ביטאון האגודה לסוכרת גיליון מס' 147

21 איל 2023 פברואר נוגדי חמצון: בחסה כמות מכובדת של נוגדי חמצון, שמסייעים להגן על הגוף מנזקים חימצוניים שנגרמים על ידי רדיקלים חופשיים. בין השאר מכילה החסה הירוקה פוליפנולים מסוגים שונים. חסה בעלת צבע אדמדם נחשבת לעשירה בנוגד חמצון מסוג 'בטא קרוטן' מקבוצת הקרוטנואידים – החיוני למערכות A שמומר בגוף האדם לוויטמין ביולוגיות רבות, ונחשב גם למועיל להגנה על העיניים מפני נזקים ניווניים כגון ניוון מקולרי גילי ועיוורון. היתרונות הבריאותיים של חסה לחסה יתרונות בריאותיים רבים, שמקורם בעיקר בתכולת הוויטמינים, המינרלים ונוגדי החמצון, בנושאי בריאות הלב וכלי הדם, שיפור הראייה, הורדה במשקל עודף, הפחתת זיהומים ודלקתיות, שיפור בריאות המוח ומניעת סרטן. מניעת סוכרת ירקות עליים ירוקים בכללותם מומלצים בין השאר , בין השאר על רקע אינדקס 2 למניעת סוכרת סוג גליקמי נמוך, כלומר השפעתם המינימאלית על עלייה ברמות הסוכר בדם. במחקר נמצא כי אכילת סלט ירקות מובילה לירידה בסיכון להתפתחות סוכרת. נמצא על סמך ממצאי מחקר המעקב הנרחב "מחקר האחיות" שנות מעקב בממוצע, צריכת ירקות 8.8 כי לאורך עליים ירוקים ובהם חסה, תרד וקייל ברבעון העליון בסיכון של 11% של הצריכה לוותה בירידה של . סקירה של 2 נשים בוגרות להתפתחות סוכרת סוג זיהתה 2010 חוקרים מבריטניה שפורסמה בקיץ גם כן השפעה מניעתית של צריכה גבוהה של .2 ירקות ירוקים כנגד התפתחות סוכרת סוג הסיכונים בחסה חסה נחשבת עקרונית לירק בריא לאכילה. הסכנה העיקרית שמיוחסת לחסה היא בחשיפה לחומרי הדברה, כשהיא אינה נשטפת כראוי. עצות לבחירה, אחזקה וטיפול בחסה בטיפול בחסות, מומלץ להקפיד על מספר כללים כדי למצות את יתרונות הירק בעת בחירת החסה בחנות, אחסונה בבית והטיפול בה לפני אכילתה: • • מומלץ לקנות חסה שלמה ולא עלי חסה בודדים. ככל שעלי החסה טריים יותר – כך הם מכילים יותר מרכיבים תזונתיים בריאים. • • יש לוודא שעלי החסה צבעוניים ולא חיוורים/ עייפים – כדי להבטיחשהםעשיריםבמרכיבים תזונתיים חיוניים. ככל שעלי החסה הירוקים כהים יותר – כך הם נחשבים לבריאים יותר בהרכב הוויטמינים, המינרלים ונוגדי חמצון. • • חסה היא ירק עדין וחשוב לשמור עליו בזהירות במקרר כדי שעליו לא יחבלו. • • מומלץ לאכול חסה במהירות – מאחר והגוון הירוק נוטה לדהות במהירות, ואז החסה מאבדת ממרכיביה התזונתיים ויתרונותיה לבריאות. חסה ערבית כדאי לשמור במקרר ימים ועלי חסה טריים ירוקים/ אדומים 10 עד ימים במקרר. לדברי אורבך, "אני נוהגת 4 עד 48 לקנות חסה ולאכול אותה מקסימום תוך שעות, כשהיא עדיין טרייה. כדאי לקנות חסה בכמויות קטנות ולצרוך במהירות". • • מומלץ לשמור על עלי החסה במקרר בתוך שקית או מיכל פלסטיק כשהם אינם שטופים. • • יש להרחיק במקרר את החסה מפירות שמשחררים גז אתילן, כמו תפוחים, בננות ואגסים – שעלולים להאיץ תהליכי ריקבון. • • מומלץ לבדוק את עלי החסה לנוכחות חרקים לפני הכנסתם למקרר. • • לפני אכילת החסה או הכנת סלט או תבשיל – יש לשטוף היטב את עלי החסה מספר פעמים במים קרים עומדים – כדי לנקות שרידים של חומרי הדברה. "אני אישית נוהגת להשרות את החסה לפני הכנת הסלט בכלי עם מים כחצי שעה, ואז היא גם נשטפת וגם 'מתעוררת לתחייה'. גם חסה מהמקרר שנראית 'עייפה' – לאחר השרייתה במים שבה להיות רעננה". יש להימנע משטיפת עלי החסה בזרם מים חזק, כדי שלא יפגעו. לאחר השטיפה – יש לייבש בעדינות את עלי החסה על מגבת נקייה או במכשיר ייעודי לייבוש עלי חסות. אורבך מדגישה כי "כדאי לשטוף גם עלי חסה שנמכרים עם הכיתוב 'חסה שטופה' כדי להסיר חששות להימצאות חומרים ופתוגנים מזיקים בעלי החסה". • • בסלט חסה – כדאי להוסיף את הרוטב רק בסמוך להגשה כדי לשמר את עלי החסה פריכים ככל שניתן. • • מומלץ לאכול חסה עם שמן זית שמסייע בעיכול ובהעצמת מרכיביה התזונתיים הבריאים. לדברי אורבך, "מאחר וחלק מהמרכיבים הבריאים בחסה מסיסים בשומן, כמו נוגדי חמצון מסוימים, שמן זית מביא אותם לידי ביטוי וממצה את המרכיבים המועילים בצורה מיטבית". באדיבות "כמוני" חברים לבריאות

RkJQdWJsaXNoZXIy OTMzNDYz