ביטאון האגודה לסוכרת גיליון מס' 145

22 איל 2022 אוגוסט המשך שהסוכר בתמרים הוא סוכר טבעי ובריא יותר מהסוכר המתועש, ולמרות שהוא מתפרק באיטיות יחסית הודות לסיבים התזונתיים בתמר - עדיין חשוב להיזהר מצריכה גבוהה מדי. למרות שתמר הוא פרי שנחשב לבריא, חשוב לאכול אותו במתינות". שומנים התמרים דלים בשומן, ומכילים חומצות שומן שונות - רוויות ובלתי רוויות. חלבונים תמרים מכילים גם כמויות סבירות של חלבונים מן 20 הצומח, בחלבונים שבתמר זוהו עד כה מעל לחומצות אמינו שונות, שרובן אינן קיימות בפירות נפוצים אחרים. לדברי אורבך, "תמר הוא פרי טוב לספורטאים שזקוקים לחלבונים במזון מרוכז, למשל רוכבי אופניים מקצועיים שרוכבים שעות ארוכות, אך באופן כללי חשוב להדגיש שהתמר אינו אחד המקורות המוצלחים לחלבון". ויטמינים תמרים מכילים לפחות שישה ויטמינים, לרבות .A , וויטמין B3 , ויטמין B2 , ויטמין B1 ויטמין מינרלים מינרלים שונים קיימים בתמרים אשר 15 לפחות מיוחסות להם סגולות רפואיות, לרבות סידן, נחושת, פלואור, ברזל, מגנזיום, אשלגן, נתרן, אבץ, זרחן, קובלט, בורון ומנגן. המינרלים המרכזיים בתמר הם 3 אשלגן, ברזל וזרחן, שתכולתם בתמר גבוהה פי בהשוואה לפירות אחרים. 5 עד מים תמרים מכילים גם מים, כאשר בשלבי הכנת התמר מים. 12.7%- המיובש נותרים בו לבסוף כ סיבים תזונתיים תמרים עשירים בסיבים תזונתיים, אשר מהווים בין מתכולת הפרי. הסיבים התזונתיים 11.5% עד 6.4% מסייעים לשיפור התנועתיות התקינה במערכת העיכול ומניעת עצירות. נוגדי חמצון תמרים נתברכו בנוגדי חמצון רבים, יש להם תכולה של נוגדי חמצון מקבוצת הפוליפנולים הגבוהה ביותר מבין כל הפירות היבשים. יש לציין כי סילאן, דבש התמרים, אמנם מופק מתמרים ובעל טעם ייחודי, אך רוב הרכיבים הבריאותיים בתמר אינם נשמרים בתהליך הכנתו. "נכון שסילאן מתוק כמו דבש, יותר ממתיקות הסוכר הלבן, ולכן דורש כמות קטנה יחסית לצורך המתקה, אך חשוב להדגיש שאם מורחים סילאן על לחם - זה לא נחשב בהכרח למזון בריא", מבהירה קלוריות למאה גרם. 317 אורבך. מכיל זנים של תמרים קלוריות למאה גרם 277 - נאמד ב- מגה'ול הקרוי גם "מלך התמרים" במקור ממרוקו, והוא גדול יחסית ובעל טעם מתוק-עשיר ומוכר כאחד מזני התמרים העסיסיים בצורתם המיובשת. תמר זה מועדף יותר גם לבישול עקב ריכוזים גבוהים של סוכר טבעי, והוא נחשב לעשיר בנוגדי חמצון, סיבים תזונתיים, אשלגן, מגנזיום, ברזל, אבץ וסידן. קלוריות למאה גרם. 282 - נאמד ב- דקל נור תמר מזן דקל נור שנמכר כתמר מיובש - מקורו מתוניס, והוא בעל צבע דבש-חום בהיר. טעמו נחשב לפחות מתוק מטעם המג'הול. תמר זה נחשב לעשיר בסיבים תזונתיים, ברזל ונוגדי חמצון. קלוריות למאה גרם 140- - נאמד בכ ברהי - שנאכל כתמר לח, טרי או לאחר תמר מזן ברהי הקפאה, נחשב למופחת קלוריות בהשוואה לזנים אחרים ולעשיר בסיבים תזונתיים. חיאני, חלאווי, חדראווי, זהידי, דירי, נים נוספים:ז אמרי סגולות רפואיות של תמרים מזה מאות בשנים שמיוחסים לתמרים סגולות ריפוי רבות, ובין השאר משמש התמר ברפואה המסורתית כמזון לריפוי ממחלות במערכת העיכול, חום גבוה, ברונכיטיס וריפוי פצעים. סוכרת מספר מחקרים מצביעים על הפוטנציאל של תמרים באיזון רמות הסוכר בדם. יש לציין כי למרות שתמרים עשירים בקלוריות, יש מחקרים המעידים כי הם נמוכים יחסית במדד האינדקס הגליקמי - כלומר שהם משפיעים פחות על רמות הסוכר בדם בהשוואה למזונות אחרים. מחקר ישראלי שבוצע בפקולטה לרפואה בטכניון על זני תמרים שונים, אמנם הצביע על כך שביחס יחידות של סוכר, שעתיים 1.00 לאינדקס גליקמי גרם סוכר, לתמר מג'הול 50 לאחר העמסת יחידות 0.91 נמדד אינדקס גליקמי בערך של ולתמר מזן דקל-נור נמדד אינדקס גליקמי של יחידות, אולם במדידות התבהר כי למרות 1.17 עלייה ברמות הסוכר בדם בתגובה לתמרים – רמות האינסולין בדם אינן עולות בתגובה לאכילת תמרים במידה שמשתווה לרמות האינסולין לאחר צריכת סוכר פשוט, מה שמצביע על סיכון נמוך .2 להתפתחות תנגודת לאינסולין וסוכרת סוג אכילת תמרים לא משפיעה על הפרה באיזון רמות הסוכר בדם, וגם בקרב מאובחנים עם סוכרת סוג – אכילת תמרים בקביעות לא מובילה לעלייה 2 בדם. HbA1C ברמות ההמוגלובין המסוכרר השמנה יש לציין כי למרות מספר הקלוריות הגבוה יחסית, תמרים מסייעים ביצירת תחושת שובע, ולכן אינם נחשבים למזונות משמינים. כמו כן, לפי מספר מצומצם של מחקרים, רכיבים מסוימים בתמרים אף עשויים לסייע בהורדת משקל עודף. כמה תמרים אנו אוכלים? 510 , בתי אב יהודים 500 בסקר שנערך בקרב בני נוער 300 בוגרים מהאוכלוסייה הערבית ודוברי עברית, נמצא כי רוב בתי האב היהודים ) נוהגים לקנות תמרים, אם כי חמישית מבתי 68%( ) קונים תמרים בתקופת החגים בלבד. 22%( האב ) העידו כי 76%( שלושה מתוך ארבעה נבדקים הם אוכלים תמרים בתדירות כלשהי, אם כי בעיקר אחת לכמה חודשים. באדיבות "כמוני" – חברים לבריאות בטטות, שקדים, תמרים ובריאות כל המידע

RkJQdWJsaXNoZXIy OTMzNDYz