ביטאון האגודה לסוכרת גיליון מס' 145

21 איל 2022 אוגוסט במחקרים שקדים נקשרו לתועלות בריאותיות רבות, ובייחוד צריכתם נקשרת בהורדת רמות בדם והפחתת הסיכון LDL הכולסטרול הרע לסוכרת, התסמונת המטבולית ומחלות לב וכלי דם. שקדים גם נכללים בהרכב התזונה הים תיכונית, שהוכחה כמסייעת במניעת מחלות לב וכלי דם. ערכים תזונתיים של שקדים חלבונים 19.9% , פחמימות 20.4% שקדים מכילים שומנים. שקדים מהווים מקור לסיבים 52.2%- ו תזונתיים. לפי בדיקת מועצת הצמחים, אלה מהווים מתכולת השקד 2.7% שומנים טובים לדברי מריאנה אורבך, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במחוז דן-פ"ת בשירותי בריאות כללית, "בשקדים רוב הקלוריות הן מחומצות שומן, לרבות חומצות שומן בלתי רוויות שנחשבות . גם 6 ואומגה 3 מועילות לבריאות כמו אומגה ממרח שקדים ללא סוכר עשוי להיות מקור טוב לשומנים בריאים, כשהוא נמרח על לחם". במחקר ישראלי שנערך עבור שולחן השקד במועצת הצמחים, נבחנה תכולת השומנים בגלעיני שקד שנאספו מחלקה לגידול שקדים. החוקרים מצאו תכולה משמעותית של חומצות שומן חד )PUFA( ) ורב בלתי רוויות MUFA( בלתי רוויות בהרכב משתנה בזני שקד שונים. המחקר מסכם כי בהרכב השומנים, זני השקד המקומיים "מצטיינים בערכם הבריאותי במידה העולה על רבים מהזנים המובילים בעולם". בין השאר נמצא כי חומצת שומן אלואית, שמקנה לשמן הזית יתרון בהגנה על כלי דם ושיפור בפרופיל השומנים בדם, מצויה גם בזני שקד שגדלים בישראל, ולפי המחקר אף בכמויות גבוהות יותר בהשוואה לשקדים מיובאים. גם בערכי חומצות שומן רב בלתי רוויות כמו חומצות 'אומגה ' שתורמות לחיזוק וגמישות כלי הדם בגוף, נמצא 3 כי לשקד הישראלי ערך גבוה של חומצות אלה בהשוואה לזנים מיובאים. חלבונים שקדים מהווים מקור סביר לחלבונים מן הצומח, כאשר חופן שקדיםמספק לגוף כשמיניתמתצרוכת החלבונים היומית הנדרשת. במדידות של מועצת הצמחים נמצא כי תכולת החלבון עשויה להגיע גרם בכל מאה גרם שקדים. 21- ל לדברי אורבך, "חשוב להדגיש כי שקדים הם אמנם מזון בריא, אולם ככלל אינם נחשבים למקור טוב במיוחד לאספקת חלבונים". ויטמינים ומינרלים שקדים מהווים גם מקור לוויטמינים ומינרלים שונים. שקדים עשירים בעיקר בסידן, מגנזיום, זרחן, אשלגן ואבץ וכן מהווים מקור טוב שמהווה גם נוגד חמצון והוכח כתורם E לוויטמין להגנה מפני מחלות לב וכלי דם. שקדים מכילים גם ברזל, עם זאת, לדברי אורבך, "חשוב לציין ששקדים אינם מקור טוב במיוחד לברזל, מאחר והברזל שמצוי בהם נספג פחות טוב בגוף". שקדים מכילים גם נתרן בכמות סבירה (כשהם ,B1 , ויטמין C אינם מומלחים), וכן מכילים ויטמין . B6 וויטמין B5 , ויטמין B3 , ויטמין B2 ויטמין מחקר שנערך עבור מועצת הצמחים, מצביע על הרכב מינרלים משופר בשקד הישראלי בהשוואה לשקד קליפורניה - השקד האמריקאי הנפוץ מהשוק העולמי. במחקר נמצא 80%- שחולש על כ כי כמות הסידן בשקד, שגבוהה באופן כללי מכמות הסידן באגוזים אחרים - הייתה גבוהה בשקדים בהשוואה לשקד קליפורניה 10%- ישראלים בכ המיובא ארצה. נוגדי חמצון שקדים מכילים גם כמות נכבדה של נוגדי חמצון שונים. במחקר הישראלי זוהו בעיקר פוליפנולים, אשר גם מספקים לשקד תכונות של טעם והארכת חיי מדף. צריכה מומלצת של שקדים המלצות תזונתיות של ארגונים שונים המבוססות על מחקרים מצביעות על תועלת בריאותית גרם שקדים, המדובר 42.5 בצריכה יומית של שקדים שערכם 35 בכמות שמשתווה בערך לכ- קלוריות, אשר מכילים מרכיבים 246 התזונתי כ- גרם 2 גרם שומנים (מתוכם 21 , תזונתיים חיוניים בלבד של שומן רווי והיתר חומצות שומן בלתי גרם פחמימות 9 גרם חלבונים מן הצומח, 9 רוויות), גרם סיבים תזונתיים. 5 וכ- הכריז FDA מינהל המזון והתרופות האמריקאי הכי "ראיות מדעיות מצביעות על כך, גם אם הם אינן 42.5( אונקיות 1.5 מוכיחות באופן מפורש, כי אכילת גרם) ליום של אגוזים שונים (ובכללם שקדים), כחלק מהתזונה, מורידה את רמות השומנים הרוויים והכולסטרול, ובכך עשויה להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם". עמותת הדיאטנים הקליניים בישראל - עתיד, בנייר עמדה העוסק בתזונה למניעת מחלות לב , ממליצה על אכילת מגוון 2021 וכלי דם מאפריל אגוזים ושקדים בכמות מותאמת אישית - עד מאה גרם ליום, כחלק מתזונה מאוזנת, ורצוי מהדיאטה הים תיכונית, הן בקרב אנשים בריאים והן בקרב אנשים עם עודף כולסטרול בדם, יתר לחץ דם, ". כן מומלץ בנייר 2 עודף משקל או סוכרת מסוג העמדה "לצרוך שקדים ומגוון אגוזים בצורתם הגולמית, לא קלויים וללא תוספת מלח ו/או סוכר" כדי למנוע אובדן רכיבים תזונתיים בריאים ולמנוע צריכת מלח גבוהה שעלולה לפגוע בבריאות. לדברי אורבך, "שקדים הם מזונות מרוכזים אשר דלים בנוזלים, ולכן באכילתם חשוב להקפיד לשתות הרבה מים". התועלות הבריאותיות של שקדים הדיאטה הים תיכונית שהוכחה במחקרים כמומלצת לבריאות, אשר עשירה בפירות וירקות, דגנים מלאים, קטניות ושמן זית, כוללת גם המלצה גרם אגוזים ושקדים ביום 30 לצריכה יומית של (אחד ההרכבים המומלצים בספרות המקצועית גרם אגוזי לוז 5.7 , גרם אגוזי מלך 15- מתייחס ל גרם שקדים). 5.7- ו ***** תמרים פירות עצי הדקל, נמנים על שבעת המינים, הפירות שנשתבחה בהן ארץ ישראל, והיו לאורך ההיסטוריה למאכל פופולארי. למעשה הדקל הוא אחד העצים המתורבתים העתיקים שידעה האנושות, וקיים תיעוד היסטורי כי תמרים שימשו שנים. 6,000- מזון חיוני בתרבויות שונות מזה כ תמרים נאכלים לרוב כשהם מיובשים, אולם חלקם נאכלים לחים. טעמם המתוק מאפשר להפיק מהם את סירופ הסילאן, דבש התמרים. בארצות ערב אף נהוג להפיק מהתמרים תבלינים. תמרים מכילים רכיבים תזונתיים רבים, ולפי חוקרים - יכולים להוות פתרון במאבק במחלות וברעב. תמרים מיובשים ארוזים עשויים להחזיק מעמד לפחות שמונה חודשים, כאשר תכולת הסוכר הגבוהה משמשת כחומר שימור אפקטיבי. רכיבים תזונתיים בתמרים פחמימות בתמרים כמות גבוהה של פחמימות, דהיינו סוכרים מסוגים שונים, המהווים מרכיב מרכזי בפרי, מהווים מפרי התמר, לפי דיווחים 64.1%- ל 44.3% בין מתכולתהפרי. 88%- אחריםעשוייםלהגיעאפילו ל לדברי מריאנה אורבך, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במחוז דן-פ"ת בשירותי בריאות כללית, "רוב הקלוריות בתמר - מקורן בסוכרים. ולמרות

RkJQdWJsaXNoZXIy OTMzNDYz