיה). להישקל . שמירה על משקל תקין – 4 פעם בשבוע. הפעילות . ביצוע פעילות גופנית - 5 הגופנית מפחיתה את רמות הסוכר בדם, מאיצה את זרימת הדם ותורמת לתחושת חיוניות. מומלץ פעמים בשבוע במשך 3 לבצע את הפעילות כ- דקות בכל פעם בעצימות בינונית. 50 באופן - . בדיקת (ניטור) רמות הסוכר 6 שגרתי על ידי מד סוכר (גלוקומטר) בהתאם להמלצת צוות המטפל ובכל פעם שמרגישים לא טוב. בהתאם . נטילת הטיפול התרופתי - 7 להנחיות הצוות המטפל (לפני/אחרי ארוחות). סוכרת ואורח חיים דורשים מהמטופל להתייחס לגופו בהתאם - אכילה נכונה, ביצוע פעילות גופנית, הימנעות מאלכוהול ועישון, שימוש באינסולין, מד סוכר ותרופות יסייעו לסוכרתי לשמור על רמות הסוכר בדם ולהרגיש טוב. בנוסף, רובנו נמצאים בסטרס (מתח) פיזי/נפשי/ מנטלי ברמה זו או אחרת. השאלות הנדרשות הן: • • האם הפגת מתחים היא מרכיב קריטי בניהול ואיזון הסוכרת? • • ידוע שהורמון הקורטיזול מזוהה עם הורמון הסטרס/לחץ, אך מהי השפעתו על רמות סוכר בדם? עלמנתלענותלשאלותאלו בצורהמושכלתבחרתי להביא בפניכם תוצאות של מחקר בנושא במחקר אורכי שפורסם ב-פסיכונאורואנדוקרינולוגיה, ע"י דוקטורנטים מבית הספר 2020 ביולי 13 ברשת לרפואה באוניברסיטת ג'ונס הופקינס, בולטימור, 2 משתתפים עם סוכרת מסוג 1275 מרילנד. בדקו ומצאו שרמות הורמון הלחץ, קורטיזול, נטו להישאר גבוהים במהלך היום בהשוואה למטופלים ללא . 2 סוכרת מסוג התוצאות מראות שכדי לשמור על שליטה טובה יותר ברמות הסוכר, מטופלים עם סוכרת מסוג צריכים ללמוד לנהל את הלחץ וכן לשים לב 2 לגורמים אחרים באורח החיים שהם מנהלים. סוכרת עלולה לגרום הרס בציר ההיפותלמוס - ), ומחברי המחקר הנוכחי HPA יותרת הכליה ( מתארים אינטראקציות ידועות ופוטנציאליות בין קורטיזול בסרום לגלוקוז. בדרך כלל, רמות הדקות 30 הקורטיזול הן הגבוהות ביותר ב- הראשונות לאחר ההתעוררות, והן יורדות במשך היום. במקרים של סוכרת, העלייה התלולה בקורטיזול לאחר ההתעוררות היא קהה, ושיפוע עקומת הקורטיזול היורד במהלך היום הוא שטוח יותר בהשוואה לזה של מבוגרים ללא סוכרת. לבסוף, רמות הקורטיזול לפני השינה בקרב מבוגרים עם סוכרת נוטות להיות גבוהות יותר לעומת מבוגרים נורמוגליקמיים.(עם סוכר מאוזן). תוצאות המחקר מצביעות על תפקיד מזיק של קורטיזול (הורמון הלחץ) התורם לגליקמיה (רמות סוכר גבוהות) בקרב אנשים עם סוכרת. הקשר של קורטיזול עם רמות הגלוקוז נצפה רק בקרב מטופלי סוכרת. רוב המטופלים עם סוכרת מכירים את החשיבות 150 של ביצוע פעילות גופנית באופן קבוע ( דקות שבועיות בעצימות בינונית), אכילה של תזונה בריאה ומנוחה רבה כגורמים עוזרים באיזון הסוכרת אך הפגת מתחים היא מרכיב מכריע ולעתים קרובות נשכח בניהול ואיזון סוכרת. אז איך ניתן להפיג מתחים על מנת לשמור על רמות סוכר מאוזנים? דורש מהמטופל לקחת החלטה, להתמיד בה ולמצוא את הדרך שהכי נכונה ומתאימה לו! חשוב למצוא משהו שנהנה ולהפוך אותו לחלק משגרת היומיום שלנו. לא חייב להיות שינוי גדול, 6 איל 2021 מאי אחות ל(כל) צרה...

RkJQdWJsaXNoZXIy OTMzNDYz