ביטאון האגודה לסוכרת גיליון מס' 144

16 איל 2022 מאי עם בתיה אלימלך דיאטנית קלינית מומחית לסוכרת, יועצת התזונה של האגודה הישראלית לסוכרת. לחיות חיים מתוקים עם סוכרת חיים מתוקים עם סוכרת מה לאכול ב"על האש" עם סוכרת הקיץ הישראלי טומן בחובו הזדמנויות רבות לחגיגה עבור אוהבי הבשר ו"על האש" אבל האם ארוחה של בשר, על האש וסלטים אכן תגרום לערכי הסוכר שלכם להיות טובים יותר? פעמים רבות מוצאים עצמם הסוכרתיים מופתעים מערכי סוכר גבוהים לאחר הארוחה למרות שלא אכלו "פחמימות" בהגדרה. מסתמן אם כך, שגם ביום שבו אנו חושבים שניתן לאכול הכל "בלי הגבלה" ישנם כללים שכדאי לפעול על-פיהם בכדי לשמור על הסוכרת מאוזנת. טיפים לתזונה נכונה עם סוכרת שיעזרו 10 לפניכם לכם להיות מאוזנים גם במהלך אכילת ארוחת בשרים. . זכרו כי המזונות שהשפעתם הינה הדומיננטית 1 ביותר על ערכי הסוכר הינם מזונות המכילים פחמימות. אין זאת אומרת שלסוכרתיים אסור לצרוך כלל פחמימות כחלק מתפריט מאוזן. ויחד עם זאת יש להכיר את המזונות המכילים פחמימות ולדעת כיצד לשלב אותן בצורה נכונה בארוחה. . בדקו את הסימון התזונתי של מזונות שאינכם 2 רגילים לאכול כדרך קבע. ייתכן ותופתעו מכמות הפחמימות המצויה במזונות שחשבתם שהם דלי בפחמימות או מוגדרים כ"ללא סוכר". . הפחיתו בצריכה של מזונות מועבדים ומוכנים 3 מראש - בשר מעובד כגון קציצות, קבבים קפואים, סלטים מוכנים ונקניקים הינם דוגמאות למזונות המכילים כמויות גדולות של חומרים משמרים, מייצבים וכדומה שלהם השפעה שלילית על בריאותנו. . בשרים מעובדים עלולים להכיל גם כמות לא 4 מבוטלת של פחמימות, לדוגמה נקניקיות (ממותג גרם פחמימה ליחידה 8 מסויים) המכילות כ- יחידותשוות ערך למנת פחמימה מלאה). 2 (כלומר כמו כן גם סלטים שבהם כמות קטנה של פחמימה בכף, אם מצטברים בכמות גדולה עלולים להשפיע על ערכי הסוכר בסופה של ארוחה. . נסו לאכול מזון טרי או שמרכיביו ידועים 5 לכם - הכינו לבדכם סלטים, כך תוכלו לצמצם משמעותית את כמות הנתרן ואף הפחמימות 2 באותה המנה. לדוגמא טחינה גולמית מכילה כגרם פחמימה (לפני דילול במים) לעומת סלט 100 גרם פחמימה ל- 12 טחינה קנוי המכיל כגרם! הבדל משמעותי. (נסו את המתכון שלי לחציל קלוי בטחינה המצורף). . זכרו שגם סלטים מכילים פחמימות – סלט 6 גרם 100 גרם פחמימה ל- 15 חומוס קנוי מכיל כ- (שווה ערך לפרוסת לחם). לכן גם אם רק אכלתם צלחת חומוס מלאה עם כפית ללא הפיתה, ייתכן ותהיה לכך השפעה על ערכי הסוכר שלכם. . לחובבי הסלט הגדול כדאי לדעת שגם עגבנייה, 7 מלפפון ופלפל מכילים פחמימות ועל כן נסו לאכול סלט ירקות בצלחת אישית או לשלב בסלט ירקות עליים כמו חסה המכילה כמות מזערית של פחמימה. . זכרו שגם כמות גדולה של חלבון שנאכלת 8 בארוחה עלולה להשפיע על ערכי הסוכר במיוחד אצל סוכרתיים מסוג אחד וישנם כאלו שזקוקים לכיסוי אינסולין עבור ארוחה המכילה חלבון ושומן בלבד. . נסו לצמצם באכילת מזון שנצלה בטמפרטורות 9 גבוהות במיוחד או שנשרף או נחרך. חומרים אלו, אם נצרכים בתדירות גבוהה, מצטברים ברקמות ואינם תורמים לבריאותנו בלשון המעטה. . נסו לשלב דגים או טופו בארוחה ובכלל 10 בתזונה. אלו דלים בשומן ומומלצים כחלק מהתזונה הים תיכונית שהוגדרה על ידי משרד הבריאות בארץ ובעולם כתזונה המיטיבה ביותר לאריכות חיים ולבריאות איתנה. לפניכם טבלה המפרטת את כמות הפחמימות בסלטים המוכנים:

RkJQdWJsaXNoZXIy OTMzNDYz