ביטאון האגודה לסוכרת גיליון מס' 144

20 איל 2022 מאי שקדים: כל מה שחשוב לדעת מדריך מפורט מאת דן אבן. *יעוץ מקצועי: מריאנה אורבך השקדים, פירות עץ השקדייה, מוכרים מזה שנים כרכיבי תזונה בריאים. לפי ההנחיות התזונתיות העדכניות של משרד הבריאות ב"קשת המזון החדשה", שקדים נכללים המקורות בקבוצת העשירים בשומנים מן הצומח, לצד שמן זית ושמן קנולה, אבוקדו וטחינה, וכן בקבוצת האגוזים והזרעים אשר מומלצים לאכילה מדי יום, לצד אגוזים, בוטנים, גרעיני חמניות, גרעיני דלעת ושומשום מלא, אשר מהווים מקור טוב לשומנים בריאים בלתי רוויים, חלבונים, ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים, בעיקר אם הם אינם מומלחים. במחקרים שקדים נקשרו לתועלות בריאותיות רבות, ובייחוד צריכתם נקשרת בהורדת רמות בדם והפחתת הסיכון LDL הכולסטרול הרע לסוכרת, התסמונת המטבולית ומחלות לב וכלי דם. שקדים גם נכללים בהרכב התזונה הים תיכונית, שהוכחה כמסייעת במניעת מחלות לב וכלי דם. ערכים תזונתיים של שקדים חלבונים 19.9% , פחמימות 20.4% שקדים מכילים שומנים. שקדים מהווים מקור לסיבים 52.2%- ו תזונתיים. לפי בדיקת מועצת הצמחים, אלה מהווים מתכולת השקד 2.7% שומנים טובים לדברי מריאנה אורבך, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במחוז דן-פ"ת בשירותי בריאות כללית, "בשקדים רוב הקלוריות הן מחומצות שומן, לרבות חומצות שומן בלתי רוויות שנחשבות . גם 6 ואומגה 3 מועילות לבריאות כמו אומגה ממרח שקדים ללא סוכר עשוי להיות מקור טוב לשומנים בריאים, כשהוא נמרח על לחם". במחקר ישראלי שנערך עבור שולחן השקד במועצת הצמחים, נבחנה תכולת השומנים בגלעיני שקד שנאספו מחלקה לגידול שקדים בנווה יער . החוקרים מצאו תכולה משמעותית 2017 ביולי ) ורב MUFA של חומצות שומן חד בלתי רוויות ( ) בהרכב משתנה בזני שקד PUFA בלתי רוויות ( שונים. המחקר מסכם כי בהרכב השומנים, זני השקד המקומיים "מצטיינים בערכם הבריאותי במידה העולה על רבים מהזנים המובילים בעולם". בן השאר נמצא כי חומצת שומן אלואית, שמקנה לשמן הזית יתרון בהגנה על כלי דם ושיפור בפרופיל השומנים הדם, מצויה גם בזני שקד שגדלים בישראל, ולפי המחקר אף בכמויות גבוהות יותר בהשוואה לשקדים מיובאים. גם בערכי חומצות שומן רב בלתי רוויות כמו חומצות 'אומגה ' שתורמות לחיזוק וגמישות כלי הדם בגוף, נמצא 3 כי לשקד הישראלי ערך גבוה של חומצות אלה בהשוואה לזנים מיובאים. חלבונים שקדים מהווים מקור סביר לחלבונים מן הצומח, כאשר חופן שקדיםמספק לגוף כשמיניתמתצרוכת החלבונים היומית הנדרשת. במדידות של מועצת הצמחים נמצא כי תכולת החלבון עשויה להגיע גרם בכל מאה גרם שקדים. 21 ללדברי אורבך, "חשוב להדגיש כי שקדים הם אמנם מזון בריא, אולם ככלל אינם נחשבים למקור טוב במיוחד לאספקת חלבונים". ויטמינים ומינרלים שקדים מהווים גם מקור לוויטמינים ומינרלים שונים. שקדים עשירים בעיקר בסידן, מגנזיום, זרחן, אשלגן ואבץ וכן מהווים מקור טוב שמהווה גם נוגד חמצון והוכח כתורם E לוויטמין להגנה מפני מחלות לב וכלי דם. שקדים מכילים גם ברזל, עם זאת, לדברי אורבך, "חשוב לציין ששקדים אינם מקור טוב במיוחד לברזל, מאחר והברזל שמצוי בהם נספג פחות טוב בגוף". שקדים מכילים גם נתרן בכמות סבירה (כשהם ,B1 , ויטמין C אינם מומלחים), וכן מכילים ויטמין . B6 וויטמין B5 , ויטמין B3 , ויטמין B2 ויטמין מחקר שנערך עבור מועצת הצמחים, וממצאיו , מצביע על הרכב מינרלים 2017 פורסמו בשנת משופר בשקד הישראלי בהשוואה לשקד קליפורניה - השקד האמריקאי הנפוץ שחולש על מהשוק העולמי. במחקר נמצא כי כמות 80%- כ הסידן בשקד, שגבוהה באופן כללי מכמות הסידן באגוזים אחרים - הייתה גבוהה בשקדים ישראלים בהשוואה לשקד קליפורניה המיובא 10%- בכ ארצה. נוגדי חמצון שקדים מכילים גם כמות נכבדה של נוגדי חמצון שונים. במחקר הישראלי זוהו בעיקר פוליפנולים, אשר גם מספקים לשקד תכונות של טעם והארכת חיי מדף. צריכה מומלצת של שקדים המלצות תזונתיות של ארגונים שונים המבוססות על מחקרים מצביעות על תועלת בריאותית גרם שקדים, המדובר 42.5 בצריכה יומית של שקדים שערכם 35 בכמות שמשתווה בערך לכ- קלוריות, אשר מכילים מרכיבים 246 התזונתי כ- גרם 2 גרם שומנים (מתוכם 21 תזונתיים חיוניים, בלבד של שומן רווי והיתר חומצות שומן בלתי גרם פחמימות 9 גרם חלבונים מן הצומח, 9 רוויות), גרם סיבים תזונתיים. 5 וכ- הכריז FDA מינהל המזון והתרופות האמריקאי הכי "ראיות מדעיות מצביעות על כך, גם אם הם אינן 42.5( אונקיות 1.5 מוכיחות באופן מפורש, כי אכילת גרם) ליום של אגוזים שונים (ובכללם שקדים), כחלק מהתזונה, מורידה את רמות השומנים הרוויים והכולסטרול, ובכך עשויה להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם". עמותת הדיאטנים הקליניים בישראל - עתיד, בנייר עמדה העוסק בתזונה למניעת מחלות לב , ממליצה על אכילת מגוון 2021 וכלי דם מאפריל אגוזים ושקדים בכמות מותאמת אישית - עד מאה גרם ליום, כחלק מתזונה מאוזנת, ורצוי מהדיאטה הים תיכונית, הן בקרב אנשים בריאים והן בקרב אנשים עם עודף כולסטרול בדם, יתר לחץ דם, ". כן מומלץ בנייר 2 עודף משקל או סוכרת מסוג העמדה "לצרוך שקדים ומגוון אגוזים בצורתם הגולמית, לא קלויים וללא תוספת מלח ו/או סוכר" כדי למנוע אובדן רכיבים תזונתיים בריאים ולמנוע צריכת מלח גבוהה שעלולה לפגוע בבריאות. לדברי אורבך, "שקדים הם מזונות מרוכזים אשר דלים בנוזלים, ולכן באכילתם חשוב להקפיד לשתות הרבה מים". התועלות הבריאותיות של שקדים הדיאטה הים תיכונית שהוכחה במחקרים כמומלצת לבריאות, אשר עשירה בפירות וירקות, דגנים מלאים, קטניות ושמן זית, כוללת גם המלצה גרם אגוזים ושקדים ביום 30 לצריכה יומית של (אחד ההרכבים המומלצים בספרות המקצועית גרם אגוזי לוז 5.7 , גרם אגוזי מלך 15 מתייחס ל- גרם שקדים). 5.7- ו באדיבות "כמוני" – חברים לבריאות

RkJQdWJsaXNoZXIy OTMzNDYz