קטרקט הוא אחד מהסיבות הנפוצות ביותר לפגיעה בראייה ברחבי העולם, ועשוי להגדיל את הסיכון של הנהג לתאונת דרכים חמורה. היתרון הפוטנציאלי של ניתוח קטרקט בהפחתת הסיכון של המטופל לתאונת דרכים איננו ידוע.
עוד בעניין דומה
מחקר חדש בוצע במטרה לבצע אנליזה אורכית הבוחנת האם ניתוח קטרקט קשור עם הפחתה בתאונות דרכים חמורות כאשר המטופל הוא הנהג.
המחקר הינו מחקר מבוסס אוכלוסייה עם בקרה עצמית שנערך באונטריו, קנדה בין אפריל 2006 ומרץ 2016. במחקר נכללו מטופלים בגיל 65 ומעלה שעברו ניתוח קטרקט (559,546 מטופלים).
ההתערבות הוגדרה כניתוח ראשון לתיקון קטרקט (מרבית המטופלים עברו ניתוח נוסף לעין השנייה זמן קצר לאחר מכן). התוצא הראשוני שנמדד היה ביקור במלר"ד בשל תאונת דרכים כנהג.
559,546 מטופלים נכללו במחקר עם גיל ממוצע (סטיית תקן) 76 (6), מתוכם 58% היו נשים (326,065 מטופלות) ו-86% התגוררו בעיר (481,847 מטופלים).
סך הכל 4,680 תאונות דרכים (2.36 ל-1,000 שנות אדם) אירעו במהלך תקופה של 3.5 שנים שהוגדרה כתקופת הבסיס ו1200 תאונות דרכים (2.14 ל-1,000 שנות אדם) במהלך תקופה עוקבת של שנה, המייצגים 0.22 פחות תאונות ל-1,000 שנות אדם לאחר ניתוח קטרקט (Odds Ratio [OR] 0.91 ; 95%CI 0.84-0.97 ; p=0.004).
ההפחתה היחסית כוללת מטופלים עם מאפיינים מגוונים. לא נמצאה הפחתה משמעותית בתוצאים אחרים, כמו תאונות דרכים כאשר המטופל נוסע (OR 1.03 ; 95%CI 0.96 -1.12) או הולך רגל (OR 1.02 ; 95%CI 0.88-1.17), או במקרי חירום רפואיים אחרים שאינם קשורים.
מטופלים עם גיל צעיר יותר (OR 1.27 ; 95%CI 1.13-1.14), גברים (OR 1.64 ; 95%CI 1.46-1.85), בעלי היסטוריה של תאונות דרכים ( baseline OR 2.79 ; 95%CI 1.94-4.02 ; induction OR 4.26 ; 95%CI 2.01-9.03), יותר ביקורי חירום (OR 1.34 ; 95%CI 1.19-1.52) וביקורים תכופים אצל רופאים בקהילה (OR 1.17 ; 95%CI 1.01-1.36) היו קשורים עם סיכון מוגבר לתאונת דרכים לאחר הניתוח (מודל רב משתנים).
מחקר זה מציע כי ניתוח קטרקט קשור עם ירידה קלה בסיכון העוקב של המטופל להיות מעורב בתאונת דרכים קשה כנהג, דבר בעל השלכות פוטנציאליות על תמותה, תחלואה ועלויות לחברה.
מקור:
ערכה: ד"ר נועה יקירביץ אמיר
תגובות אחרונות