ביטאון האגודה לסוכרת גיליון מס' 147

20 איל 2023 פברואר חסה – מה שחשוב לדעת מאת מריאנה אורבך מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במחוז דןפ"ת בשירותי בריאות כללית ) היא סוג של ירק עלי ירוק Lettuce( חסה פופולארי. בעולם גדלים ומשווקים זנים רבים של חסה, אשר שונים זה מזה במראה ובטעם ואף במרכיבים. חסה מכילה מרכיבים תזונתיים רבים שתורמים לבריאות – בהם ויטמינים, מינרלים, ניטרטים ונוגדי חמצון שונים, והיא נקשרה במחקרים לשפע סגולות ריפוי. בשנים האחרונות – עם העלייה במודעות לתרומתם של ירקות ירוקים לבריאות – זוכה החסה לעדנה. "למרותהתדמיתשישלה לפעמים כירקחיוור, חסה היא ירק נפלא, מלאה בכלורופיל, באשלגן ובחומצה פולית ובמרכיבים טובים נוספים רבים. מאחר וחסה עדינה מאוד, היא לרוב מתאימה למאכל גם לאנשים שסובלים ממחלות במעיים ובכבד, ואינה ידועה כמעוררת סיבוכים במערכת העיכול". זנים של חסה לחסה התרבותית יש זנים רבים, הנחלקים לארבע קטגוריות מרכזיות: חסה רומית החסה הרומית המוכרת גם כ'חסה ערבית' שנפוצה בישראל, שעליה מוארכים בצבע ירוק כהה ובעלי מרקם קראנצ'י יותר בהשוואה לזני חסה אחרים. חסה זו גם משמשת בסיס להכנת סלט קיסר. חסת ראש חסת ראש היא חסה עגולה בצורתה. סוג זה מכיל את זן החסה האירופאית, הקרויה גם חסת 'ראש חמאה', שעליה דקים וקטיפתיים כחמאה וצבעה ירוק בהיר; וכן את החסה האמריקאית המכונה גם 'חסת אייסברג' שעליה הירוקים מסולסלים ועבים וחיוורים יחסית, אם כי יותר קראנצ'יים. לפי הסברה השלטת, המגובה במספר עבודות, החסה האמריקאית, הלוא היא 'חסת אייסברג' - היא זו בעלת תכולת המרכיבים התזונתיים הדלה ביותר, מאחר והיא חיוורת יותר, אם כי מחקרים מצביעים על כך שגם היא בריאה ומשפרת היבטים רבים בבריאות האדם. חסת עלים חסת עלים היא חסה קטנה ועדינה עם עלים מסולסלים שגדלה בצבעים שונים – ירוק, אדמדמם וסגול, והיא אינה מייצרת צורה עגולה, אלא צומחת כעלים פזורים הקשורים בגזע. חסת גבעולים חסת גבעולים או 'חסת אספרגוס' המכונה גם חסה סינית – היא חסה שעליה יוצאים מגזע גדול יחסית, והיא נפוצה מאוד במזרח הרחוק, אך פחות שכיחה במדינות מערביות. עולש לצד החסה, קיים גם העולש הבלגי (אנדיב) שמשויך לעתים לקבוצת החסות, אשר עליו לבנים עם גוון צהוב-ירקרק בשוליים. זן זה גדל בחושך, והוא נחשב לאהוב על שפים בסלטים או בצורתו האפויה עקב טעמו הייחודי המריר-מתקתק. ,2015 לפי סקר של מכון וולקני שפורסם בדצמבר חסה היא הירק השני הפופולארי בארץ, שהועדף על כחמישית מהבוגרים הישראלים שהשתתפו ,)44.4%( ), כשמעליה רק העגבנייה 19.4%( במדגם והיא עוקפת את המלפפון שמגיע למקום השלישי .)17.4%( הרכיבים הבריאותיים בחסה חסה נחשבת לדלה בקלוריות, סוכרים ופחמימות, ולמרות שהיא גם דלה יחסית בסיבים תזונתיים בהשוואה לירקות אחרים, היא עשירה בוויטמינים, מינרלים ואף מכילה כמות מכובדת של נוגדי חמצון שמקנים לה יתרונות בריאותיים. קלוריות: חסה היא אחד הירקות הנפוצים בדיאטות שונות, כאשר כוס של חתיכות עלי חסה רומית/ קלוריות בלבד. במאה גרם חסה 8 ערבית מכילה 94%- קלוריות. רוב תכולת החסה, כ 17-15- כ ממשקלה – הוא מים, ועל כן היא ירק מצוין למניעת התייבשות ולעודד תחושת שובע לצורך הורדה מועילה של משקלים עודפים. תכולת המים הגבוהה בחסה היא גם אחד המאפיינים שמבדל אותה מהכרוב. במאה גרם חסה פחמימות, חלבונים ושומנים: גרם 0.3- גרם חלבונים ו 1.2 גרם פחמימות, וכן 3.3 שומנים – מרביתם שומנים לא רוויים. במאה גרם חסה כמות נמוכה סיבים תזונתיים: גרם סיבים תזונתיים. בחסה 2.5-1 יחסית של רומית/ערבית מעט יותר סיבים תזונתיים בהשוואה לחסה האמריקאית/ אייסברג. בחסה כמות גדולה של ויטמינים ומינרלים: ויטמינים ומינרלים. בין השאר מכילה החסה: למאה גרם – ויטמין שמהווה C מ"ג ויטמין 0.13 גם נוגד חמצון המועיל לחיזוק המערכת החיסונית בחסה C והעצמות. לדברי אורבך, "כדי שהוויטמין יהיה זמין בגוף, חשוב לאכול חסה טרייה. אנשים נוהגים לקנות חסה ולגלות אותה אחרי שבוע במקרר. מומלץ לקנות חסה בכמויות קטנות ולצרוך אותה במהירות. אני גם נוהגת שלא לקנות חסה בסופרמרקט ביום ראשון, כשרוב הסיכויים שהיא נשארה שם מהשבוע שעבר". שנחשב לחיוני לקרישיות K מיקרוגרם ויטמין 102.5 הדם ומונע אובדן מסת עצם, אוסטאופורוזיס 100%- ושברים בעצמות - כמות שמהווה מעל ל מהתצרוכת היומית המומלצת לבוגרים. שמהווה אף הוא נוגד A מיקרוגרם ויטמין 436 חמצון התומך באיברי גוף רבים, לרבות הלב, הכליות, הריאות, העיניים ומערכת הרבייה - בכמות מהתצרוכת היומית 100%- נדיבה שמהווה מעל ל המומלצת. מיקרוגרם חומצה פולית - 136 כמות גבוהה של - החיונית לתהליכי חלוקת התא B9 שהיא ויטמין ומשמעותית בעיקר עבור נשים הרות להתפתחות תקינה של תעלת העצבים של העובר. (תיאמין) B1 , ויטמין B6 חסה מכילה גם ויטמין (ריבופלבין) בכמויות מצומצמות. B2 ו-ויטמין בין המינרליםשמכילה החסה, יש בה כמות מכובדת מ"ג אשלגן שנחשב לחיוני 247 במיוחד של לשמירה על קצב לב תקין ולתהליכי כיווץ תקינים של השרירים והפחתת ההשפעות השליליות של עודפי נתרן (מלח). יש לציין כי על רקע תכולת האשלגן הגבוהה, יש להגביל את צריכתה במצבים של אי ספיקת כליות. מ"ג סידן למאה גרם – מינרל 33 כמו כן, בחסה הכרחי לתפקודי חיים רבים, לרבות לתפקוד מ"ג זרחן 30 השרירים, העצמות ומערכת העצבים; מ"ג 14- – שמשמש לחיזוק העצמות, בשילוב סידן; ו מגנזיום – שנחשב לחיוני לתפקוד אנזימים בגוף, להרפיית שרירים ולבניית רקמות. גרם נתרן (מלח), ובנוסף 8 במאה גרם חסה גם היא מכילה ברזל ומנגן בכמויות מצומצמות.

RkJQdWJsaXNoZXIy OTMzNDYz